Kinnekulle Kristi Flygare

Årets första vandring kommer att gå av stapeln på Kinnekulle under långhelgen. Min 57-åriga syster och hennes man har en stående önskning på julklappslistan: Ta ut oss på något "friluftigt" en gång per år. Årets julklapp levereras alltså snart, en vandring som inkluderar ett besök på "Vin & Pimpinella" på Högkullen. Snacka om givandets glädje!!

Jag läste i en tråd för ett tag sedan om någon annan här på Utsidan som tänkt samma sak. (Vi kanske ses. Är det fler som tänker sig ditåt?) Ni som känner till området bättre: Tror ni att det är så trångt i vindskydden denna helg att man måste ta med tält?

undrar HåkanF

Är det under Kinnekulleknallen? Då kommer det troligen att vara mycket folk. Jag gjorde misstaget att gå i trakterna under det evenemanget för några år sedan, hade planerat för lite lugn och ro men hamnade mitt i ett jippo...

Den senaste länken sa iofs inte speciellt mycket varken för eller emot tältning. Jag läste en artikel i utemagasinet för några årsedan om vandring på kinnekulleleden, och där vill jag minnas att dom nämnde tältförbud.

Mer tältning...

Nja, jag kanske var otydlig i mitt förra inlägg men rätt ska va rätt...

Kinnekulle är naturvårdsområde, kollar man på Västkuststiftelsens sidor om tex Österplana står det klart utskrivet att tältning är förbjuden:

http://www.vastkuststiftelsen.org/VisaNaturres.asp?id=360

Hittade även detta om Allemansrätten på Kinnekulle:

http://www5.o.lst.se/projekt/kinnekulle/pdf/skyltar/allemansratten.pdf

Där verkar det som om de "vanliga" tältningsreglerna ska gälla. Men man får mao kolla noga att man inte är i ett område där det är ett högre skydd.

Mvh
Micke
[Ändrat av MickeOlle 2006-05-22 kl 12:04]

Jag har för mig att det framgår tydligt av reservatsbeskrivningen på Österplana hed att det är tältförbud. Har dock tältat omedelbart utanför gränsen och det finns gott om tillåten yta. Lite kossor och sånt kan ju möjligen komplicera tältandet.

Kinnekulle är väldigt fint på ett lite exotiskt sätt!

Tältning är föbjuden i de naturreservat som Kinnekulleleden går igenom. Dvs Munkängarna, Västerplana storäng och Österplana hed och vall. Utanför reservaten råder allemansrätten med vanliga hänsynsregler.

Ja, Kinnekulleknallen går i år av stapeln kvällen/natten mellan 26:e och 27:e maj. Men såvitt jag förstår går själva vandringsevenemangen endast i en en-milaslinga söder om Hällekis, så det värsta springet borde ju gå att undvika.

Ingen Vin och Pimpinella

MAJJEN; sa:
Årets första vandring kommer att gå av stapeln på Kinnekulle under långhelgen. Min 57-åriga syster och hennes man har en stående önskning på julklappslistan: Ta ut oss på något "friluftigt" en gång per år. Årets julklapp levereras alltså snart, en vandring som inkluderar ett besök på "Vin & Pimpinella" på Högkullen. Snacka om givandets glädje!!
undrar HåkanF

Hej
Ledsen om jag gör dig besviken men Vin & Pimpinella finns inte längre kvar på Högkullen. Stället har varit till salu och jag vet inte om någon annan har öppnat där ännu. Däremot finns Hällekis Trädgårdskafé som ligger längs med leden.

Vindskyddet vid västerplana hed har flyttats några hundra meter norrut längs leden och har renoverats. Här finns även torrdass, sopkärl och en fin eldstad.

Dessutom finns ju vindskydden vid Lasses grotta (även vatten), Hällekis och i närheten av Österplana hed.

Hoppas att ni får fint väder och en fin tur.

/J-E

Re: Ingen Vin och Pimpinella

JET; sa:
Ledsen om jag gör dig besviken men Vin & Pimpinella finns inte längre kvar på Högkullen. Stället har varit till salu och jag vet inte om någon annan har öppnat där ännu. Däremot finns Hällekis Trädgårdskafé som ligger längs med leden.

Visst blir jag besviken! Det var ju ett guldställe. Kan du precisera var Hällekis Trädgårdskafé ligger?

HåkanF

Det ligger vid Hällekis Säteri. Om du går leden från Blomberg och norrut så passerar du Hällekis efter Råbäck och Munkängarna. Cafét ligger i ett gammalt växthus och de serverar både mat, mackor och kaffebröd. Det mesta närproducerat, gott men ganska dyrt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg