Kort uppdatering, med karta och förslag på rutter.
Sammanfattningsvis fantastisk vandring! Fin natur och spännande kultur med yurt camps, tebjudningar etc längs vägen
Jag vandrade en fem dagars tur ”Aksu Highlights” (med två nätters övernattning vid turens höjdpunkt Alakol Lake för dagstur till glaciär för vänner jag tog sällskap med längs vägen, själv vilade jag pga magsjuka 😅)
Slutet av augusti, vilket var slutet på den korta säsongen.
1. Lätt att utgå från Karakol
2. Turerna är enkla att navigera kring. Flertalet yurt camps för turister och herdar att fråga. GPS fungerar bra på tex Mapy.cz/Maps.me
3. Många turer går att korta ned eller förlänga då varje dal leder ut till väg
4. Avseende mat. Går att köpa i yurt camps längs vägen (alla mål, lunch packs, te etc) Jag hade eget kök. Rekommenderar att köpa gas i Bishkek eller Almaty (var svårt/ej alltid tillgängligt i Karakol). Vegetariska nudlar fanns på ett av super markets (Globus)
5. Bra vattentillgång. Jag hade vattenfilter. Flera drack direkt från bäckar utan att filtrera.
6. Massvis med bra tältplatser längs vägen. Mot slutet av säsongen krävs ej att boka yurt camps om man ej har tält. Men på högsäsong vet ej. Går enkelt att boka mha Google och whatsapp numera!
7. Utrustning (tält, sovsäck, kök etc) går att hyra på tex 4rent i karakol. Även här Google och whatsapp så skickas man vidare.
Försöker bifoga kartor och turförlsag nedan