Kebnekaise

Undrar om någon vet hur många timmar det tar från Kebnekaise fjällstation och upp på toppen?
Går man upp och ned på en dag med full packning?
Det finns visst flera leder upp?

Stefan

Varför full packning?

Hej!

Västra leden är längst, tekniskt enkel, men jobbig ändå. Det är ca 12 km upp till toppen och höjdskillnaden är ca 1400m (tillkommer gör en separatbestigning och nedgång vid Vierrmavare, som måste passeras, vilket gör en förlust på ca 200 höjdmeter, som alltså måste tas igen.) Jag gick en gång vid midsommartid, vilket delvis innebar bristande skare och lårdjup snö. Uppgången tog drygt 8 timmar!!! Nerfärden ca 5½.

Östra leden innebär lätt klättring i med fasta rep och gås vanligtvis med ledning/guide från fjällstationen.

Skulle inte i något fall gå med full packning. Vad är anledningen till att du vill det?

Durlings led går från väster, med start i Singivagge. Rätt enkel, men det är sten/block-terräng.

//Bert

PS gör en sökning här på forumet så kommer du att hitta mängder med tips.
[Ändrat av nidob49 2006-06-14 kl 21:50]

När jag var upp på Kebne förra sommarn så frågade vi hur lång tid det normalt tar att gå via västra leden från fjällstationen till toppen och tillbaks.
Svaret vi fick var mellan 10-14 timmar med dagturspackning, östra leden mellan 8-10.
Vi gick på ca 11 timmar och det kändes i benen dagen efter :D

Full packning

Ja man kan ju undra varför man ska släpa med sig tält o allt jämt.. Det går ju naturligtvis att lämna det mesta på fjällstationen antar jag. Det ger dock en viss frihet att kunna slå upp tältet vart man vill, det kunde ju tex vara ett alternativ att gå upp från Kebnekaise fjällstation och gå ner via Sinnivaggi.
Tänkte mig en tur på 4 dagar med tre tältnätter med start o mål i Nikaloukta. Vi får se vad det blir, det är möjligt att vi gör som du föreslår o lämnar packningen. Tack för svaren

Re: Snödjup?

sarawak; sa:
Tänkte gå v29, någon som har erfarenhet av om den mesta snön smält undan då?

Normalt sett, ja!

För några år sedan öppnade dock inte östra leden förrän den 23 juli pga rasrisk (snö).

Men i år har jag en känsla av att det går fortare med snösmältningen. Trots en kall vår.

Re: Full packning

sarawak; sa:
Ja man kan ju undra varför man ska släpa med sig tält o allt jämt.. Det går ju naturligtvis att lämna det mesta på fjällstationen antar jag. Det ger dock en viss frihet att kunna slå upp tältet vart man vill, det kunde ju tex vara ett alternativ att gå upp från Kebnekaise fjällstation och gå ner via Sinnivaggi.

Det finns ju ett alternativ, att man kånkar upp packningen till den s.k. Kaffedalen (dalen mellan Vierramavare och huvudtoppen). Har för mig att jag hört att någon t.o.m. har lyckats tälta där i skravlet. Nerfärd via Durlings led till Singivagge.

Sedan har vi ju äventyret att ta sig ur Singivagge. Och det är ett helt eget kapitel, som det finns massor skrivet om här på forumet. Gör en sökning, så får du se.

Mvh Bert

Re: Re: Full packning

nidob49; sa:
Vierramavare och huvudtoppen). Har för mig att jag hört att någon t.o.m. har lyckats tälta där i skravlet. Nerfärd via Durlings led till Singivagge.

Mvh Bert

Jodå, jag såg röjda platser med de klassiska fyrkanterna av stenar i Kaffedalen, ungefär där man kommer upp i Kaffedalen när man kommer Durlings led. Ändå roligare är väl tältplatserna mitt ute i stenskravlet i dalen nedanför Kaffedalen, västerut då alltså. Fast där finns några helt OK på en liten kulle också.

Mvh
Peter P.

Västra

Vi gick västra leden tur och retur på elva och en halv timme i regn. Hade ej full packning med utan lämmnade delar av den kvar i fjällstationen.

sarawak; sa:
Undrar om någon vet hur många timmar det tar från Kebnekaise fjällstation och upp på toppen?

Det är en dagstur, ca 4 tim upp o 3 tim ner, via Östra leden.

Går man upp och ned på en dag med full packning?

Packning? Kebnekaise är en topptur med en rejäl ascent, som följs av en nerrusning. Det finns egentligen inte någon anledning att bära med sig något mer än just det man har på sig, vid instabilt väder gärna en jacka, mössa o handskar. Däremot finns en rad skäl att inte ha packning, främst att det blir mycket mer tungt att gå vilket kan förta nöjet av bestigningen.

Vill du tälta i högfjällsmiljö finns bättre alternativ, t ex Tarfalla varifrån man kan göra en del roliga turer. Eller gå vidare och hålla högt nära vattendelaren norrut. Man passerar en rad fina pass.

Det finns visst flera leder upp?

Ja, normalleden, den lättaste, är den s k Östra leden.

Per

pal2; sa:
Jodå, jag såg röjda platser med de klassiska fyrkanterna av stenar i Kaffedalen, ungefär där man kommer upp i Kaffedalen när man kommer Durlings led. Ändå roligare är väl tältplatserna mitt ute i stenskravlet i dalen nedanför Kaffedalen, västerut då alltså. Fast där finns några helt OK på en liten kulle också.

I sommar har jag tänkt att vi ska gå till Kaffedalen och slå upp tältet där. Nästa dag börjar vi med att bestiga toppen med lätt packning, för att sedan passera förbi tältplatsen och ta med grejerna och fortsätta vidare. Sedan tänkte jag att vi skulle runda massivet och ta oss till Tarfala. Jag hoppas att vi kan göra det på sex dagar. Låter det hela rimligt tycker ni?

Jag fick i veckan ett nytt fint Nallo 3 GT. Bör jag överväga att skaffa ett skyddsunderlag för om vi ska tälta i så stenig terräng?

oscar-ja; sa:
I sommar har jag tänkt att vi ska gå till Kaffedalen och slå upp tältet där. Nästa dag börjar vi med att bestiga toppen med lätt packning, för att sedan passera förbi tältplatsen och ta med grejerna och fortsätta vidare. Sedan tänkte jag att vi skulle runda massivet och ta oss till Tarfala. Jag hoppas att vi kan göra det på sex dagar. Låter det hela rimligt tycker ni?

Jag fick i veckan ett nytt fint Nallo 3 GT. Bör jag överväga att skaffa ett skyddsunderlag för om vi ska tälta i så stenig terräng?

Ska väl gå på 6 dagar.

Jag har ett 10 år gammalt Nallo 2 och inte något skyddsunderlag. Har inga revor i golvet.

Mvh
Peter P.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg