Karta och Kompass????
Hej Alla debattglada!
Som den förste att svara på detta inlägg vill jag gärna ge min syn på det som framförts.
Att karta och kompass skulle vara oumbärligt vid en tur på Västra leden ifrån fjällstationen till toppen är RENT skitsnack. Kartan visar ju ändå bara vad man redan vet efter en titt på en(förmodligen större) av kartorna i fjällstationens foaje eller något sådant. Man skall uppåt och man ser massor av höjdkurvor.
Med detta vill jag säga att vägen är inte svårare än att man har den i huvudet efter en blick på kartan.
Lyder man sen de råd man får om man frågar på fjällstationen eller någon annan som gått leden om att gå på den högra sidan om Kittelbäcken och gå över bäcken högt upp så kan man knappast gå fel. Förutsatt att man kan skilja på höger och vänster så att man inte hammnar på Tuolpagorni istället.
Visst är det en tuff liten promenad, mn man har ju tid på sig herregud. Solen går ju inte ned, i all fall inte när jag var där i början av juli.Jag är själv motionsorienterare, men absolut ingen atlet, och kort dessutom. Ändå tog det bara 11 timmar och 20 min. Jag gav mig av 16:30 och kom tillbaks 03:50. Min kompis som gav sig av tidigare på dan gjorde turen på under 9 h, med bättre väder än jag visserligen( jag hade dimma på nedvägen) , och han är inte heller någon elitidrottsman så Ola Skinnarmo är nog inte så tuff som man tror. Och så skylller han på vädret.
Jag håller verkligen inte med Umeå-Mats om användning av karta och kompass på Vierranvari. Där är det ju som allra knöligast och vassast Man förlorar mycket tid om man inte håller sig till leden där. Det gäller mao att hålla koll på de rödmålade rösena. Dom finns faktiskt där. Det finns även rödfärg även på en del andra stenar. Det var rejält dimmigt på min nedfärd så jag känner till det.
Följer man dock inte ovanståeende råd och går utanför leden ok, använd k. och kompass för att komma på den igen, men då är ju förutsättningen att man vet var man är. Och visste man det hade man ju inte hammnat utanför leden...Om man nu är nybörjare och inte någon erfaren räv som inte tycker om att gå på leden dvs.
Jag tycker det är lite förmätet att ge förmaningar hit och dit. Alla går väl på egen risk.
Jag gick själv inte exakt samma väg ned runt kittelbäcken på nedvädgen som på uppvägen. Det var mycket dimmigt och sent och ensamt, så det kändes lite kymigt, men man vet ju vart man ska.- Upp resp ner.
Jag tycker dock att man skall tänka på att ha med sig lite mat och något vattentätt att ha på fötter-vader om man behöver vada genom vatten i Kaffedalen.
Jag tycker inte heller att man skall blanda ihop korten med 20kg-ryggsäcksturer och Halspasset mm. när man skall ge råd till någon som bara skall upp på toppen och tillbaks. Att ha med sig onödiga ryggsäckskilon på en topptur där man bara skall njuta av den fantastiska utsikten , var det vara må, förstör bara upplevelsen, och gör att man blir onödigt trött.
Mvh
Anders Malmqvist