Kedjan skrapar i framväxeln

Jag har länge följt det här forumet och imponerats över hur kunniga många är och att ni dessutom tar er tid att besvara inlägg från mindre kunniga nybörjare.

Kan någon av alla er duktiga cykelmekare ge mig ett råd.

Jag har en Trek 520. När jag trampar i uppförsbacke på höga växlar sviktar/bryter kransen utåt. Detta gör att kedjan skrapar emot framväxeln. Jag har justerat framväxeln på alla sätt och vis, men brytningen är för stor hel enkelt.

Är det någon som känner igen problemet? Är det ett tecken på att det är dags att byta vevlager eller vevarmar?

Det är en fyrkantaxel.
 
Lustigt

Jag har faktiskt exakt samma problem! Blir så irriterad på det, och har verkligen provat att justera allt som går. Hoppas någon lyckas ge oss ett par råd :)

mvh cb.
 
Jag undrar lite varför du inte kunnat justera så att växeln kommit tillräckligt långt ut. Uppstår problemet när kedjan ligger på det största, yttersta drevet?

Jag upptäckte en oroande sak på en cykel och det var att växeln, fysiskt, inte nådde tillräckligt långt ut. Jag har inte rett ut det än, men det är precis som att vevarmen krypit ut, även om jag inte tycker det verkar sannolikt. För mig artar sig problemet så att det även är svårt att växla upp...
 
kaw; sa:
Jag undrar lite varför du inte kunnat justera så att växeln kommit tillräckligt långt ut. Uppstår problemet när kedjan ligger på det största, yttersta drevet?
-------------------------------------------
Ja, det är bara när kedjan ligger på det yttersta drevet och växeln kan inte komma längre ut eftersom den då tar i vevarmen.
 
för kort växel

Har du testat att helt lossa växelwiern släppa skruven som justerar växeln innåt så mycket det går, observera att de två skruvarna kan ta emot åt båda hållen, lossa växeln titta exakt vad som händer inne i den när du justerar skuvarna, det jag upptäckte på min var att båda skuvarna kunde vara ivägen för att den skulle fungera korrekt.

En lösning är ju annars att köpa kortare vevlager om det funger med ramen i övrigt.

Mikael
 
JohnyK; sa:
Jag har länge följt det här forumet och imponerats över hur kunniga många är och att ni dessutom tar er tid att besvara inlägg från mindre kunniga nybörjare.

Kan någon av alla er duktiga cykelmekare ge mig ett råd.

Jag har en Trek 520. När jag trampar i uppförsbacke på höga växlar sviktar/bryter kransen utåt. Detta gör att kedjan skrapar emot framväxeln. Jag har justerat framväxeln på alla sätt och vis, men brytningen är för stor hel enkelt.

Är det någon som känner igen problemet? Är det ett tecken på att det är dags att byta vevlager eller vevarmar?

Det är en fyrkantaxel.

Låter som att drevet inte är helt rakt eller att vevlagret skulle vara rejält utslitet har du cyklat väldigt långt på den?

Tror inte det skulle vara något fel på vevarmarna iallafall.

Mikael
 
[
Låter som att drevet inte är helt rakt eller att vevlagret skulle vara rejält utslitet har du cyklat väldigt långt på den?

Tror inte det skulle vara något fel på vevarmarna iallafall.

Mikael [/QUOTE]

Det är helt nya klingor fram, så det är nog inget fel på dem.

Och cykeln har gått väldigt långt. Den är från början av 90-talet. Men om jag nu ska byta vevlager - vad ska jag satsa på då? Ny fyrkantsaxel? Eller är de andra varianterna bättre (ISIS, octalink, integrerade)?
 
Tanken med de dyrare och jag förmodar då allrafrämst integrerade är att de ska vara styvare och svikta mindre (samtidigt också lättare), om man är beredd att betala för det är ju en anna sak.

Mikael
 
Många kockar i soppan...

När framväxeln är puckad, om man får uttrycka det så, kan det bero på 5 punkter (enligt min erfarenhet).

* växeln har fått en smäll och blivit sne.

* växeln sitter felmonterad i höjdläge.

* växeln sitter felmonterad i sidläge.

* växeln är feljusterad.

* växeln har fel vajer-spänning.

Jag försöker kontrollera punkterna i fallande ordning. Är den sne, räta upp den. Sitter den felmonterad, montera den rätt. Är den feljusterad, justera skruvarna så armen tillåts att gå tillräckligt över lilla och stora klingan, men inte för långt, då hoppar kedjan. Därefter spänner jag vajern rätt.

Ur mitt ekonomiska perspektiv tycker jag att 4-kantig vevparti duger bra. Det är tillräckligt ekonomiskt och exclusivt, enligt mitt sätt att se det.

Till sist får man vara beredd att mekanik alltid kan fela, eftersom den kan vara rätt. Baksidan hör till framsidan.

MvH/ Emil P.


[Ändrat av EvilEmil 2007-06-14 kl 22:16]
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg