Kebnekaise resberättelse...

Hej!

Om du har lite tråkigt, så kan du alltid läsa min resberättelsen från vår Kebnekaiseresa för ca en vecka sedan. Lederna som gick var;
Nikkaloukta - Vistas - Nallo - Sälka - Singi - Kebnekaise fjällstation + Sydtoppen...

Som nu är 2104 enligt senaste mätningarna...

Ta en titt förbi, skriv gärna i min gästbok.
(Ja, du får läsa om Island med om du vill... ,-))

http://www.glädje.nu

mvh,

Fredric

ahhh...

Rackarns fint väder Ni verkade haft.. Gå inte då jag åker.. Det är förknippat med regn, dimma och snö... ;-) Var där i Juli, borde vart finare.. ;-)

Sista sträckan var trevligast mellan Thorsmörk och Skogar.. Vad tyckte du?

Fredric

Re: ahhh...

fredric@citrus.nu; sa:
Rackarns fint väder Ni verkade haft.. Gå inte då jag åker.. Det är förknippat med regn, dimma och snö... ;-) Var där i Juli, borde vart finare.. ;-)

Sista sträckan var trevligast mellan Thorsmörk och Skogar.. Vad tyckte du?

Fredric

Ja, vi hade helt underbart väder (Du måste ha varit långt från Island då) ;-) Enligt flickvännen (tidigare bosatt på Island) skulle vi tacka gudarna för vädret. Vi hade ställt in oss på regn, dimma och snö.

Vi stannade faktiskt i Thorsmörk. Vi ville trycka in lite mer av Island innan vi åkte hem. Dessutom var det snöoväder i passet och en massa människor satt fast. Så i vilket fall som helst hade det blivit stopp för oss.

Jag vet faktiskt inte vilken sträcka som var vackrast. Det var så olika saker från dag till dag och alla var lika vackra. Det enda som kanske var mindre kul var tredje dagens vandring i sandöken. Det kändes mest som en transportsträcka.

För övrigt så kommer jag garanterat att åka tillbaka till Island och vandra. Tyvärr kostar det mer än dubbelt så mycket att ta sig till fjällen som till Island för mig, så valet blir inte så svårt.

fredric@citrus.nu; sa:
Hej!

Om du har lite tråkigt, så kan du alltid läsa min resberättelsen från vår Kebnekaiseresa för ca en vecka sedan. Lederna som gick var;
Nikkaloukta - Vistas - Nallo - Sälka - Singi - Kebnekaise fjällstation + Sydtoppen...

Som nu är 2104 enligt senaste mätningarna...

Ta en titt förbi, skriv gärna i min gästbok.
(Ja, du får läsa om Island med om du vill... ,-))

Är det bara jag som inte kan öppna länken? Är det månne ä:et som spökar? Varje gång jag försöker får jag meddelandet att det inte går att öppna adressen.

mvh,

Fredric

Grymt impad av deras vilja att nå toppen, särskilt i dessa kläder och väder. Många vände ovanför Kitteldalen. Iofs rekommenderar jag ju ingen att gå som dem pga faran att komma till skada, det händer ju x antal olyckor däruppe varje år.

Riktigt trevliga och tokiga snubbar.
(Det krävs väl att vara lite galen för att nå toppen under kraftig vind?)

Fredric

Fin sida

Jag läste om din vandring upp till Keb. Verkligen en bra och underhållande läsning. Jag måste också göra en liten hemsida när jag gjort min vandring om tre veckor. Gillade verkligen killarna från Stockholm. Var glad av att du inte fått några bilder från deras vadslagning. :)

Det känns lite olustigt att klättra upp på berget nu när det har varit några hemska olyckor. För en som inte varit där tidigare, kan ni berätta om det är svår vandring upp där eller?

Om toppen....

Det var aningen svårare än jag trott (det var första gången). Dock så beror det förmodligen på vilken period som man åker upp. Vi hade mycket vatten, snö och vind. Under bättre förhållanden är det nog inte så svårt, dock är det ju fysiskt krävande. Men har man normal kondition skall det inte vara några problem.

Vår pölsning i midjehögsnö i kombination med den kraftiga vinden (och isen) gjorde ju att denna bestigningen tog en lite längre stund.

Håll till lederna bara så det inte sker några olyckor, ta en dag med fint väder. (Vi såg ingenting!)

Lycka till och ha det gott på keb!

Fredric

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg