Vi hoppades väl kunna beta av 15 km dagen men har efter att läst lite grann på forumet här förstått att det är ganska mycket.
Det är väldigt individuellt hur långt man orkar/hinner/vill gå på en dag, och det beror också väldigt mycket på terrängen.
Det går att gå Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstation med mer än 30 kg packning på mindre än 5 timmar. Man får nog vara relativt stark, van att knata med tung packning, och man får inte ha några höga ambitioner om att titta på utsikten eller njuta av lugnet, och det är inte något långsiktigt hållbart tempo. Men det går att göra.
Ska man komma långt på en dag är min erfarenhet att det är viktigt att 1) hålla igång länge och 2) inte ta fler raster än vad som behövs. 50 minuter marsch, 10 minuter rast (vatten, energi, fotvård), längre rast vid lunch och middag.
Ut och provgå. Åtminstone sträckan Nikkaluokta - Singi är i princip måttligt kuperad stig, d.v.s. lättgången, och alltså jämförbar med ett genomsnittligt löpspår.
Sen råder det ju delade meningar om hur viktigt det är att lunka runt och titta på allt. Jag föredrar att se nya områden, men man kan naturligtvis gilla att se samma område från olika vinklar.
Jag tycker att 10-15 km/dag i snitt över en längre tid är en rimlig rekommendation för den som är ovan och oprövad vandrare, som vill njuta av omgivningarna, och som har ett tåg att passa i vandringens slut. Om man av ett eller annat skäl behöver komma längre så är det oftast fullt möjligt. Ut och prova så ser du vad du klarar och vad som är njutbart.