Kebne runt ?

Hej,

är det någon som har gått Kebnekaise runt då menar jag Fjällstationen ,Tarfala, upp förbi Kebnepakteglaciären, sen in i Kuopervagge, sen mot Singistugorna (kanske inte ända fram) och vidare tillbaka till Kebne fjällstation. Undrar mest hur långtid det kan ta och om det är knepigt att ta sig förbi Kebnepakteglaciären. Tänkte göra turen i slutet av Augusti i år. Tacksam för tips och input.

/Patrick

patrickp; sa:
Hej,

är det någon som har gått Kebnekaise runt då menar jag Fjällstationen ,Tarfala, upp förbi Kebnepakteglaciären, sen in i Kuopervagge, sen mot Singistugorna (kanske inte ända fram) och vidare tillbaka till Kebne fjällstation. Undrar mest hur långtid det kan ta och om det är knepigt att ta sig förbi Kebnepakteglaciären. Tänkte göra turen i slutet av Augusti i år. Tacksam för tips och input.

/Patrick

3 dagar tänker jag mig. (Etapperna Kebnekaise - Kuopervagge, Kuopervagge - Singi, Singi - Kebnekaise).

Tarfala-Kuopervagge är ju samma väg som jojoleden går, och även om biten upp från Tarfalasjön ibland sägs vara lite trixig (åtm högst upp) så borde inte resten vara så svår.

Angående Singi så kan man ju gena lite genom att inte gå till stugorna utan vika österut strax innan och liksom kapa sydvästra hörnet på Singitjåkka.

OBS Jag vet inte hur det är med tältplats i Kuopervagge, åtminstone östra delen är kanske väldigt stenig. Det var nån tråd om det tidigare i våras, testa att söka. :/

Om man tjurar på så kan man kanske gå Tarfala-Kuopervagges västra mynning på en dag, och sen till Kebnekaise dagen efter. Jag vet inte hur lättvandrad Kuopervagge är.

Nån gång måste jag in i den dalen.

millimeter; sa:
OBS Jag vet inte hur det är med tältplats i Kuopervagge, åtminstone östra delen är kanske väldigt stenig. Det var nån tråd om det tidigare i våras, testa att söka. :/

Om man tjurar på så kan man kanske gå Tarfala-Kuopervagges västra mynning på en dag, och sen till Kebnekaise dagen efter. Jag vet inte hur lättvandrad Kuopervagge är.

Det finns några mossplättar längst inne i Kuopervagge, vid sjön.

När jag passerade var vädret inte så inbjudande för tältning på de då väldigt fuktiga mossplättarna och vi fortsatte till Tarfala - vi kom från Sälka, så det är absolut möjligt att gå från Tarfala till de merinbjudande gräsmarkerna i Kuopervagges mynning på en dag.

Räkna dock med mycket sten, storblockig terräng. Och regnar det kan det gå lite långsamt att ta sig fram på de hala blocken.

Ska man bara runt Kebnekajse är en annan möjlighet att från Tarfala ta sig över passet österut till Tjeuralako och via Vistas och Nallo ta sig runt. Lite längre, men en fin tur. Utsikten från passet över Tarfala i fint väder går inte av för hackor.

avslutad210712

Gäst
eaglerock; sa:
millimeter; sa:

Det finns några mossplättar längst inne i Kuopervagge, vid sjön.

När jag passerade var vädret inte så inbjudande för tältning på de då väldigt fuktiga mossplättarna och vi fortsatte till Tarfala - vi kom från Sälka, så det är absolut möjligt att gå från Tarfala till de merinbjudande gräsmarkerna i Kuopervagges mynning på en dag.

Räkna dock med mycket sten, storblockig terräng. Och regnar det kan det gå lite långsamt att ta sig fram på de hala blocken.

Ska man bara runt Kebnekajse är en annan möjlighet att från Tarfala ta sig över passet österut till Tjeuralako och via Vistas och Nallo ta sig runt. Lite längre, men en fin tur. Utsikten från passet över Tarfala i fint väder går inte av för hackor.

Eller så mellanalternativet att gå över Tjeuralako och sen genom Kaskasavagge. Där gäller dock också att om det regnar så är det halt och då framförallt 1-2 km före respektive efter där man passerar Pyramidpassets övergång. Går man där skall man inte missa glaciärsjön.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Björn Karlsson Kebne runt Fjällvandring 6
niklas104 Tälta runt på kebne Fjällvandring 4
nilshansson Tips om sträckan Kebne runt via...... Fjällvandring 8
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Fabrikörn Reservdagar kebne? Fjällvandring 2
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Martinnn Kiruna till Kebne sydtopp Fjällvandring 8
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Noahspappa Abisko Kebne light? Fjällvandring 9
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
xaret Tips på 5-6 dagar kring Kebne Fjällvandring 10
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
Kiron Kebne krymper Fjällvandring 2
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
chuck_p Funkar Kebne i mitten på september? Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Kebne 27:e juni - 6:e juli? Fjällvandring 3
Jens.Ros Tips Kebne och drakryggen Fjällvandring 12
äventyrförlivet Kebne - Försäsong = väta och snö Fjällvandring 0
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
avslut1102 Medvandrare Kebne/Sarek Fjällvandring 20
Silfer Kebne i september Fjällvandring 13
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
Sedis Vakkotavare-Kebne? Fjällvandring 5
Blue_SE Erfarenhet av vandring Beisfjord (Narvik) till Kebne? Fjällvandring 4
hamlin katterat - kebne Fjällvandring 3
Mtess Avsluta med Kebne, var börja? Fjällvandring 10
Ehlana Abisko-Kebne Fjällvandring 2
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10
nidob49 Så gick olyckan på Kebne till Fjällvandring 2
x-treme Att tälta vid Kebne??? Fjällvandring 6
x-treme Grejar jag kebne på en dag? Fjällvandring 5
tyler d Kebne i oktober? Fjällvandring 1
Förhållanden i Kebne 21-26 Augusti? Fjällvandring 1
dat94mka Väder och vatten kebne Fjällvandring 3
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Vickanvickan Solvear (Lofoten )"lättare" vandringsled ca 2-4 timmar runt. Fjällvandring 6
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 21
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg