Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ja just det. Om jag skulle tvingas klättra med ett rack för typ 5000 kr, utvalt bland det jag äger (så att jag inte skulle kunna fuska och köpa billiga tjeckiska friends) skulle jag använda:
Ett set wallnuts. (typ 1300,-)
Ett set friends #1,#1.5, #2, #2.5 och #3. 3000,-
5 kortisar 850,-
1 kilpetare 200,-
Låter väl rimligt, frånsett att jag fortfarande bara använder mina Rocks, fast jag har ett set wallnuts hängande (oftast hemma).
Långa slingor till mellansäkriingarna låter dock som en sak som behövs rätt snabbt. Kanske är det också så att om man är nybörjare och ska börja klättra (det är väl då man helt saknar utrustning), så skulle ett gäng längre slingor (eller möjligen tubband eller statiskt rep) kunna behövas till diverse topprepsankare.
Nu tänker jag mig att man topprepar en del som nybörjare, vilket förstås inte alls behöver vara korrekt. Det beror ju på många saker, men kanske mest vilka närliggande klippor man har tillgång till.
Tjeckiska kammar (RE) är nåt jag använder fortfarande, fast jag har ganska gott C4r. Har även ett par enstaka Metolius, men det har aldrig blivit några Friends (men det är inte för att jag aktivt valt bort dem).
Långa slingor till mellansäkriingarna låter dock som en sak som behövs rätt snabbt. Kanske är det också så att om man är nybörjare och ska börja klättra (det är väl då man helt saknar utrustning), så skulle ett gäng längre slingor (eller möjligen tubband eller statiskt rep) kunna behövas till diverse topprepsankare.
Nu tänker jag mig att man topprepar en del som nybörjare, vilket förstås inte alls behöver vara korrekt. Det beror ju på många saker, men kanske mest vilka närliggande klippor man har tillgång till.
Jupp.
Det är inte så ovanligt att det är lämpligt med en 120-slinga till en mellansäkring.
Att bygga stand med repet är ju grejt så länge det är enrepasklättring eller man byter försteman, men är du ny (och måste fråga om råd på utsidan) är förmodligen dina klätterkompisar också gröna. Stor risk (eller chans) att du får leda även andra repan mao.
Jag upplever det som om man sällan behöver långslingor på 15 meters-leder om man väljer var man lägger sina säkringar med en metod som inte är enbart baserad på slumpen.
Jag upplever det som om man sällan behöver långslingor på 15 meters-leder om man väljer var man lägger sina säkringar med en metod som inte är enbart baserad på slumpen.
Nä det beror ju på vad man menar med "behöver" förstås.
Men så ovanligt är det inte att hitta en bomberplacering en meter bredvid leden just före kruxet. Eller ett trevligt träd att slinga av.
Ok, inte varje gång och ännu mer sällan som det verkligen behövs... men en långslinga är bra till så mycket (och väger så lite) att det vore synd att skippa den.
Långa slingor längs leden krävs väl främst på leder som har hyllor, och/eller som vinglar lite i sidled. Det är nog kanske typiskt för lätta leder. Som jag och nybörjare ofta klättrare.
För all del så är ju 15 m ganska kort och det får inte plats så många "kurvor" på en sån led.
jag gick en räddningskurs i helgen och fram tills dess att jag har hunnit glömma hur man gör kommer jag att se till att vara välförsedd med slingor i olika längder, och några extra karbiner, oavsett vad jag behöver till själva klättringen.
En viktig poäng med långa mellanslingor, (som quickdraws) som inte har nämnts, är att 60-dyneema (som viks ihop till 20cm för att enkelt kunna förlängas) är bra mycket följsammare är 10mm hårda kortslingor.
Alltså är det mindre risk att säkringar flyttar på sig p.g.a repets rörelser.
Kammar tenderar dessutom att vandra mindre med mjuka slingor än med hårda.
Jag kör med 6 standard nylonslingor, 20 cm, och 7 60cm dyneema, 8mm, tycker jag har bra valmöjlighet då vad gäller förlängning.
Det är faktiskt inte helt ovanligt att även 15 metersleder traverserar en del, eller som sagt, att säkringsmöjligheten finns lite off route..
ett par extra skruvisar och 120-slingor + tibloc kostar ju inte så myckat att ha som standard på racket, om man skulle råka starta från vattenbrynet, eller fastna, eller så.
sen kommer de ofelbart att sitta i nån standplats, eller på polarns rack när det verkligen händer nåt, men då har man iaf försökt..
men medan vi ändå är inne på kilar och kammar: vilken talja är bra att skaffa om man känner att man måste ha en? räcker det med ett löst plasthjul eller är det lika bra att investera i en kullagrad historia med prusik-minder? vänta, vi tar det i en egen tråd...