Det lät ju klart mer intressant .Dessa två raser var förut samma ras, så de är nog inte allt för olika. Dock stämmer inte din beskrivning av dina föräldrars hund in på min Lapska vallhund. Vilken är pigg, allert, vaken, följsam, arbetsvillig, när det är aktivetet på schemat men som kan konsten att koppla av annars.
Har hört folk beskriva finsk lapphund som "möbler" så jag tvivlar lite på att hon är så otypisk? Dock vet jag inte riktigt, det kanske finns någon uppdelning inom rasen, eller om hon är extrem.
Ska se till att göra det. Känner du till nån uppfödare i närheten av Umeå?Men mycket handlar ju om individer, och hur vi som ägare formar dem. Att träffa båda föräldrardjuren och bilda sig en uppfattning av deras temprament är ju att rekomendera!
Det ger ju ändå hunden en chans att rulla ihop sig och därmed klara sig undan det värsta. Min stackars nuvarande vovve blir ju biten överallt...Vad det gäller mygg och knott, har jag märkt att han blivit biten i ljumskerna (där behåringen är minimal) när vi rastat/varit stilla på fjället. Annars har jag inte märkt att det skulle vara något som besvärar.
Låter lysande.Fördelar med rasen är att det är en frisk ras. Tassarna håller för hård skare och de har en päls som både värmer och kyler. Lättlärda.
Hur är de på att ta sig fram ovanpå skaren? Konstaterade tidigare en vinter att en norrbottenspets och en laika var på en helt annan nivå än min stackars borzoi på den fronten. Där de gick i stort sett obehindrat sjönk hon för varje steg...
Tack .Lycka till med ditt val och ditt letande efter rätt individ!