Okej, jag funderar på att sy en egen keps. Hade tänkt något likanande kronans m90 med nedfällbart vindskydd och så. Det jag funderar över är vad man ska stoppa skärmen med? Eller snarare, vad har kronan stoppat sina skärmar med för att få dom så där mjuka? Det kan väl inte vara så att dom har jättemånga lager tyg i skepsskärmen?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Keps
- Trådstartare Mr. Red
- Start datum
Limimpregnerad juteväv är bra till fler saker än kavajframsidor, UN kepsar brukar ha polytenfoder som man syr i med hjälp av radievektyget till symaskinen, billiga kepsar har gråpapp som skärmuppstyvare.
Gammal nätundertröja styvad med trälim går utmärkt enligt en vän jag har. I CA styvadade man kepsarna med flätat gräs, det finns säkert än fler modeller men ovan fungerar i praktiken.
Go tur
Gammal nätundertröja styvad med trälim går utmärkt enligt en vän jag har. I CA styvadade man kepsarna med flätat gräs, det finns säkert än fler modeller men ovan fungerar i praktiken.
Go tur
Köpekepsar
har ofta något platmaterial som uppstyvning i skärmen. Jag har testat ett par varianter på en Goretexkeps där orginaluppstyvningen "multnat".
Glassburkssida (Siaglass) var lite för styv.
Hittade en urblekt keps som strandfynd och kunde sprätta bort tyget och återanvända plastförstyvningen sedan jag trimmat ned storleken med en sax. Den blev precis lagom styv.
I anorackhuvor används ofta en stål eller koppartråd som förstyvning men jag tror inte den varianten är lämplig i en keps.
Thure
har ofta något platmaterial som uppstyvning i skärmen. Jag har testat ett par varianter på en Goretexkeps där orginaluppstyvningen "multnat".
Glassburkssida (Siaglass) var lite för styv.
Hittade en urblekt keps som strandfynd och kunde sprätta bort tyget och återanvända plastförstyvningen sedan jag trimmat ned storleken med en sax. Den blev precis lagom styv.
I anorackhuvor används ofta en stål eller koppartråd som förstyvning men jag tror inte den varianten är lämplig i en keps.
Thure
Dissekering
Jag skulle precis som Thure satsa på dissekering av en köpekeps. Jag skulle till och med kunna tänka mig att köpa en keps på en secondhandbutik som Myrorna, även om jag annars inte kan tänka mig att köpa begagnade kläder. Men för en skärm kan jag göra ett undantag från mina principer.
Per
Jag skulle precis som Thure satsa på dissekering av en köpekeps. Jag skulle till och med kunna tänka mig att köpa en keps på en secondhandbutik som Myrorna, även om jag annars inte kan tänka mig att köpa begagnade kläder. Men för en skärm kan jag göra ett undantag från mina principer.
Per
vet inte, men gissar på många lager tyg, det är ju sömmar typ var 7e millimeter eller så, för att lagren inte ska glida? gissar jag... testa.. =)
Till kanten på en huva på en jacka använde jag typ 3mm tjockt skumgummi, det håller formen jag sytt in bra, men det är svårt att ändra den... känns inte som kronans... det är nog bättre med flera lager tyg i detta fallet tror jag...
Till kanten på en huva på en jacka använde jag typ 3mm tjockt skumgummi, det håller formen jag sytt in bra, men det är svårt att ändra den... känns inte som kronans... det är nog bättre med flera lager tyg i detta fallet tror jag...
Upprepar mitt tips. Enkelt, fungerar bra och är billigt.
Klipp till Vliselinet lika stort som skärmens tygstycke minus sömsmånen.
Montera med strykjärn på ena lagret. Sy sen ihop de båda tyglagren kant i kant. Vräng den lilla "påsen" så sömsmånen hamnar på insidan
Sy sen randningen, lika armémössan. Avstånd 5-7 mm. Tätare gör skärmen styvare.
Resultatet är precis det du eftersträvar. Mjuk skärm som formar sig gött.
Vliseline finns i olika tjocklekar. Tala med sybehörsaffären.
Klipp till Vliselinet lika stort som skärmens tygstycke minus sömsmånen.
Montera med strykjärn på ena lagret. Sy sen ihop de båda tyglagren kant i kant. Vräng den lilla "påsen" så sömsmånen hamnar på insidan
Sy sen randningen, lika armémössan. Avstånd 5-7 mm. Tätare gör skärmen styvare.
Resultatet är precis det du eftersträvar. Mjuk skärm som formar sig gött.
Vliseline finns i olika tjocklekar. Tala med sybehörsaffären.
Senast ändrad:
Kronans kepsar innehåller ett slags tunt filt-tyg i polyester. Vet inte vad det heter men det finns på välsorterade sy-butiker. Problemet för oss som privatpersoner är att våra små symaskiner inte kan sy genom två lager jeanstyg och två lager polyesterfilt. Till det behövs någon slags monsternål verkar det som, så jag rekommenderar dig nog tyvärr att släppa den där idén.
Kopior av m/90-kepsen finns annars i svart har jag sett, och säkert någon annan färg också, så att man kan se hyfsat snygg ut i skogen. Färga en m/59:a svart kunde man kanske göra själv, men det är ju så förbannat dyrt, så det lönar sig nog inte.
Kopior av m/90-kepsen finns annars i svart har jag sett, och säkert någon annan färg också, så att man kan se hyfsat snygg ut i skogen. Färga en m/59:a svart kunde man kanske göra själv, men det är ju så förbannat dyrt, så det lönar sig nog inte.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg