Kebnekaise

Hej!

Jag ska gå uppför östra leden och läste att den var runt 7 km. Någon som har gått den och hur lång tid tog det? Kan man lämna sin packning någonstans? Och vilken väg är det man går ner sen och hur lång tid tar den?

Taaack!

Hej!

Förlåt mig mitt rättframma svar, men om du har den typen av frågor bör du kanske inte gå östra leden på egen hand.

Första biten upp är väl ingen större sak, förutom att det stundtals är ganska brant. Men därefter är det en passage över glaciär och klättring modell via ferrata, så man bör vara inbunden i replag. Boka in dig på den guidade turen från fjällstationen, så får du både utrustning och säkerhet med på köpet.

Annars har du ju alltid alternativet med den västra leden. Inga större svårigheter, men räkna med 10-12 timmar upp och ner. Lämna stora ryggsäcken i nåt videsnår i dalen och gör turen med lätt dagspackning.

Go tur!
Mvh / Filiokus

avslutad210712

Gäst
Håller med föregående talare. Om du skall gå Östra leden så är rådet att du går med STF's guidade tur från fjällstationen och inte ger dig ut på någon egen tripp. Skaldu gå själv så går du Västra leden från framsidan och Durlings led från baksidan.

Okej! Tack för svar!
Är det markerat uppför östra leden hela vägen? Och hur ser det ut på västra leden? Är den också markerad?

avslutad210712

Gäst
Om du börjar vid fjällstationen så följer du samma stig fram till Jökelbäcken där du går rakt fram för Västra och till höger för Östra leden.

Kommer inte ihåg om de är direkt markerade men det är en tydlig stig som är ganska enkel att följa.

Västra leden fortsätter fram till Kitteldalen och är lätt att följa (rättare sagt omöjlig att missa). Finns två vägar upp till sänkan mellan Tuolpagorni och Vierranvarre. Den ena är den egentliga leden och den går på skrå och den andra vägen är att gå in i dalen och följa snösträngen upp vilket är betydligt brantare. Från sänkan och upp över Vierranvarre, ner i Kaffedalen och sen upp på Kebnekaise är det en tydlig led utan egentliga markeringar.

------------------------------------------------------------------------------------

Östra leden viker av och går upp efter Jökelbäcken. Var själva leden sen går vete tusan. När jag gick upp 2010 så följde jag bäcken upp till snöfältet som ligger utmed bäcken och gick över bäcken när det blev för tungt att plumsa i snön. När jag gick ner 2011 så korsade jag bäcken betydligt längre ner. Efter bäcken finns det en led att följa i alla fall om du går över längre ner men har man lite kunskap i karta så behöver man inte följa leden utan kan gå rätt fritt.

Så småningom kommer du fram till Björlings glaciär och det är där de första varningarna kommer. Har gått över två gånger. I början på juli 2010 och då var glaciären snötäckt och man såg spåren efter STF's grupp. I slutet av juli 2011 var glaciären mindre snötäckt och då såg man istället sprickorna för såna finns. Något annat som finns på en glaciär är glaciärbrunnar och ramlar du ner i en sån så behöver du aldrig mer bekymra dig om något eftersom det garanterat är det sista du gör i det här livet. Om/När du har passerat glaciären så skall du upp på berget vilket sker uppför en brant lutande kant som lutar uppåt, åt vänster och åt höger. Ingen av vägarna vill du trilla ner efter för det lär bli ett hårt fall och kanske/troligen det sista du gör i livet. 2010 var det lätt att gå upp eftersom det var nästan en halvmeter djup snöränna att gå i. 2011 var det betydligt mindre skoj att gå ner eftersom det var barsmält glaciäris och utan stegjärn var det tja låt oss säga nervpirrande att ta sig ner. När du tagit dig upp på berget så skall du först ta dig hundratalet meter vertikalt fram till rännan där du skall klättra upp vilket sker på en kant som är ungefär 1,5 meter bred. Finns wire att fästa sig vid om man har sele och viaferrata-slinga SOM INTE HYRS UT PÅ FJÄLLSTATIONEN. Om du ramlar från hyllan så är det kanske/troligen det sista du gör i livet. Efter hyllan bär det av uppåt ett antal klättringsmeter. Ingen svår klättring tekniskt sett och det finns wire att fästa sig vid om man har sele och slinga. Tänk också på att det kan komma ner folk för du är inte ensam som går Östra leden och då skall du klara av att mötas vilket är probelmatiskt även med sele och slinga. Finns också risk att någon ovanför river ner sten och även en liten sten gör ont och en stor sten slår dig troligen medvetslös och utan sele och slinga är det klart obra. Ramlar du under klättringsbiten så är det kanske/troligen det sista du gör i livet. Tycker du sedan att det är svårt att klättra uppför så kan jag glädja dig med att det är fem gånger svårare nerför :)

Så om du frotfarande funderar på Östra leden så tycker jag att du skall kontakta fjällstationen och boka in en tur med dem.

västra säker väg

Gick västra leden med två femtonåriga tjejer för några år sen, nemas problemas. Visst tog det tid men inte var det svårt. Östra leden är betydligt mer riskfyllt!
Har man mycket tid så kan man gå från Singi upp till toppen via Kaffedalen. Slå läger i Singivagge för den underbara miljöns skull.
Goodluck!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg