Kedja, kassett och vevparti - hur ofta är det värt att byta?

Smala moderna kedjor för 9, 10 eller 11 delad kassett bör bytas efter 300 mil om man mest kör på asfalt. Det finns enklare mätverktyg att köpa som kan ge dig en indikation på om det är dags att byta eller inte. Det som händer om man kör med en alldeles för sliten kedja är att den då sliter på kassetten så att du då vid byte måste byta både kassett och kedja. Ny kedja på sliten kassett brukar innebära att det kuggar över. Byter man kedja regelbundet kan en kassett hålla många många mil.
Kedjehjulen behöver man inte byta så ofta. Tänderna brukar se ut som hajfenor när det är dags.

Fattar jag rätt att du menar att ett kedjebyte inom 300 mil gör att man kan fortsätta med samma kassett? Låter länge tycker jag men det kanske funkar.

Min nuvarande kedja (10-delat på racer) har gått över 500 mil + en hel del trainer, när jag mäter är den klart inom toleranserna fortfarande. När jag väl byter kedja räknar jag förvisso med att behöva byta kassett samtidigt.

Antingen cyklar man mycket och då kan man se detta som normalt slitage på samma sätt som däck mm. Cyklar man väldigt lite så är 500+ mil många års cyklande om man bara smörjer och håller rent. Det blir inte krångligare än vad man gör det till.
 
...men en konstig sak jag märkt är att de som verkar ha minst problem med kedjorna är de som bara tar bort den värsta smutsen då och då, och smörjer mycket sällan. vissa rengör sina kedjor med starka avfettningsmedel och smörjer nästan dagligen och de verkar snarare ha mer problem än latmaskarna som knappt rör kedjan.

... eller så är det så att den som är beredd att lägga ner mödan att sköta kedjan också helt enkelt är mer lyhörd för när den börjar kinka lite....
 

Liknande trådar