Kiruna - Nikka, usla förbindelser

Upptäcker till min förvåning att Länstrafiken Norrbotten inte anser det mödan värt att ansluta med Nikka-bussen till de (numera väldigt få och dyra..) flygen som anländer Kiruna fpl. Vi landar 16.15 den 1/8 och sitter därmed fast i Kiruna till dagen efter, sista bussen för dagen går nämligen redan 14.25.
Uppenbart är att man bara förväntar sig besökare via tåg.

Av olika anledningar behöver vi sedan flyga upp till stationen. Hcp-turen på morgonen lämnar Nikka 08.00, nästa avgång är 17.00. Morgonbussen anländer Nikka 09.20. Med andra tar det mig ca. 25h att tillryggalägga sträckan Kiruna-Keb. Där rök 1/4 av turen direkt.

Usel samkörning. Har absolut för mig att tidigare år erbjudit fler alternativ, ex. Flyg med Norwegian, em. buss till Nikka, samt fler lyft Nikka-Keb.

Har någon tips på transport mellan Kiruna fpl. och Nikka, gärna billigare än de ca.1200 kr som en taxi går loss på???? Eller har jag missat något?

Ps. Kommentarer i stil med "orkar man inte gå 19 km till Keb har man inte där att göra" etc. undanbedes.

Bättre planering av resan och tagit tåget, billigare, miljövänligare och tydligen i tid för bussen?
Hur kan de som kör busstrafiken veta att det med varje plan kommer fullt med passagerare som ska till Keb?

Flera som skulle till Keb och delar på taxin hade kanske varit en idé?

Tyvärr är det inte samma täta busstrafik "där uppe" som söder ut, antingen får man planera efter de allmänna kommunikationerna som finns eller bita i det sura äpplet och slanta upp en taxi!

En by med typ 50 innevånare får ganska gles lokaltrafik... Det verkar åtminstone finnas tre turer/dag nu så det är en förbättring med 200% mot när jag var där senast (men det hjälper inte er, jag kan hålla med om att en kvällsbuss saknas).

Kolla med City Taxi, de har tidigare kört en minibuss med släp mellan flyget och Nikka till ett bättre pris än Taxi Kiruna.

För övrigt anser jag att "orkar man inte gå 19 km till Keb har man inte där att göra" ;)
/M

Billigare med tåget? Jotack, sist jag kollade var priset för tågresan 3ggr högre än för mina flygbiljetter. Att sedan komma fram i tid för bussen förefaller tyvärr osannolikt. ;)

Sedan SJ åter tog över norrlandtrafiken har såväl priser som förseningar skjutit i höjden. Efter många mysiga resor i sovvagn såväl till Abisko, Kiruna, och Gällivare, är jag den förste att beklaga detta.

Tyvärr satt en nyligen uppsliten och synnerligen smärtsam korsbandsskada i vänster knä abrupt stopp för längre vandringar. Min förhoppning är att jag trots detta är välkommen på stationen:)

Tack för tipset med City Taxi.

682 kr för flyg, 1864 kr för liggvagn. Båda enkel resa. Bokat för ca 2 månader sedan. Sen tillkommer förstås 99 kr för flygbussen..

aha, blir inte klok på SJs biljettsystem. När jag kollade nu för avresedatum en vecka framåt kostade sovvagn enkel ca 900kr (sthlm - kiruna)

hej göran

flyget landar 16,15
elvispen lyfter 17,00 eller på morgonen efter.

om flyget håller tidtabellen och koptern kunde vänta lite så hinns allt på samma dag.
annars så blir det till att övernatta på vägen.

eller kolla med nåt annat kopterföretag.

vänligen nils

...?

hej göran

flyget landar 16,15
elvispen lyfter 17,00 eller på morgonen efter.

om flyget håller tidtabellen och koptern kunde vänta lite så hinns allt på samma dag.
annars så blir det till att övernatta på vägen.
...

När jag bodde i Kiruna var det över 7 mil mellan flygplatsen i Kiruna och helikopterplattan i Nikkaluokta...?
(Men det kanske har ändrats i.o.m. stadsflytten jag hört så mycket om... ;) )

Alltså, hur bokar vissa sina tågresor? 1800 kr för en liggplats enkel väg är ett sjukt överpris särskilt om man bokar långt i förväg. Jag åker mellan Boden och Sthlm hyfsat ofta med tåg och brukar boka egen sovkupé och DET brukar kosta ca 16-1800 om man har liten framförhållning. Senast åkte jag med 1.a klass sovkupé med egen toa och dusch för lite drygt 1500 kr och då bokade jag två dagar innan.

Kollar jag nu sträckan Sthlm - Kiruna verkar man kunna boka en vanlig liggplats för lite drygt 900 kr om jag bokar någon av de närmsta dagarna. Bokar jag däremot i september så kan jag få en liggplats för under en femhundring eller en EGEN sovkupé för 987 kr.

Faktum är att prisskillnaderna mellan olika alternativ inte är så jättestor om man har lite framförhållning. Jag gjorde en sökning på att åka Kiruna - Sthlm den 9/9 och priset är då
sittplats: 335 kr liggplats: 493 kr sovplats: 674 kr egen sovkupé: 987 kr (och ungefär samma priser i motsatta riktningen)
Detta är alltså normalpriser för en vuxen man utan några rabatter. Jag vet inte riktigt hur man kommer upp i över 1800 kr för en liggplats enkel väg men ska man boka så bör man göra det direkt via SJ.se eller bokatag.se, då kan man ju också jämföra priser mellan olika avgångar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0
MLind Resa mellan Nikka och Kiruna Fjällvandring 8
Mtess Buss Kiruna-Nikka Fjällvandring 5
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Pla690 Gasol Kiruna Fjällvandring 6
Mr.H Campingar Riksgränsen -Kiruna Fjällvandring 6
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
utesälen Bli av med gasflaskor i Kiruna? Fjällvandring 6
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
KaptenKeps Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Friluffarna Samåkning taxi Kiruna-Abisko 14 juli Fjällvandring 0
dmitrij Taxi Kiruna Nikkoluokta Fjällvandring 1
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
monstrum Taxi Kiruna-Nikkaluokta 17/7 Fjällvandring 2
geraldine.boudart_gmail.com Taxi from Kiruna to Abisko Fjällvandring 0
karrlander Tåg Stockholm - Kiruna? Fjällvandring 7
OnMyWay Abisko - Kiruna i slutet av november/början av december Fjällvandring 25
Guffa Taxi Kiruna - Nikkaluokta fredag 26/8 Fjällvandring 2
sebkar Att ta sig till Kiruna från gbg innan 09:30 Fjällvandring 5
Zaine Nikkaluokta- Kiruna flygplats 26/8 Fjällvandring 0
Fiaaa Dela taxi Kiruna flygplats till Nikkaluokta 13/8 Fjällvandring 3
Johan Åberg Taxi från Nikkaluokta till Kiruna flygplats, 15/8 - 2016 Fjällvandring 3
Erik-Klättra Samåkning Kiruna - Nikkaloukta - 7 Aug 2016 Fjällvandring 0
bombuspolaris Åtgång flygbiljetter Kiruna -> Arlanda? Fjällvandring 7
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
mertheew Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 30/7 Fjällvandring 0
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
Shangol Dela taxi 14/6 Kiruna till Nikkaluokta Fjällvandring 0
Martinnn Kiruna till Kebne sydtopp Fjällvandring 8
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
quango Bussanslutning Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 13
Röd Oktober Dela taxi Nikkaluokta - Kiruna lö 5/9? Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg