Har ni ingen större erfarenhet av högalpin miljö bör ni ta västra leden. Den är längre, men kan göras i etapper. Västra leden är bra markerad och kräver ingen klättring. Bäst är att tält vid Kittelsjön och därifrån gör ett toppförsök med lätt packning (vatten och mat för dagen). Det går även att tälta i Kaffedalen, men då på snö.
Några råd:
- Packa lätt. Vägen upp mitt Kittelsjön är brant och väldigt jobbig med tung packning.
- Drick ordentligt, varje person bör minst ha med sig 1 liter vatten för toppförsöket.
- Gör en alpinstart, dvs gå ut tidigt (5-6 på morgonen, helst ännu tidigare) då snön fortfarande är hård.
- Använd stavar. Det är märkligt få som använder stavar i de svenska fjällen. Med stavar menar jag ingen lång trädgren, utan lätta vandringsstavar med ordentliga handfästen. I Alperna kör i princip alla med stavar. Själv kör jag även med stavar på tuffare 4000-meters bestigningar tills det blir brant nog att plocka fram isyxorna.
- Ät ordentligt dagen före.
- Ta med nötter, russin eller Snickers/Mars etc för lunch. Bröd kan vara gott, men mest för att fylla magen.
- Räkna med kyla och snabba väderomslag. Mössa, handskar och förstärkningsplag är ett måste. Kolla väderleksrapporten.
Sydtoppen består av en glaciär. Då ett stort antal personer bestiger toppen varje dag under sommaren finns det ofta en trampad väg upp i snön. Den kan dock bli mycket hård och hal vid kallt väder. Stegjärn behövs normalt inte. Även här en anledning till varför man bör ha med sig stavar, då de ger extra balans.
Vad gäller karta finns det en bra 1:20 000 karta över området. Alla leder är dock inte utmärkta på den.