Kebnekaise midsommar

Jag hittar mycket info om att bestiga Keb men inget om huruvida det är möjligt för nybörjare kring midsommar, dvs i mitten av juni. Någon som vet något om svårigheterna då? Är det snö hela vägen? Svårt att hitta om man inte ser den rösade leden? Vad jag förstår finns två jokkar, svårt att komma över dessa? Är det många som går upp den här tiden? Vi har vandrat lite men kan inte kalla oss fjällvana... Andra risker?

Mvh Jenny

Den som söker skall finna....

Jag hittar mycket info om att bestiga Keb men inget om huruvida det är möjligt för nybörjare kring midsommar, dvs i mitten av juni. Någon som vet något om svårigheterna då? Är det snö hela vägen? Svårt att hitta om man inte ser den rösade leden? Vad jag förstår finns två jokkar, svårt att komma över dessa? Är det många som går upp den här tiden? Vi har vandrat lite men kan inte kalla oss fjällvana... Andra risker?

Mvh Jenny
Ämnet har varit uppe tidigare;)
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48883&highlight=Kebnekaise+midsommar
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=31603&highlight=Kebnekaise+midsommar
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=26769&highlight=Kebnekaise+midsommar

Lycka till!

Räkna med mycket snö, stark sol och lite folk. Stor risk att ni är först på östra leden på några månader. Inte att rekommendera för nybörjare.

Största risken är mycket snö, om den inte bär att gå på så får ni vända.
Blir det varmt så blir det blött, kan rinna vatten på betydligt fler ställen än bara i bäckarna
Räkna med kalla nätter och att vädret kan skifta snabbt.

Jag tycker inte midsommar är bästa tiden i högfjällsområden (förutom om man åker utför i Riksgränsen... ;) ) men om ni vill åka så gör det, i värsta fall kommer ni inte längre än till fjällstationen men sånt är livet i fjällen...

/M

Kan bara hålla med tidigare inlägg och lägger till: Mycket regn! Eftersom det är så oerhört blött och fuktigt av snösmältningen, samtidigt som det är stor avkylning från snön som ligger kvar kan man räkna med ihållande eftermiddagsskurar dagligen.

Vår slutdestination är Riksgränsen till midsommar:)
Vi ger oss inte ut på östra leden utan det är västra som gäller i så fall.
Om vi beger oss till fjällstationen och det visar sig att det inte är möjligt att ta Keb, hur är det med andra toppar eller vandringar i närheten den tiden, finns det andra som kan fungera som dagsutflykter?

Tack för alla synpunkter!

Om vi beger oss till fjällstationen och det visar sig att det inte är möjligt att ta Keb, hur är det med andra toppar eller vandringar i närheten den tiden, finns det andra som kan fungera som dagsutflykter?

Fjällstationen är väl inte öppen då, de brukar öppna vid månadsskftet juni-juli vad jag vet (rätta mig om jag har fel). Sen är det detta med broar, de som läggs ut med helikopter brukar vara på plats ngn vecka innan stationen och fjällstugorna öppnar.

Är osäker på om det är några sådana broar mellan Nikka och Kebnekaise (alltså fjället) men det kan vara värt att kolla upp.

Annars tror jag mitten av juni kan bjuda på väldigt olikartade förhållanden, beroende på hur långt snösmältningen har kommit. Det kan vara allt från skidbestigning till barmark ;).
Spännande tid :).

//Johan

Enligt deras hemsida så öppnar ner 11 juni så det ska vara lugnt i alla fall. Det låter spännande i alla fall, vi får fundera lite men har ni mer input så låt höra!

Oj, det var rekordtidigt. De brukar öppna en vecka senare än Jämtland...och i år öppnar Storulvån den 18...

Enklast då kanske att ringa till Keb om tips att göra vid den tiden :).

//Johan

Det är helt omöjligt att sia om förhållandena på kebne flera månader innan. Det kommer ligga kvar snö på höjd men hur mycket och hur framkomligt det är, är som sagt omöjligt att säga nu.

En fin dagstur är att gå upp till Tarfala (stugan öppnar 25/6). Dalen har en högalpin prägel och omges av dramatiska berg. Går man upp på ryggen mellan Kekkonentoppen och Tarfalapakte följer den upp över pakten vidare mot Tarfalatjåkka, så får man otroligt fina och dramatiska vyer över Kebnemassivet med Stor-, Isfalls- och Kebnepakteglaciärerna samt Kaskasapakte. Den här bilden är tagen mellan Tarfalapakte och Tarfalatjåkka.

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=25878

Gustav Cronhamn

Snö kommer det finnas och beroende på temperaturen så kan den vara mycket lös. Försök starta mycket tidigt 5-6 på morgonen för att utnyttja den hårda ytan som blir under kalla nätter. När stationen öppnar är jag övertygad om att det kommer finnas spår i snön om inte rösningen har smält fram.

Om snön sätter stopp för bestigningen av Kebnekaise så tror jag dem andra topparna är svåra också. Uppe mot Tarfala är det kallare än vid fjällstationen och då kanske inte Kekkontoppen är speciellt lyckad.

Men starta tidigt, räkna med 12-15 timmar för att vara på säkra sidan, vädret kan växla snabbt men det finns inte så många platser att gå fel på.

Lycka till!
/Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DHCP Kebnekaise topptur runt midsommar? Fjällvandring 4
crolon Kebnekaise midsommar Fjällvandring 3
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg