Kilar o Cams - vilka är bäst?

haha!

Ja just det. Om jag skulle tvingas klättra med ett rack för typ 5000 kr, utvalt bland det jag äger (så att jag inte skulle kunna fuska och köpa billiga tjeckiska friends) skulle jag använda:

Ett set wallnuts. (typ 1300,-)
Ett set friends #1,#1.5, #2, #2.5 och #3. 3000,-
5 kortisar 850,-
1 kilpetare 200,-

Totalt 5150 ,-

Notera: inga långslingor, använd repet istället.

Låter väl rimligt, frånsett att jag fortfarande bara använder mina Rocks, fast jag har ett set wallnuts hängande (oftast hemma).

Långa slingor till mellansäkriingarna låter dock som en sak som behövs rätt snabbt. Kanske är det också så att om man är nybörjare och ska börja klättra (det är väl då man helt saknar utrustning), så skulle ett gäng längre slingor (eller möjligen tubband eller statiskt rep) kunna behövas till diverse topprepsankare.
Nu tänker jag mig att man topprepar en del som nybörjare, vilket förstås inte alls behöver vara korrekt. Det beror ju på många saker, men kanske mest vilka närliggande klippor man har tillgång till.

Tjeckiska kammar (RE) är nåt jag använder fortfarande, fast jag har ganska gott C4:eek:r. Har även ett par enstaka Metolius, men det har aldrig blivit några Friends (men det är inte för att jag aktivt valt bort dem).

Långa slingor till mellansäkriingarna låter dock som en sak som behövs rätt snabbt. Kanske är det också så att om man är nybörjare och ska börja klättra (det är väl då man helt saknar utrustning), så skulle ett gäng längre slingor (eller möjligen tubband eller statiskt rep) kunna behövas till diverse topprepsankare.
Nu tänker jag mig att man topprepar en del som nybörjare, vilket förstås inte alls behöver vara korrekt. Det beror ju på många saker, men kanske mest vilka närliggande klippor man har tillgång till.

Jupp.
Det är inte så ovanligt att det är lämpligt med en 120-slinga till en mellansäkring.
Att bygga stand med repet är ju grejt så länge det är enrepasklättring eller man byter försteman, men är du ny (och måste fråga om råd på utsidan) är förmodligen dina klätterkompisar också gröna. Stor risk (eller chans) att du får leda även andra repan mao.

Jag upplever det som om man sällan behöver långslingor på 15 meters-leder om man väljer var man lägger sina säkringar med en metod som inte är enbart baserad på slumpen.

Jag upplever det som om man sällan behöver långslingor på 15 meters-leder om man väljer var man lägger sina säkringar med en metod som inte är enbart baserad på slumpen.
Ouch...

Nä det beror ju på vad man menar med "behöver" förstås.
Men så ovanligt är det inte att hitta en bomberplacering en meter bredvid leden just före kruxet. Eller ett trevligt träd att slinga av.
Ok, inte varje gång och ännu mer sällan som det verkligen behövs... men en långslinga är bra till så mycket (och väger så lite) att det vore synd att skippa den.

Långa slingor längs leden krävs väl främst på leder som har hyllor, och/eller som vinglar lite i sidled. Det är nog kanske typiskt för lätta leder. Som jag och nybörjare ofta klättrare.
För all del så är ju 15 m ganska kort och det får inte plats så många "kurvor" på en sån led.

jag gick en räddningskurs i helgen och fram tills dess att jag har hunnit glömma hur man gör kommer jag att se till att vara välförsedd med slingor i olika längder, och några extra karbiner, oavsett vad jag behöver till själva klättringen.

detta om kilar o kammar.

Det är inte så svårt att rädda någon på de flesta klippor i Sverige. Det är kortare än halva repet ner till backen, så släpp ner dem dit. Färdig.

På stora berg har man naturligtvis med sig långa slingor (och talja + tibloc)!

En viktig poäng med långa mellanslingor, (som quickdraws) som inte har nämnts, är att 60-dyneema (som viks ihop till 20cm för att enkelt kunna förlängas) är bra mycket följsammare är 10mm hårda kortslingor.
Alltså är det mindre risk att säkringar flyttar på sig p.g.a repets rörelser.
Kammar tenderar dessutom att vandra mindre med mjuka slingor än med hårda.

Jag kör med 6 standard nylonslingor, 20 cm, och 7 60cm dyneema, 8mm, tycker jag har bra valmöjlighet då vad gäller förlängning.

Det är faktiskt inte helt ovanligt att även 15 metersleder traverserar en del, eller som sagt, att säkringsmöjligheten finns lite off route..

Senast ändrad:
Det är inte så svårt att rädda någon på de flesta klippor i Sverige. Det är kortare än halva repet ner till backen, så släpp ner dem dit. Färdig.

På stora berg har man naturligtvis med sig långa slingor (och talja + tibloc)!

ett par extra skruvisar och 120-slingor + tibloc kostar ju inte så myckat att ha som standard på racket, om man skulle råka starta från vattenbrynet, eller fastna, eller så.

sen kommer de ofelbart att sitta i nån standplats, eller på polarns rack när det verkligen händer nåt, men då har man iaf försökt..

men medan vi ändå är inne på kilar och kammar: vilken talja är bra att skaffa om man känner att man måste ha en? räcker det med ett löst plasthjul eller är det lika bra att investera i en kullagrad historia med prusik-minder? vänta, vi tar det i en egen tråd...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Hissmusik Kammande kilar av tyg Klättring allmänt 1
Erik af Essingen Återkallning av kilar från Wild Country: Klättring allmänt 0
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
magwo Varför offset-kilar är så bra Klättring allmänt 16
Deadpoint Off-set kilar? Klättring allmänt 82
sasq Testa sina kilar Klättring allmänt 15
peon Hur länge håller friends/kilar? Klättring allmänt 10
Mezzner Hur många kilar går det på en replängd? Klättring allmänt 15
Söderström Kilar Klättring allmänt 30
Elof Kilar Klättring allmänt 7
tank Börja använda kilar Klättring allmänt 8
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
christofferv kilar Klättring allmänt 7
kofalla Rock Empire kilar! Klättring allmänt 6
PeAC ledgraderingar o kilar Klättring allmänt 2
undar Säkra kilar!? Klättring allmänt 10
Vandrare ABC-kilar? Klättring allmänt 0
magwo Baby Dragon Cams vs Camalot 0.3, 0.4 Klättring allmänt 9
Yakherden Problem med Dragon Cams - igen Klättring allmänt 6
Kloker Totem Cams? Klättring allmänt 4
Yakherden Totem Cams återkallas/byts ut! Klättring allmänt 7
engel Omega Pacific Link Cams? Klättring allmänt 8
Wolfbane Val av cams... Klättring allmänt 2
Peo73 Rock + Run Cams Klättring allmänt 3
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
vandrafjäll Vilka kängor till mina stegjärn? Klättring allmänt 17
Lakritsglass Vilka brallor - olika väder Klättring allmänt 48
Bloggomann Vilka hexor? Klättring allmänt 26
cake Vilka kammar? Klättring allmänt 63
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
magwo Dubletter av kammar, vilka? Klättring allmänt 17
fson Klättring inomhus-vilka barn kan följa med? Klättring allmänt 5
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
vastero Vilka varumarken och produkter galler? Klättring allmänt 36
pirx repsnören till hexor, vilka storlekar Klättring allmänt 10
fson Vilka klätterskor? Klättring allmänt 5
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
headjam Vilka klätterprylar är bäst??? Klättring allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg