Nytt vindskydd
Hej
Jag bor själv i Lidköping och brukar ofta cykla kinnekullleleden. Mätt med cykeldatorn är den 47 km. Jag har även vandrat vissa delar men det känns "långsamt" att gå eftersom jag cyklar hela leden på mindre än 3 timmar och att gå samma sträcka tar två dagar.
Iofs så hinner man ju se mycket mer när man vandrar och jag kan verkligen rekommendera leden som vandringsled betraktad för Er som önskar en fin vandringsled i denna del av landet.
Naturen är mycket varierande, inte bara mörk barrskog utan mest fina stigar genom ängs- och hagmarker, gles lövskog och en del skogsvägar. Ganska kuperat, totalt ca. 700 höjdmeter tror jag.
Vindskydd finns vid Lasses grotta (även vatten), strax efter Västerplana hed, efter Munkängarna och strax före Österplana hed (om man går leden medurs). Det vid Västeplana hed har nyligen rivits och ett nytt har byggts upp en bit från det gamla vilket jag såg senast jag var där uppe för några veckor sedan.
En fin rastplats med eldstad finns även vid Martorpsfallen.
Servering och därmed tillgång till vatten och toa finns under turistsäsong samt på helger vid Högkullen, Hällekis Säteri och även vid Hällekis Camping. Mataffär finns i Hällekis samhälle, en bit från leden. Tåg (rälsbuss) stannar vid Blomberg, Råbäck och Hällekis.
En speciell karta med leden inritad finns att köpa. Om man vill avvika från leden för att gå kortare eller längre sträckor finns det gott om alternativ. Det som är bra är att man kan utgå och komma tillbaka till samma ställe utan att gå samma väg tillbaka.
Bästa tiden på året är, enligt min åsikt, på våren mellan blåsippor och vitsippor, dvs. slutet av mars - slutet av april. Då finns det platser som är helt täckta av blåsippor och sedan av vitsippor. Det är då mycket ljust och fint eftersom löven ännu ej helt spruckit ut och det brukar vara torrt och fint. Även i maj är det fint med all Ramslök som blommar och sprider än härlig doft. Hösten slutet av sept - mitten av oktober är också fin med alla höstfärger.
mvh
J-E