Kedjan fastnar

växelvajrarna och kjekan sträcker sig ju en hel del de första milen så ett visst mekande blir det ju alltid i början, men det känns ju som läge att gå tillbaka med cykeln där du köpte den och få det fixat. På bilden ser det ju alldeles för trångt ut mellan främre drev och ramen.
 
Jag undrar om du inte har en alltför kort vevaxel till din vevarm. En längre vevaxel (eller andra vevarmar som passar till den befintliga vevaxeln) borde göra susen. Ett alternativ är att köra med integrerad vevarm/vevlager från t.ex. Shimano.

/Niklas

Kolla hur kedjelinjen ligger dvs om kedjan ligger rakt när den ligger på 2:an fram och mittersta kugghjulet bak.

Jämför med en annan cykel som fungerar OK hur framdreven sitter i förhållande till bakdreven.

Finns speciella kedjestyrare som enligt uppgift minskar risken för att kedjan hoppar fel. http://www.cyclecomponents.com/1/sv...djestyrare_bashguards/kedjestyrare/index.html

Vet dock inte om det skulle hjälpa dig med detta problem. Någon som kan förklara funktionen hos dessa kedjestyrare?

Thure
 
Finns speciella kedjestyrare som enligt uppgift minskar risken för att kedjan hoppar fel. http://www.cyclecomponents.com/1/sv...djestyrare_bashguards/kedjestyrare/index.html

Vet dock inte om det skulle hjälpa dig med detta problem. Någon som kan förklara funktionen hos dessa kedjestyrare?

Thure

Jag tror att de är tillför att kedjan inte ska hoppa av vid downhillkörning. Downhillcyklar har ju som regel bara ett framdrev. Jag betvivlar att kedjestyrare skulle hjälpa i detta fall.
/Niklas
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg