Kinnekulleleden

Tackar!

MoAnders; sa:
Nu ligger jag lite efter i tiden men om någon ville ha en karta så har jag knepat ihop en.

http://mokorset.se/filez/kinnekulleleden_karta_A3.png

Hej!
Tack för kartan. Vi gick leden i helgen. Det var fantastiskt. Äppelträden på hedarna var helt vit-rosa av blommor och solen sken för det mesta. Det är en väldigt fin och omväxlande led med mycket att titta på.
Din karta hade vi som komplement till den man köpte på turistbyrån. Jag föredrar dock en "riktig karta" som din och tack vare den tog vi några egna vägval som var bra.
Sofia
 
Vi gjorde en halvkinne i lördags (1/9-2007). Vi kom fram till Örnekulla på fredag kväll och gick till vindskyddet ovanför Oxlebacken. Där satte vi upp vårat tält (lite väl knöligt men det funkade) för att invänta lördagens vandring (väldigt mysigt här). På lördagen gick vi tillbaka mot Örnekulla och fortsatte söder ner till Lasses grotta. Ända fram till Lasses grotta var leden helt underbar (för att inte tala om vindskyddet strax ef. Lasses grotta där vi stannade för lunch). plaststolarna inne i vindskyddet var lite väl lyxigt :) Efter Lasses grotta har man (tyvärr) valt att dra leden genom en massa bebyggelse. Att se en massa hus och bilar tar ju bort lite av känslan av att vara ute i naturen. Inte blev det bättre av att vindskyddet som ligger uppe vid Almarsviken har hus i vardera änden av leden vilket gör att det blir ganska mycket "trafik" här. Vi hade planerat att spendera lördagsnatten här men bestämde oss ganska snart för att ta oss ann de sista 6km tillbaka till bilen istället.

Vi gick inte hela leden eftersom vi hade ganska snävt med tid på söndagen. Nu blev det aldrig ett problem eftersom vi kom hem redan på lördag kväll. Så här i efterhand har vi kommit på att leden ska nog vandras åt andra hållet, genom Hällekis istället. På så sätt så spar man det finaste av leden till sist, samt att man får vindskyddet vid Lasses grotta som lägerplats på lördagen (om man nu går hela). Att dela av leden som vi gjorde gick väldigt bra (för alla er som inte har en hel helg). Vad vi gjorde då var att korsa Medelplana vid Bygdegård. Man får lite mera asfalt under fötterna men det funkar. Efter Prästegård fortsätterna man förbi kyrkan och snart snubblar man på leden igen.

Om en dryg månad ska vi klippa hela leden. Vi motstod frestelsen att åka upp på kullen för att ha någo att längta efter.

Återkommer med en mer utförlig rapport när vi gått hela, under tiden kan ni njuta av lite sensommar bilder av leden i mitt album :)

http://www.utsidan.se/albums/admin/view.htm?ID=2686
 
Senast ändrad:
Roccster:

Jag och min syster ska nu gå leden för femte året i rad. Vi tänkte ge oss ut helgen den 22-23 sept *håller tummarna ett vädret är bra*
Vi brukar alltid starta vi Hellekis camping och gå upp mot högkullen där vi intar lunchen på medhavd trangiakök. Sen fortsätter vi mot Lasses Grotta där vi övernattar. Det är ju så bra att det finns kommunalt vatten där!
Vi föredrar att avverka högkullen första dagen, då man fortfarande är pigg i benen. Vi har gjort tvärt om, men det var ingen hit att ha kullen sista dan...
Visst är det en tråkig del av leden man får andra dagen, men det är ändå att föredra jämfört med att avsluta med högkullen..
Ja, det är min åsikt i alla fall! :)
 
Hur var det med en höstvandringen?

Har tidiagare bara gått på våren men funderar på om jag skall planera in en vandring till våren eller till hösten. Kanske skall man ta både på hösten och våren.

Hur är folktätheten på leden? Om man kommer fram till något av de fasta vindskydden med en grupp på 4-5 personer finns det då risk att man inte får plats?

Det är ju lite tråkigt att ta med tält eller vindskydd om det inte behövs.

/Mattias
Morlanda Scoutkår
 
Kinnekulleleden, vatten

Hej där!
Vandrade Kinnekulleleden förra sommaren och att komma till Lasses Grotta och få iskallt vatten ösandes ur en kran var toppen!
Jag undrar nu bara om någon vet om denna kran fortfarande är i bruk? Kanske det till å med har dykt upp fler ställen med kranvatten nån annanstans kring leden?
Hälsningar, Daniel
 
Kranen vid lasses grotta är i bruk. Finns vattenkällor längs hela leden. Vissa är dock helt naturliga källor tex den på vägen upp till högkullen söderifrån. Bemöda dig inte med att bära för mycket vatten.

God tur.
 
Det finns flera ställen med vatten längs leden. Jag löpte rundan i sommras på 4,5 tim. Har skrivit en "rapport" från rundan som innehåller en del information som kan vara nyttig om man vill gå, cykla eller löpra rundan. Innehåller information om övernattning, transport, karta, vattenmöjligheter samt generellinformation om terräng avstånd etc.

Ta gärna en titt om det är intressant: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=34459&page=2
 
Detta är ett väldigt populärt ställe att fara till om man är sugen på att köra lite MTB.
Så gjorde jag o några av mina vänner för snart 2år sedan. Väldigt rolig tur som bjuder på hala spektrat=)
Kan varmt rekommendera denna tur både till fots o på MTB:n särskilt andra helgen i maj då det blivit grönt på nytt. Hoppas jag snart kan återvända till detta lilla paradis =)
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg