Kedjetrubbel!

Har en begagnad racer som jag köpte förra sommaren som jag tänkte serva lite. Glad i hågen köpte jag en ny kedja och bytte. Kedjan var en Shimano HG till 7/8-delad kasset som säljaren sa även skulle passa till min 6-delade.
Efter bytet hoppar/halkar/glider kedjan ibland när jag trycker på, dock bara två utav kuggarna i mitten.

Vad ska jag göra?
Kan det vara så att kedjan inte passar trots säljarens garantier?

Jag pratade med en annan cykelmeckare i en butik som tyckte att övriga växeldelar var i fint skick och rådde mig att byta tillbaks till den gamla kedjan igen.
Men då kommer ju resten att slitas mer.

Tacksam för förslag!
 
Kedja-Kransar

Ofta så byter man INTE bara kedjan utan också kransarna. De slits "TILLSAMMANS" med kedjan, även om din kedja passade till kransarna som nya så kanske de inte passar med de slitna kransarna.
 
Jomenvisst!

Tack för synpunkterna!

Jag är ingen van meckare själv men killen i butiken samt cyklande vänner har också kollat på kuggar fram och bak och tycker att dom inte behöver bytas.
Tror du att det kan vara något annat som är knas?

Vore skönt att spara lite pengar och byta ut alltihop nästa säsong istället!
 
Byta enskilda kransar bak?

På en del kransar kan man byta ut enskilda kransar för en lägre penning än att köpa ett nytt paket. Hör med din cykelhandlare.

Är enskilda kransar utbytbara, ska det även gå att fila till tänderna och/eller att vända på kransarna. Hör med din cykelhandlare.

/Niklas
 
Re: Kedja-Kransar

KLAGER; sa:
Ofta så byter man INTE bara kedjan utan också kransarna. De slits "TILLSAMMANS" med kedjan, även om din kedja passade till kransarna som nya så kanske de inte passar med de slitna kransarna.

Som klager säger så byter man vanligen kedja och kasett samtidigt. Även om kransen int eser sliten ut så är kedja och krans sliten tillsammans vilket visar sig när man trycker till i en uppförsbacke varpå kedjan hoppar och sliter kransen ordentligt. Tyvärr är nog det bästa att byta kasetten också...
 
Nej visst kan man köra flera kedjor på samma Krans men det bygger på att man byter relativt ofta. Byter man Kedja för att den är märkbart sliten tror jag att man ofta är för sent ute. Många kör ju till kedjan börjar slinta innan de reflekterar över kedjans kondition och då är det definitivt för sent att bara byta kedjan. Det är skrämmande va fort kransar och kassett slits när väl kedjan bara håller på ett par kuggar åt gången.

 
Olja?

Detta kommer låta lite fånigt, men jag hade ett liknande problem i höstas och talar av egen erfarenhet.

Om du har försäkrat dig om att allt stämmer, kedjetyp, krans och dylikt, och nya kedjan kärvar fortfarande och hoppar när du tar i...
Testa då att göra ren kedjan med något fettlösande, exempelvis diesel, skölj med vatten och låt lufttorka. Smörj sedan in med olja, Litiumfett eller vad du nu föredrar och veva en stund tills fettet penetrerat in mellan alla länkar ordentligt. Torka av överskottet. Voilá! Förhoppningsvis fungerar det bättre nu.

Man kan lätt luras att tro att den nya kedjan är infettad eftersom den ser så välsmord och prydlig ut i sitt lilla paket. Jag har dock lärt mig att det fettet är ett förvaringsfett och inte ämnat att användas för cykling, då det är alldeles för trögflytande och hindrar länkarnas rörlighet. Denna styvhet orsakar kedjan att hoppa och beté sig besvärligt vid ökad belastning.
Om kedjan dessutom har förvarats under lång tid sker en viss uttorkning och det är då extra viktigt att göra rent och fräscha upp med ny tunn olja innan man rullar iväg.

Vet inte om detta är lösningen på ditt problem, men det fungerade mirakulöst för mig efter många frustrerande konsultationer med villrådiga mekaniker och cykelkollegor. Kan vara värt att testa, är lättare och billigare än att köpa nya prylar...
 
"Slita ihop" nya kedjan med gamla kransarna

Om kransarna inte är alltför slitna blir det ofta bättre när man har kört 20-30 mil och kedjan och kransarna har slitits in lite tillsammans.
 
Intressant kedjeartikel + provokation

Vill varmt anbefalla http://www.sheldonbrown.com/chains.html mycket tänkvärt.

Jag som är bortskämd med att man kan köra en bil ca 2000 mil utan andra serviceåtgärder än att fylla på soppa och spolarvätska och någon gång kolla lufttrycket i däcken, tycker att cyklar borde kunna göras betydligt underhållsfriare. Nu när kedjeväxlarna fungerar så bra skulle man kanske kunna kapsla in hela drivlinan så bra att man bara behövde öppna för att byta kedja var 500:e mil och kassett samt drev var 1000:e mil?

Kedjan har för övrigt närmast stenålderskonstruktion skulle den inte kunna förbättras med kullager i varje länkaxel?

Thure
 
kjedjan

Om man byter kjedja skall man också byta kassetten. Jag skulle gissa att även den är sliten och då kommer det att kugga över även med en ny kjedja.

Lycka till