Keps

Varför ska man sy sin egen keps??? keps fetish??
va blir det nästa.... att sy sina egna kalsonger i läder...

Que? Hur får man annars tag på passande läderkalsonger?
Jag tycker det är kul att nörda ur helt och bygga grejer som kan köpas för halva kostnaden. Det ger en helt annan känsla liksom.

Kronans kepsar innehåller ett slags tunt filt-tyg i polyester. Vet inte vad det heter men det finns på välsorterade sy-butiker. Problemet för oss som privatpersoner är att våra små symaskiner inte kan sy genom två lager jeanstyg och två lager polyesterfilt. Till det behövs någon slags monsternål verkar det som, så jag rekommenderar dig nog tyvärr att släppa den där idén.

Kopior av m/90-kepsen finns annars i svart har jag sett, och säkert någon annan färg också, så att man kan se hyfsat snygg ut i skogen. Färga en m/59:a svart kunde man kanske göra själv, men det är ju så förbannat dyrt, så det lönar sig nog inte.

Har försökt hitta kopior av M90 kepsen för mer civilt bruk men inte lyckats, vet du var jag kan hitta det?

Locket till gräddbullsburken använde jag vid ett kepsprojekt det gick utmärkt. 90 eller 100 nål brukar funka fint.

go tur

Dubbel glädje. Först kan man köpa fler gräddbullar och sen får man material till sina projekt. Har hittat liknande synergieffekter när jag gjort nya geocachinggömmor :)

Folk verkar säga m90 keps och m59 keps som synonymt. Är inte m90 kepsen den fula basebollkepsen i splitterkamouflage?

haha :)
Intressant att 90-kepsen har öronlappar. Då är den i alla fall lite mer ändamålsenlig än den ser ut.
Men förklaringen i att folks förslag på förstyvande material skiftar är alltså att en del tänker på hårt plastmeterial i skärmen typ glasslåda etc, och menar då 90-kepsen, medans vliseline-gänget är inne på m59ans mjukare skärm.

M90 kepsen är också mjuk. Ej som en vanlig keps. Vlieselene är kass, billig skit. Använd linnelärft istället. Eller polyfilt som någon sa att det var i. Skärmen kommer få lagom styvhet av alla stickningar ändå.

Jag hade gärna haft en m90 keps i vindpoplin eller en kamgarnskypert måste jag tillägga. Men min egna har för mkt affektionsvärde för att sprättas upp.

Senast ändrad:
Nåja. Må vara att Vliseline inte har samma kvalité som linnevärft. Men för att bygga lite styvhet i skärmen funkar det bra. Slängde min keps efter närmare 20 års bruk. Då var det mesta i gott skick men jävligt sunkigt. Och skärmen lagom styv, som när jag sydde den.
Kul med sömnadsprojekt. Nästa får bli ett transportfodral till vikcykeln (off topic).

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg