Alternativ väg till toppen
För er som har vandrat västra och östra leden och vill ha någon annan väg till toppen kan jag rekommendera att gå via Tarfalla över Isfallsglaciären, sen uppför Halspasset och via nordtoppen nå sydtoppen. Sen kan man gå ner via östra leden. Denna led kräver dock erfarenhet av glaciär, lämplig utrustning (stegjärn, isyxa, sele och rep) och bra väder.
Vid Halspasset är det lite klättring för att komma upp på själva topplatån. Leden är relativt enkel att följa och det lär finnas spår hela vägen. Gå upp mitt på Isfallsglaciären och sikta sen mot Halspasset. Jag skulle säga detta är en lämplig tur för er som vill känna på lite mer alpin vandring med inslag av klättring. Tid 8-10 timmar från Tarfala.
OBS! Gör ej denna tur vid dålig väder!!! Börja tidigt (6-7 på morgonen) för att slippa gå i mjuk snö. Får ni dåligt väder över er på Isfallsglaciären, vänd väster ut och följ Kebnekaiseryggen tills ni når östra leden. Alternativt vänd rund och gå runt Södra Klippberget ner till Kebnekaise fjällstation.