Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter?

Hej, jag tänkte åka till Kirgizistan tre veckor i augusti. Sugen på några 2-5 dagars turer på egen hand med eget tält. I Issyk-Köl området. (Kanske även Song-Kul)

Har inte lyckats hitta särskilt mycket detaljerad info avseende leder, vattentillgång, andras erfarenheter etc

Några idéer? Allt är av intresse 🤩
 
Lonely Planet har väl en guide.
 
Jag har bott o guidat i landet (o skrivit en bok om när jag var chefredaktör på statsradion där). Fin plan. Folk är härliga. Alla pratar ej engelska. Hyr gärna häst o guide i ngn by o glid runt lite. Börja snacka m locals o sov över hos folk. Ta med mkt grejor hemifrån som du kan dela ut till alla som hjälper dig längs vägen (typ 40 olika saker), kanske fina foton, hantverk, mathantverk. Ha en kontakt i Bisjkek om ngt skulle inträffa. Käka mkt lagman. Drick inte kymys.
 
Jag har bott o guidat i landet (o skrivit en bok om när jag var chefredaktör på statsradion där). Fin plan. Folk är härliga. Alla pratar ej engelska. Hyr gärna häst o guide i ngn by o glid runt lite. Börja snacka m locals o sov över hos folk. Ta med mkt grejor hemifrån som du kan dela ut till alla som hjälper dig längs vägen (typ 40 olika saker), kanske fina foton, hantverk, mathantverk. Ha en kontakt i Bisjkek om ngt skulle inträffa. Käka mkt lagman. Drick inte kymys.
Lyssnade faktiskt precis på dig i SR appen, när jag sökte på Kirgizistan 🤩 Spännande fem veckor du verkar haft!
 
Kort uppdatering, med karta och förslag på rutter.

Sammanfattningsvis fantastisk vandring! Fin natur och spännande kultur med yurt camps, tebjudningar etc längs vägen

Jag vandrade en fem dagars tur ”Aksu Highlights” (med två nätters övernattning vid turens höjdpunkt Alakol Lake för dagstur till glaciär för vänner jag tog sällskap med längs vägen, själv vilade jag pga magsjuka 😅)

Slutet av augusti, vilket var slutet på den korta säsongen.

1. Lätt att utgå från Karakol
2. Turerna är enkla att navigera kring. Flertalet yurt camps för turister och herdar att fråga. GPS fungerar bra på tex Mapy.cz/Maps.me
3. Många turer går att korta ned eller förlänga då varje dal leder ut till väg
4. Avseende mat. Går att köpa i yurt camps längs vägen (alla mål, lunch packs, te etc) Jag hade eget kök. Rekommenderar att köpa gas i Bishkek eller Almaty (var svårt/ej alltid tillgängligt i Karakol). Vegetariska nudlar fanns på ett av super markets (Globus)
5. Bra vattentillgång. Jag hade vattenfilter. Flera drack direkt från bäckar utan att filtrera.
6. Massvis med bra tältplatser längs vägen. Mot slutet av säsongen krävs ej att boka yurt camps om man ej har tält. Men på högsäsong vet ej. Går enkelt att boka mha Google och whatsapp numera!
7. Utrustning (tält, sovsäck, kök etc) går att hyra på tex 4rent i karakol. Även här Google och whatsapp så skickas man vidare.

Försöker bifoga kartor och turförlsag nedan
 
Jag har bott o guidat i landet (o skrivit en bok om när jag var chefredaktör på statsradion där). Fin plan. Folk är härliga. Alla pratar ej engelska. Hyr gärna häst o guide i ngn by o glid runt lite. Börja snacka m locals o sov över hos folk. Ta med mkt grejor hemifrån som du kan dela ut till alla som hjälper dig längs vägen (typ 40 olika saker), kanske fina foton, hantverk, mathantverk. Ha en kontakt i Bisjkek om ngt skulle inträffa. Käka mkt lagman. Drick inte kymys.
Varför inte dricka kymys?
 
Åh Kirgizistan. Var där som backpackande yngling 2007. Verkar ha hamnat på precis den där sjön Ala-Köl, eller iaf på passet över den så man fick utsikten. Det var innan friluftsintresset så vi bodde på ett av två guest houses i dalen på väg upp.
Jag drack kymys, det smakade fan, så ingen risk att bli full på det...
Bifogar yngling framför sjö 2007. Resdagboken.com, vilka minnen...
 

Bilagor

  • 448209637_10164371380789782_4504827368911967273_n.jpg
    448209637_10164371380789782_4504827368911967273_n.jpg
    64.5 KB · Visningar: 22
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17

Liknande trådar