Kiruna - Nikka, usla förbindelser

So fort två trafikslag eller bolag är inblandade kickar ju resplus automatiskt in? Nyckeln är ju att beställa hela resan på en gång och inte satsa på att köpa ev bussbiljett där uppe, för då gäller ju inte Resplus.

So fort två trafikslag eller bolag är inblandade kickar ju resplus automatiskt in? Nyckeln är ju att beställa hela resan på en gång och inte satsa på att köpa ev bussbiljett där uppe, för då gäller ju inte Resplus.

Allt det här hade jag ingen aning om. Resplus trodde jag var en hemsida där man kunde beställa alla biljetterna i ett svep. Punkt....... :)

Vilken tur att jag beställde allt-i-ett fast från SJs hemsida, sittplats Norrköping-Sto., Liggvagn Sto-Murjek, Buss Murjek-Kvikkjokk för 1286:- inklusive 85 spänn bokningsavgift. Helt OK pris. Måste vara 3 i bilen för att det ska löna sig, förutom att man kommer fram hyfsat utvilad. Åker om en månad, bokade för en månad sedan drygt.

Att SJ är ljusår sämre än när Tågkompaniet körde håller jag helt och hållet med om. Är jag framme i hysad rätt tid ger jag SJ godkänt. Det får framtiden utvisa. Men med tidigare inlägg i åminnelse känns det ju rätt tryggt!

Peter P.

Själv bor jag i Göteborg och varje ekonomisk ekvation när det handlar om Kiruna slutar alltid med att det är billigare att ta bilen. Kostar cirka 1750 kronor med min bensinslukare och ersätter alla slags transfer och har dessutom fördelen att den alltid går precis när du vill.

Tyvärr är det få sträckor (Göteborg-Stockholm undantaget) som ekonomiskt kan konkurrera med bilen. Har man dessutom en sådan där ny eDrive som drar 0,5/mil så är bilen det mest ekonomiskt valet i alla lägen.

Jag kollade Göteborg-Kiruna tor på ett par måfa valda datum i augusti....1640 spänn.

Räknar du in skatt, försäkring, etc i de 1750?

Allt det här hade jag ingen aning om. Resplus trodde jag var en hemsida där man kunde beställa alla biljetterna i ett svep. Punkt....... :)

Vilken tur att jag beställde allt-i-ett fast från SJs hemsida, sittplats Norrköping-Sto., Liggvagn Sto-Murjek, Buss Murjek-Kvikkjokk för 1286:- inklusive 85 spänn bokningsavgift. Helt OK pris. Måste vara 3 i bilen för att det ska löna sig, förutom att man kommer fram hyfsat utvilad. Åker om en månad, bokade för en månad sedan drygt.

Att SJ är ljusår sämre än när Tågkompaniet körde håller jag helt och hållet med om. Är jag framme i hysad rätt tid ger jag SJ godkänt. Det får framtiden utvisa. Men med tidigare inlägg i åminnelse känns det ju rätt tryggt!

Peter P.

Jag tror inte ens att det går att beställa något från Resplus hemsida, allt det görs från respektive operatörs hemsida. Däremot kan jag tipsa om deras resesökartjänst, resrobot, som är kanon när handlar om att jämföra olika reseselag.

Första avgången till Nikka kl 08.15 är nästan onödig, den brukar i princip aldrig ha mer än 5 passagerare, möjligen fler från Nikka vid 9-tiden.

Nästa avgång 10.50 har lite fler passagerare och ansluter till nattåg 94 från Stockholm, 6 dar i veckan brukar dock detta tåg vara sent så att bussen inte kan invänta utan de passagerarna får åka med den sista turen vid 14-tiden.

Tyvärr är det självklart att Länstrafiken inte vill ha ett dugg med flyget till Kiruna att göra, dom har ju bara en busslinje som går en/två gånger per dag till Centrum - Abisko - Narvik.

De andra flygbussarna på sommaren tror jag det är kommunen som fixat.

/Patrik - kör för bussföretaget som kör till Nikka och kör själv dit kl 10.50 var fjärde vecka...

Ang SJ-priser

Är det inte så att SJ:s billigare biljetter släpps 90 dagar innan resedatumet, och bokar man tidigare än 90 dagar innan resan så kostar det betydligt mer? Dvs "billigare ju tidigare du bokar" gäller bara inom 90 dagar innan resan.

Bokar man då sin fjällresa i väldigt god tid - säg 4 månader i förväg - så får man betala mer.

Det stämmer med min uppfattning, 90 dagar är det för SJ biljetter. Flyget är oftast tvärt om (som bonus kommer man även oftast fram i tid).. I mitt fall bokade jag flyg tidigt, för att få ett bra pris och en garanterad transport. Vid den tidpunkten var inte bussens sommartidtabell publicerad, därav problemet med transport Kiruna-Nikka.

Men visst, får väl enligt tidigare skribent nyttja "bättre planering" nästa gång...

City taxi tar för övrigt 600 SEK från flyget till Nikka.

Länstrafiken har väl mycket att väga in när de ska lägga sina tidtabeller: ev jobbpendlare, skolskjutsar, arbetsschema för dem som kör mm.

Jag vet inte riktigt hur övervägandena ser ut för sträkkan Kiruna-Nikkaluokta. Men det är väl inte ekonomiskt försvarbart att köra hur många bussar som helst.

Så det man kan undra här är väl varför SAS lyckats lägga sina få avgångar till Kiruna så totalt osynkat med de befintliga bussarna. Det behöver ju inte vara bussarnas fel att det inte passar med flyget ...

Slottarna för flyget planeras och fördelas lång tid i förväg, vilket rimligtvis inte är fallet för bussen. Det kanske är gott om plats på Kiruna fpl, Arlanda är en annan pilsner.

Frågan gäller inte fler bussavgångar, utan snarare vilken tid de går. Morgonbussen missar idag såväl flyg som tåg (och är enligt tidigare inlägg inte direkt fullpackad..), eftermiddagsbussen går redan strax innan 14. På kvällen finns ingenting.

Men visst, det blir säkert jättebra för turismen i norrbotten om Länstrafiken försöker diktera villkoren för nationella "matarlinjer" såsom flyg och tåg.

busstiderna

Att bussen går från Kiruna upp mot Nikka redan vid 14 tiden har att göra med returresan. Den åker från Nikka för att ta med passagerarna som skall hinna med kvällståget söderut...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0
MLind Resa mellan Nikka och Kiruna Fjällvandring 8
Mtess Buss Kiruna-Nikka Fjällvandring 5
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Pla690 Gasol Kiruna Fjällvandring 6
Mr.H Campingar Riksgränsen -Kiruna Fjällvandring 6
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
utesälen Bli av med gasflaskor i Kiruna? Fjällvandring 6
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
KaptenKeps Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Friluffarna Samåkning taxi Kiruna-Abisko 14 juli Fjällvandring 0
dmitrij Taxi Kiruna Nikkoluokta Fjällvandring 1
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
monstrum Taxi Kiruna-Nikkaluokta 17/7 Fjällvandring 2
geraldine.boudart_gmail.com Taxi from Kiruna to Abisko Fjällvandring 0
karrlander Tåg Stockholm - Kiruna? Fjällvandring 7
OnMyWay Abisko - Kiruna i slutet av november/början av december Fjällvandring 25
Guffa Taxi Kiruna - Nikkaluokta fredag 26/8 Fjällvandring 2
sebkar Att ta sig till Kiruna från gbg innan 09:30 Fjällvandring 5
Zaine Nikkaluokta- Kiruna flygplats 26/8 Fjällvandring 0
Fiaaa Dela taxi Kiruna flygplats till Nikkaluokta 13/8 Fjällvandring 3
Johan Åberg Taxi från Nikkaluokta till Kiruna flygplats, 15/8 - 2016 Fjällvandring 3
Erik-Klättra Samåkning Kiruna - Nikkaloukta - 7 Aug 2016 Fjällvandring 0
bombuspolaris Åtgång flygbiljetter Kiruna -> Arlanda? Fjällvandring 7
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
mertheew Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 30/7 Fjällvandring 0
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
Shangol Dela taxi 14/6 Kiruna till Nikkaluokta Fjällvandring 0
Martinnn Kiruna till Kebne sydtopp Fjällvandring 8
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
quango Bussanslutning Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 13
Röd Oktober Dela taxi Nikkaluokta - Kiruna lö 5/9? Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg