Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes!

Hmmm...

Jag igen.

Kartor etc. har vi ont om. Vart får man bäst tag på dessa?
Jag skulle anta att ingen av oss har någon vidare orienteringsförmåga, jag vet åtminstone att jag inte har någon alls.
Att gå med packning etc har vi ingen större vana av men då vi är "vältränade" får man väl anta att detta inte borde vara något hinder.

Jag uppskattar verkligen alla svar, varningar som råd!
Men jag tror jag får hålla fast vid att vi har det förnuft som åtminstone säger åt oss att inte gå längre!
Läget med projektet är sådant; Projektarbete är 100p. kurs på gymnasienivå varvid man ska lägga ned åtminstone 100 timmar på att genomföra något.
I detta projekt kan vi ju gott och väl räkna vår "planering" och ett genomförande, även om vi inte når toppen så tordes betyget bli lika bra/dåligt för det.

Till detta så måste jag ju säga att våra planering är bristfällig och jag ska snarast börja titta vilken av de utrustningar ni föreslår, vi iöverhuvudtaget besitter.

Men om jag säger såhär; Om man inte fixerar på att nå toppen så borde det väl inte vara speciellt farligt att mesta vandra omkring i fjälltrakterna??

Är det någon som kan med stor säkerhet säga vilken färdväg som är mest riskfri att ta? Iallafall avråda någon väg upp?
- oloan föreslog södra leden och avrådde den östra.
- fafner föreslog västra, hade aldrig hört talas om den södra. (?)

* Vad är Jägar-annexen (alexey:s inlägg) ?? När stänger denna? Telefonnumer etc?
* Hur vet man om det tält man lånar är dugligt?
* Kan man dricka vattnet vid Kebne direkt ur flod/älv/bäck eller ska man medtaga reningstabletter? (vart man nu köper dessa)

Tack på förhand! MVH // Eka

Oh my god. Du gör mig nästan mörkrädd.

Kartor. Kartbutiken på Kungsgatan.

vatten: drick på du, ingen fara.

Jägarn, öppen året runt, men OBEMANNAD. Inget telefonnummer. När ni lämnar Nikkaloukta är ni ENSAMMA.

Vältränad. är ointressant. Det är vana och psyke som gäller.

Västra leden: Antagligen del han menade med södra. Man går upp i Kitteldalen, sen upp mellan Rullevara och Touplagorni, över Rulevaara och ner i Kaffedalen. Sedan upp til topppstugan och vidare till toppen. Ingen glaciär, men stenigt. OBS inga kryssmärken ellser så. Karta är dte som gäller.

Jag tycker fortfarande att det är en dålig ide, men om ni ändå skall gå så vänd om då det blir för halt. Om ni bor runt stationen så är Tarfaladalen ett utflyktsmål

mvh Christian

Re: Hmmm...

Eka84; sa:

Hej,

Det finns en enkel tumregel jag brukar använda:
- Sönderblåst tält: Ej dugligt
- Ej sönderblåst tält: Dugligt

Kanske inte den metod jag främst rekommenderar.

Alternativet är att man innan man åker upp försöker bedöma om tältet har förutsättningar att klara de förhållanden som kan råda. Detta kräver givetvis kunskaper om såväl tältkonstruktioner som de väderförhållanden man kan förvänta sig - du verkar sakna båda.

Som ett tredje alternativ finns det gamla ordspråket "det man inte har i huvudet får man ha i plånboken". Det finns oftast ett hyggligt samband mellan kvalitet och pris - satsa på något dyrt.

Ärligt talat, med den typen av frågor du ställer borde du inte ens överväga att genomföra turen.

/Johan

Skeptisk?

Ja, efter ha läst era följdfrågor så skulle jag då inte vilja vara er lärare som släpper iväg er på något ni "måste" göra...

"Jag skulle anta att ingen av oss har någon vidare orienteringsförmåga, jag vet åtminstone att jag inte har någon alls. "

Phu, ni har mycket att lära på en vecka...

- Har ni använt filuftskök?
- Kan ni första hjälpen (andra oxå, det är långt hem)!
- Kan ni använda kompass?
- Har ni gått in alla skor?

Svarar ni nej på flera av dessa frågor så är nog en enklare tur inte så dum, abisko med omnejd tex...

Om ni lånar ett tält så bör ni ha tränat på att sätta upp tältet i mörkret, med ficklampor och fingervantar.

För det kan mycke väl vara mörkt på kvällen innan ni får upp tältet!

Ang lederna, västra (södra?, västra leden heter det på alla kartor jag har) är nog den som gäller! Östra eller nygrens är inte att tänka på...
Men jökelbäcken kan vara klurig om det regnar mycket, sen är det typ 18-20 km och 1500 höjdmeter så det blir en lång dag

Se tex:
http://www.kebnekaise.nu/text/fotoarkiv/till_toppen.php
http://www.anasys.se/vandring/kebne99/kebne99.shtml

Om ni går så får ni rapportera här på Utsidan senare, det skall bli spännande att läsa...
[Ändrat av fafner 2002-09-21 kl 01:13]

Håll er på jorden...

Jag vill inte verka spydig eller kaxig, men ni har faktiskt inget att göra på Keb vid den här årstiden, när stationen dessutom är stängd.
Utan orienteringsförmåga, vet inget om kartor, vet inte om man kan dricka vattnet, vet inget om utrustningen ni har tängt använda... Har ni över huvud taget varit i fjällen innan?
Gå till fjällstationen, slå upp ett basläger och gör korta dagsturer som t.ex upp i passet mellan Vierramvare och Tuolpagorni, upp i Tarfaladalen (tänk på att det blir svårare att hitta täckning där ju längre in man går, även med telia) eller kanske bort mot Singistugorna i Ladjovagge. Även om ni håller lite lägre höjd finns det möjlighet att få fantastiska naturupplevelser, men tänk på att vara försiktiga. Ni kommer att vara jäkligt ensamma där. Jag tror till och med att forskningen i Tarfala är obemannad nu. Kom tillbaka i vår och följ med på en guidad dagstur vid den mer seriösa östra leden kanske, eller via västra leden.
Det finns all tid i världen för äventyr, men ha lite tålamod.
Lycka till, grabbar.

Lyssna gärna på goda råd men bestäm själv!

Man ska inte låta sig skrämmas av andras varningar men dock lyssna på dem och kanske lära sig nåt.

Jag har själv varit uppe två gånger på kebne, (fd kirunabo som jag är) båda gångerna via västra leden och jag har dessutom relativt stor friluftsvana.

Jag råder er till Västra leden, som är lång men relativt säker.

Dessutom, tag med gott om mat på toppturen, det kanske ökar packningens vikt något men man blir hungrig och turen tar ca 7-11 tim. Dessutom är det en säkerhet att ha mat med sig och att ha bra blodsockernivåer vilket håller skärpan på topp.

Gsm nätet brukar funka från toppen, men man ska aldrig lita på nåt man inte kan kontrollera själv, om man inte måste. (min åsikt)
Kan dock vara bra att ha med sig mobben...

Slutligen, avgör själva om ni ska försöka! Om ni så gör, lycka till och ha en god tur!

/Magnus

Eka84; sa:
Jag igen.

Jag skulle anta att ingen av oss har någon vidare orienteringsförmåga, jag vet åtminstone att jag inte har någon alls.
Att gå med packning etc har vi ingen större vana av men då vi är "vältränade" får man väl anta att detta inte borde vara något hinder.

Men jag tror jag får hålla fast vid att vi har det förnuft som åtminstone säger åt oss att inte gå längre!
Läget med projektet är sådant; Projektarbete är 100p. kurs på gymnasienivå varvid man ska lägga ned åtminstone 100 timmar på att genomföra något.
I detta projekt kan vi ju gott och väl räkna vår "planering" och ett genomförande, även om vi inte når toppen så tordes betyget bli lika bra/dåligt för det.

Till detta så måste jag ju säga att våra planering är bristfällig och jag ska snarast börja titta vilken av de utrustningar ni föreslår, vi iöverhuvudtaget besitter.

Men om jag säger såhär; Om man inte fixerar på att nå toppen så borde det väl inte vara speciellt farligt att mesta vandra omkring i fjälltrakterna??

Är det någon som kan med stor säkerhet säga vilken färdväg som är mest riskfri att ta? Iallafall avråda någon väg upp?
- oloan föreslog södra leden och avrådde den östra.
- fafner föreslog västra, hade aldrig hört talas om den södra. (?)

* Vad är Jägar-annexen (alexey:s inlägg) ?? När stänger denna? Telefonnumer etc?
* Kan man dricka vattnet vid Kebne direkt ur flod/älv/bäck eller ska man medtaga reningstabletter? (vart man nu köper dessa)

Som framkom i både mitt tidigare inlägg som de flestas andra så är det inte på något sätt riskfritt att bege sig in i fjällvärlden vid denna tidpunkt på året. Särskilt inte om man inte besitter grundläggande fjällvana eller å det minsta grundläggande orienteringskunskaper. Om det är som du säger, att ingen besitter någon "bättre" orienteringskunskap" skulle jag personligen avråda till att överhuvudtaget bege sig in i "väglöst land". Även om ni inte beslutar er för en topptur på Keb, så kan förhållandena i Kirunafjällen bli riktigt "jobbiga" vid denna tidpunkt på året. Läs noga mitt tidigare inlägg! (Och alla andras) Trots att jag tror jag har "relativt" god fjällvana har jag själv här på utsidan efterlyst synpunkter på en höstvandring i Sarek, jag och en kompis tänkt genomföra. Detta för att det var ganska länge sedan jag var i fjällvärlden vid denna tidpunkt.. Det handlar i princip ingenting om hur vältränad man är. När det väl kommer till "kritan" så handlar det om erfarenhet och kunskap. Även om man uppehåller sig i dalgångar så fryser man lika mycket om man blir blöt, man ser lika dåligt om sikten försämras, det känns lika förjävligt om snön börjar yra runt öronen och man själv står med darriga frusna fingrar och funderar på hur i själva verket tältet ska slås upp. Om ni bestämt ska bege er upp på Kebne så träna för guds skull på att lära er karta och kompass. Det är på något sätt A och O för att överhuvud taget bege sig in i fjällvärlden.

Men läs mitt, och alla andras tidigare inlägg noga innan ni beger er ut!

MVH
Dave

Puh...

Det verkar onekligen som att ni bestämt er. Så va fan, tuta och kör. De flesta människor har en ganska stark överlevnadsinstinkt som hindrar en från att gå för långt på vägen mot pärleporten. Har ni inte det så... osis! Men det har ni säkert som de flesta andra.
Tyvärr är det väl dock så att det sunda förnuftet inte är större än att det kan användas till att göra förnuftigast möjliga val utifrån rådande situation och den kunskap man besitter om och i rådande situation. Så det kan mycket väl ske att ert sunda förnuft utifrån er erfarenhet säger er att göra något som i själva verket kunskap och relevant erfarenhet skulle säga är direkt farligt. Kan hända och i så fall är det naturligtvis jobbigt och synd.

Så... ta med er en stor fickplunta med stark sprit vardera. Kan vara lugnande om ni hamnar i situationen att ni sitter djupt nere i en glaciärspricka med fullt av brutna ben i kroppen och tvingas inse att ni kommer att dö där... Ta även med papper och penna så att ni kan skriva avskedsbrev till era anhöriga. Det uppskattar de säkert. Skriv även ett till er lärare medan ni ändå har pennan framme.

Skämt åsido: håll er torra, kom ihåg att ni aldrig är starkare än den svagaste länken i gruppen, håll koll på var ni befinner er och vilken kompassriktning ni slår upp tältet i i förhållande till ett synligt landmärke, drick mycket och få i er tillräckligt med energi, ha med er mat som går att äta både med och utan tillagning (inte så kul att sitta i snöstorm utan fungerande kök med bara ris eller frystorkat), ha med er mer än en kompass, osv. Finns egentligen tusen saker ni bör tänka på men eftersom ni väljer att chansa så måste väl slumpen få ha en viss plats i denna expedition.

Och glöm för allt i världen inte att ta med kamera till toppbilden så att ni kan skriva oss alla på näsan när ni kommit välbehållna hem igen :) Ha kul och lycka till!

Ring till Fjällstationen!

Personalen finns med allra största säkerhet kvar på stationen ännu några dagar. Ring och prata med Stefan Nilsson som är sportchef. Lyssna noga på hans synpunkter. Det är nämligen Stefan, och hans kollegor i fjällräddningen som kommer att tvingas ut och hämta er (riskfyllt) ifall någonting går snett. Får ni inget svar kan ni ju ringa till STF:s kansli och se om dom vill ge ett nummer som går förbi växeln.

Det kan vara bra att få en lägesrapport gällande snöförhållandena. Denna tid på året kan det vara en mycket fin tur men det kan lika väl vara mycket svårt. Marginalen mellan finna och usla förhållanden är dessutom mycket liten så här i slutet av september.

Är ni ej vana att färdas i liknande terräng och ej heller vana att ta hänsyn till ändrade väderförhållanden så avråder jag bestämt från att försöka gå upp.

Jag har själv bott några år däruppe så jag har lite koll!

Eka84; sa:
Jag igen.

Hej,

sammanfattningsvis, ni kan inte läsa kartor, ni vet inte ens var man får tag i kartor, ni vet inte vilken utrustning ni behöver och ni har aldrig gjort något som ens liknar detta tidigare.

Ni "ska" lägga ner 100 timmar på att genomföra ett projektarbete på gymnasiet som innebär att ni ger er ut på fjället när samernas höst-vinter börjar komma.

Rakt på sak. Ni chansar. Råkar ni ut för hårt väder när ni irrar omkring någonstans uppe på Keb är oddsen större än ni själva verkar förstå att ni blir de sista som alpina fjällräddningen får bära ner från Keb i år.

Lägg om projektet till något som ni har resurser att genomföra istället.

J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
philip5 Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise Fjällvandring 15
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg