kebnekaise

Hade tänkt att vandra i kebnekaiseområdet i augusti
och är ingen klippa på karta och kompass och undrar om västra leden till toppen är utmärkt med "pinnar"
gärna mer förslag om vad man ska se i kebnekaise massivet.
mvh maths.

Hej Maths !
Mitt förslag är att du först och främst lär dig hur man orienterar med karta och kompass.
Vädret kan skifta snabbt på fjället och när sikten är typ 0 m så är några rödmålade rösen inte till mycket hjälp.
Men om man känner sig osäker så finns det guidade turer till toppen.

God tur / Henrik

västra leden

När jag gick västra leden till sydtoppen aug-99 så var det 40 cm nysnö däruppe kring toppstugorna och givetvis omöjligt att följa några rösen. Uppe på Vierranvarri brukar det också vara svårt att följa rösena i dimma. Jag tycker överhuvudtaget västra leden är dåligt rösad.

Tips: lär dig karta/kompass
Lästips: Fjällboken av Grundsten/Palmgren

MVH Mats, Umeå

Måste dessvärre instämma i Henriks förmaning. Sikten kan bli noll. Kom över från Halspasset och Vargryggen en gång och det var tänkt att vi bara (!!!) skulle rusa ned och tillbaka till Tafalla via Östra leden och turiststationen utan några svårigheter. Men på andra sidan Björlings glaciär på väg ned till stationen blev vi insvept i sådan tjocka att vi gick totalt vilse och fick sitta hela natten på en rasbrant och vänta på att det skulle lyfta. Att ha pejl på karta och kompass är nödvändigt. För övrigt är nog nästan Östra leden bättre om det inte är stabilt högtryck. Den är nämligen mycket kortare och snabbare.
Vänligen
Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html

Hej
Om du nu skall bara till Kebnekajse så behöver du inte mycke. Vägen dit på sommaren är som att promenera på E 4an vid rusning. Bestiga toppen är det inte heller några problem och det behövs inte heller några som helst hjälpmedel om du följer leden från hotellet. En liten tripp på några timmar på en upptsmpst stig som man inte kan missa. Skall du däremot ge dig på att gå utan för leder så rekomenderar jag dig att lära dig karta och kompass.
Jag går mycke själv i fjällen varje sommar och jag undviker leder av den orsaken att det är för mycke folk efter dessa leder.

Har du verkligen varit till toppen?

Jag måste ifrågasätta och balansera det senaste inlägget från Rolf Juto.

"En tripp på några timmar efter en väl upptrampad stig" Så beskriver Du en bestigning av Kebnekaises topp.

Har Du verkligen varit upp till toppen? Har Du gått västra leden, med kraftig blockmark?

Även i toppenväder, med klarblå himmel, skall man nog ha klart för sig att toppen kan svepas in i tjocka på bara en kvart, om det vill sig illa.

Rekommenderar alltså att man utrustar sig för den terräng man befinner sig i. Karta och kompass lämnar man aldrig hemma!

Jag förordar nog att en ansvarskännande person, som känner sig osäker på orienteringsförmågan, istället följer med en guidad topptur, som dessutom går en mer spännande led, nämligen den östra.

Mvh Bert

Har du verkligen varit till toppen?

Om jag varit på Toppen? Jo jag är född och levat hela mitt liv här i Norra delen av Sverige och varit på toppen många många gånger både i bra väderlek som dålig. Vad jag menar är bara det att ta sig dit upp är faktiskt en ren söndags promenad. Jag vidhåller att i stort sett vem som helst utan några egentliga kunskaper om fjällen kan göra denna promenad med lätthet. Vad jag däremot påpekar är att ska man gå utanför lederna eller om man tillexempel har tänkt sig att gå i Sarek där det i stort sett inte finns leder så bör man vara rätt så bra utrustat och detta påpekande kommer också för att jag går rätt så mycket där. Däremot säger jag inte att det är dåligt att lära sig varken karta eller kompass för vill man ha mer utav fjällen är dessa ett måste.

Skinnarmo tyckte det var jobbigt...

Jag kan inflika följande fakta:

i Aug-99 pratade jag med Ola Skinnarmo utanför servicehuset vid Keb fjällstn och han var helt slut efter 14 timmars topptur via Västra leden. Det var snöstorm uppe vid toppstugorna (i början av augusti).

Det med söndagspromenad är ett resonemang som snabbt bör glömmas. Det krävs en hel del fysik. Min farsa blev helt slut och vi fick bära hans ryggsäck (och han är ändå inte på något vis otränad).

Att gå västra leden en vanliga dag med normalväder tar 10-14 timmar fram och åter beroende på väder, urustning, kondition etc.

MVH Mats, Umeå

nytt forum ?

Rolf Juto skulle nog behöva ett eget forum:
För oss som vill skryta om att vi bara går utanför leder.Du bör nog tänka dig några sekunder till innan du skriver något som ska läsas av fjäll-noviser.

Tydligen så ligger det mer status än vad jag kunde tro "att ha gått i Sarek".

Återkom gärna med reseberättelse när du sprungit västra leden fram och tillbaka till toppen på "ett par timmar". Du kan ju kontakta Ola Skinnarmo och fråga vad han tycker om västra leden i snöstorm (i augusti).

MVH Mats

Karta och Kompass????

Hej Alla debattglada!

Som den förste att svara på detta inlägg vill jag gärna ge min syn på det som framförts.

Att karta och kompass skulle vara oumbärligt vid en tur på Västra leden ifrån fjällstationen till toppen är RENT skitsnack. Kartan visar ju ändå bara vad man redan vet efter en titt på en(förmodligen större) av kartorna i fjällstationens foaje eller något sådant. Man skall uppåt och man ser massor av höjdkurvor.
Med detta vill jag säga att vägen är inte svårare än att man har den i huvudet efter en blick på kartan.
Lyder man sen de råd man får om man frågar på fjällstationen eller någon annan som gått leden om att gå på den högra sidan om Kittelbäcken och gå över bäcken högt upp så kan man knappast gå fel. Förutsatt att man kan skilja på höger och vänster så att man inte hammnar på Tuolpagorni istället.

Visst är det en tuff liten promenad, mn man har ju tid på sig herregud. Solen går ju inte ned, i all fall inte när jag var där i början av juli.Jag är själv motionsorienterare, men absolut ingen atlet, och kort dessutom. Ändå tog det bara 11 timmar och 20 min. Jag gav mig av 16:30 och kom tillbaks 03:50. Min kompis som gav sig av tidigare på dan gjorde turen på under 9 h, med bättre väder än jag visserligen( jag hade dimma på nedvägen) , och han är inte heller någon elitidrottsman så Ola Skinnarmo är nog inte så tuff som man tror. Och så skylller han på vädret.

Jag håller verkligen inte med Umeå-Mats om användning av karta och kompass på Vierranvari. Där är det ju som allra knöligast och vassast Man förlorar mycket tid om man inte håller sig till leden där. Det gäller mao att hålla koll på de rödmålade rösena. Dom finns faktiskt där. Det finns även rödfärg även på en del andra stenar. Det var rejält dimmigt på min nedfärd så jag känner till det.
Följer man dock inte ovanståeende råd och går utanför leden ok, använd k. och kompass för att komma på den igen, men då är ju förutsättningen att man vet var man är. Och visste man det hade man ju inte hammnat utanför leden...Om man nu är nybörjare och inte någon erfaren räv som inte tycker om att gå på leden dvs.

Jag tycker det är lite förmätet att ge förmaningar hit och dit. Alla går väl på egen risk.

Jag gick själv inte exakt samma väg ned runt kittelbäcken på nedvädgen som på uppvägen. Det var mycket dimmigt och sent och ensamt, så det kändes lite kymigt, men man vet ju vart man ska.- Upp resp ner.

Jag tycker dock att man skall tänka på att ha med sig lite mat och något vattentätt att ha på fötter-vader om man behöver vada genom vatten i Kaffedalen.

Jag tycker inte heller att man skall blanda ihop korten med 20kg-ryggsäcksturer och Halspasset mm. när man skall ge råd till någon som bara skall upp på toppen och tillbaks. Att ha med sig onödiga ryggsäckskilon på en topptur där man bara skall njuta av den fantastiska utsikten , var det vara må, förstör bara upplevelsen, och gör att man blir onödigt trött.

Mvh
Anders Malmqvist

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg