När jag besteg Kilimanjaro sensommaren 05 kostade det ungefär 6000 varav ca 1500 dricks. Jag betalade för 7 dagar längs Machamerutten men gick på 5. Det kan dock inte rekomenderas, jag var höjdsjuk de sista 200 metrarna med alla symtom på hjärnödem förutom kräkningar, medvetslöshet och död. Riktigt läbbigt faktiskt. Ångrar igentligen att jag fortsatte men guiden "tvingade" mig och jag var inte riktigt omdummesfull i hjärnan. Samma guide tyckte Western Breech var en lämplig väg att klättra utan säkerhetsutrustning mitt i natten i 5 timmar på konstant maxpuls. Även om det var häftigt kan jag inte rekomendera den vägen heller. Bättre att fortsätta följa rutten så att det tar 7 timmar då hade jag nog sluppit den sista höjdsjukan. Jag gick med tre tyskar som inte någon klarade toppen så tro inte på att 95% klarar det. Tänk på att det är lätt -8 på natten, lägg därtill vindens kyleffekt och att du inte orkar röra dig så fort och därmed inte producerar någon större värme. Varma klädet, mössa och vantar!!! Mitt råd är att ta och boka på plats i Moshi eller Arusha. Mycket billigare och trevligare. Macamerutten är bra men med tidigare rekomenderingar. Turistbyrån i Arusha har en lista med seriösa firmor