• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kerry vs Bush

millimeter; sa:
Du har rätt, men Bush vann ju i själva verket inte senast! Han vann åtminstone verkligen inte otvetydigt och på rent spel. Hade man gjort rätt från början finns mycket som tyder på att Gore hade vunnit. (Många hävdar ju att Gore faktiskt skulle ha vunnit, men oavsett vad som "skulle ha hänt" så var det som de facto skedde högst tvivelaktigt.) Valet 2000 är inte något man ska "komma över" eller acceptera som "kontroversiellt men korrekt", utan man måste komma ihåg att republikanerna stal ett val de inte vunnit. Skandalen blir bara så mycket större av att det skedde i världens mäktigaste nation. Hade inte valet stulits så hade vi (antagligen) inte suttit här idag och oroat oss (för vems skull man än må oroa sig). Bush har egentligen inte i detta val att göra!

MvH

Vad jag förstod det som blev att antal röster ogiltigförklarade på grund av att de var felaktiga. Jag vet inte om det var tvivelaktigt och om det varit så hade väl Gore begärt en omröstning i Florida som jag har för mig att det gällde.

Sen kan jag faktisk säga att jag tycker trots allr att Bush har skött sig ganska bra. Jag hade katastroftankar i början så jag är lite förvånad.
 
Givetvis tror jag inte att Bush agerar enbart för Iraks folk, inte i huvudsyfte. Jag håller med dig i att många åsikter Bush står för är motbjudande, men USA är trots allt en demokrati, USA;s president har nog ett av de svåraste jobb man kan tänka sig , politik på den nivån handlar nog uteslutande om ekonomi, sen om det får en positiv eller negativ sekundärefekt spelar nog ingen roll. Jag har så svårt att se hur man skall få genuint onda människor att sluta med illgärningar, man måste nog vara mycket sträng.
 
baanrud; sa:
Givetvis tror jag inte att Bush agerar enbart för Iraks folk, inte i huvudsyfte. Jag håller med dig i att många åsikter Bush står för är motbjudande, men USA är trots allt en demokrati, USA;s president har nog ett av de svåraste jobb man kan tänka sig , politik på den nivån handlar nog uteslutande om ekonomi, sen om det får en positiv eller negativ sekundärefekt spelar nog ingen roll. Jag har så svårt att se hur man skall få genuint onda människor att sluta med illgärningar, man måste nog vara mycket sträng.

Det som jag främst är emot är hans grundsyn på människan där han tror att folk är genuint onda.

Som om han är en ängel och Bin laden en demon. Det som skrämmer mig mycket är att en stor del av det amerikanska folket är religiösa och att det har en stor inverkan på politiken. Tacka vet jag mer sekualiserade länder.
 
crazy; sa:
Vad jag förstod det som blev att antal röster ogiltigförklarade på grund av att de var felaktiga. Jag vet inte om det var tvivelaktigt och om det varit så hade väl Gore begärt en omröstning i Florida som jag har för mig att det gällde.

Enligt somliga källor var det snarare så att röstberättigade människor helt lagvidrigt fråntogs sin rösträtt. Det är naturligtvis omöjligt att säga exakt vad som "skulle ha hänt om ...", men det verkar sannolikt att Bush fick en vinst han inte förtjänat ur ett demokratiskt perpektiv. Valet gick INTE rätt till i Florida, vill jag påstå. Och man behöver inte vara SÅ konspirationsteoretiskt lagd för att kasta misstankar mot den domstol som avgjorde huruvida omräkningarna skulle genomföras. Det påstås att domarna gick republikanernas ärenden (läs: domarna=republikaner).

Sen fick ju faktiskt Gore fler röster än Bush sett till hela USA, men systemet med elektorsröster gör att vissa stater är viktigare än andra, eller något sådant. Jag har tyvärr inte satt mig in i exakt hur det fungerar. :/



Sen kan jag faktisk säga att jag tycker trots allr att Bush har skött sig ganska bra. Jag hade katastroftankar i början så jag är lite förvånad.

Tja, jag har nog fått en hel del farhågor besannade, och det lilla positiva som Bush gjort var antingen ofrånkomligt eller betydelselöst. Något förenklat. :) Å andra sidan är jag inte övertygad om att Kerry är en drömpresident heller, och John Pilger skrev i Aftonbladet(?) att det kanske är bättre att Bush får sitta kvar och riktigt köra ner USA i skiten så att det blir en riktig upprensning senare. Om Kerry vinner kanske vi får ett lika dåligt USA som dock ser bättre ut på ytan. Men jag är inte tillräckligt insatt för att veta. :)

MVH
[Ändrat av millimeter 2004-10-04 kl 08:23]
 
millimeter; sa:
Sen fick ju faktiskt Gore fler röster än Bush sett till hela USA, men systemet med elektorsröster gör att vissa stater är viktigare än andra, eller något sådant. Jag har tyvärr inte satt mig in i exakt hur det fungerar. :/



Tja, jag har nog fått en hel del farhågor besannade, och det lilla positiva som Bush gjort var antingen ofrånkomligt eller betydelselöst. Något förenklat. :) Å andra sidan är jag inte övertygad om att Kerry är en drömpresident heller, och John Pilger skrev i Aftonbladet(?) att det kanske är bättre att Bush får sitta kvar och riktigt köra ner USA i skiten så att det blir en riktig upprensning senare. Om Kerry vinner kanske vi får ett lika dåligt USA som dock ser bättre ut på ytan. Men jag är inte tillräckligt insatt för att veta. :)

MVH
[Ändrat av millimeter 2004-10-04 kl 08:23]

Hela derar system är ju vrickat. Ta bara de ekonomiska bidragen som sätter politikerna i beroendeställning.

Angående Kerry så håller jag med honom i många sakfrågor. Sen att Usa kanske har den största dubbelmoralen i världen, det är en annan diskussion.