josbeh96@student.umu.se (Jonas)
Gäst
I torsdags åkte jag till Kittelfjäll med förhoppning att få njuta av tre härliga åkdagar i "lössnöparadiset". Anläggningen använder som bekant slogans som "ring så snöar det" i sin marknadsföring. Så sent som för en vecka sedan såg jag annonser med rubriken "det är snö i Storgrova". Dessutom är snödjupet enligt hemsidan 120 cm. Enligt min uppfattning är detta ett solklart fall av falsk marknadsföring. Vid toppen av liften är det så lite snö att om jag tagit med bärplockare hade jag kunnat plocka med mig ett par hinkar frusna lingon hem. Visst förekommer det snö i "Storgrova" men till 90% består underlaget i ravinen av morän, sten och is. Varenda ravin (t.o.m. "Konsum") är så uppåkt att det i princip bara handlar om isiga puckelpister. En knatte på snowboard med skön söderdialekt, som jag träffade i ingången till "Efter dig", sammanfattade underlaget i Kittelfjäll klockrent: "det är rena rama zinkens damm". Vädrets makter rår som bekant ingen på och det är naturligtvis inte de ansvariga för anläggningens fel att snön blåst bort, men jag är ändå grymt besviken.