Keb tips...

Hej!

Tänkte ta med mig flickvännen till fjällen och hoppas att hon ska bli lika mycket fjällälskare som jag är. Jag har själv fjällerfarenhet från både sommar och vinter men min flickvän är "helt grön" men stark och envis.

Jag tror att Kebnekaisefjällen skulle vara en trevlig introduktion till fjällen då de ju är spektakulära samtidigt som det finns stugor och leder om man känner att det skulle behövas.
Jag tänkte att vi skulle vara ute 7 till 10 dagar i början av Augusti och bo i tälti. Jag har endast varit i keb på vårvintern då vi skidade till kebstationen besteg toppen och skidade tillbaka till Nikka så alla turtips motages tacksamt.

Mina turtankar:
Börjar i Nikka och går (ev med båt) till Kebstationen och tältar i dess närhet dag ett.
Sedan tänkte jag att man skulle ta sig in i Singisvagge (min karta har samiska namn och tecken min dator inte har men jag tror den heter typ så på svenska, ni får överse med alla stavfel). Helst genom östra öppningen av dalen, men Grundsten beskriver det som lite krångligt. Hur är det? Går det för en nybörjare fast man får räkna med att det tar tid eller är det bara att glömma? Hur är terrängen inne i dalen, blockigt? Annars är tanken att gå runt Singichocka och gå in den vägen vilket blir längre men antagligen enklare. Sedan är tanken att bestiga Kebs sydtopp genom att gå genom Kaffedalen och ansluta till västraleden i botten av Kaffedalen. Hur är Kaffedalen att gå i? Blockig? Snöfält? Hur långt in i Kaffedalen kan man hitta vettiga tältplatser för att förenkla toppbestigningen eller klarar man toppbestigning relativt enkelt på en dag (bara dagturspackning) om man tältar i mynningen mot Singisvagge även om man har lite kortare ben?
Sedan tänkte jag att vi skulle gå ut genom Singisvagge genom västra öppningen och gå Kungsleden norrut till Kuoperjåkka och där gå in i Guobirvággi och sedan gå i denna dalgång fram till Gasskasjárvi där man går över och ner till Tarfalastugan (allt detta markerat på kartan som lämpligfärdväg). Alternativet är att istället gå i nästa dalgång Kaskasavagge (?) och sedan gå över ett pass och ansluta till tidigare nämnda väg (hoppas ni förstår). När jag läste Grundsten kändes detta som ett svårare alternativ.
Hur är det att gå i de båda dalarna? Är det bara stenskravel och block?
Sedan är tanken att gå mer eller mindre markerad led tillbaka till Nikkaluokta där bilen stått parkerad.

Kan någon hjälpa mig? Är turen för avancerad eller funkar det om man bara har gott om tid? Beräknad tidsåtgång för turen jag beskriver ovan? Går det "för snabbt" är det ju utmärkt att göra dagsturer antar jag.
Kommer jag attt visa svenska fjällen på ett lämpligt sätt eller blir det för mycket gående i dalarna?
Kan någon tipsa om en bättre tur i området, där man helst kommer tillbaka dit där man ställde bilen. Turen bör innehålla en tur upp till Keb-toppen.

Det blev ganska långt, hoppas någon orkar läsa det och kan hjälpa mig och min tös på vår första gemensamma fjälltur.

MVH

Andreas

Guest

Gäst
Lite här kanske...

Hej Andreas!

Skall upp till Keb området 10 augusti och skall bland annat vandra i Kaskasavagge och hade tänkt att gå upp mot Gaskajavri och ner mot Tarfala enligt Grundstens bok. Ta en koll på mitt inlägg så hittar du kanske några tips kring denna del av färden. Se på

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6875

Intressant...

Minns att jag läst det när det skrevs men hade hunnit glöma bort det. Tack!
Det är det där med nedfärden till Tarfala från Gaskkasjárvi som verkar mest problemfyllt. Funderar på att man kanske kan gå Guobirvággi för att sedan gå över passet till Kaskasavagge och fortsätta till vindskyddet Kaskasavagge och sedan gå mot Tarfala eller Kebstationen. Borde bli betydligt enklare. Alternativet är ju att gå in från Tjäktjavagge vid Gasskasjohka (är detta Kaskasavagge redan här? Antar det...) och sedan gå enligt ovan, alltså till vindskyddet och vidare. Intressant vore om någon kunde berätta lite om de två dalarna, Kaskasavagge beskrivs som stenig men gäller detta även de västra delarna? Hur är det med Guobirvággi och den saken? Vilken är naturskönast? (naturligtvis subjektivt men...)

/Andreas

En aning stenigt?

Det låter som en kul men rätt stenig tur.

Nikka till Keb är ju som den är, dvs sliten stig. Glöm inte bort att man kan gå "däruppe" på 1100-meters-nivån eller över Tjeuralako och landa i Tarfala.

Östra ingången till Singivagge har diskuterats här tidigare, regnar det så gå runt. Singivagge i sig är sträckvis blockrik men sevärd. Upp mot Kaffedalen ligger det ett snöfält (medtag solglasögon) och det *går* bevisligen att tälta i Kaffedalen men jag skulle parkera tältet nere i Singivagge och gå upp och ner på samma dag.

Tycker man att det är kul att klättra lite på klipphyllor kan man tälta vid sjön 953 och sedan gå upp i Kaffedalen mellan Vierranvara och Singipakte också.

Kaskasavagge och Kuopervagge är steniga så jag skulle satsa ytterligare ett snäpp norrut och ta Stuor Reiddavaggi och Unna Reiddavaggi (kolla vad de säger i Sälka om laviner innan) för att sedan gå tillbaka över Tjeuralako till Nikka.

Tiden blir väl ungefär så här:
1 Nikka - ett par km Ö om Keb
2 In i Singivagge
3 Sydtoppen t o r
4 Sälkatrakten
5 Unna Reiddavaggi
6 Tjeuralako
7 Tillbaka till Nikka

så ni kan lägga in flera dagar för andra toppturer om ni vill fylla upp 10 dagar.

ruskigt fint

Jag har gått Kuopervagge, Singivaggi och upp till toppen och även Kuopervagge (Guobirvaggi) ner till Tarfala. Jag har vissa tips som jag tror kan vara till nytta.

När jag besökte Singivaggi så jag gick vi in i dalen västerifrån. Nån timmes blockig terräng men inga problem. Väl inne i dalen väntar underbart vackra gräsmarker och superfina tältplatser !!! Helt klart ett av de finaste ställena i svenska fjällen tycker jag ! Att gå in i dalen österifrån skulle jag nog undvika oavsett väder.

Kuopervagge erbjuder mycket fin utsikt in mot Sveriges mest alpina fjäll: Kaskasapakte och Rabots glaciär. Är vädret dåligt så är Kuopervagge dock ett otrevligt ställe. Men Kuopervagge tar en himla tid. Allt balanserande på stenar tär på tålamodet.

Är det sent på dagen och man vill vända är det ont om tältplatser (men det finns). Leta vid sjösystemet. Där finns lite mjuk mossa iallafall.Vid Kuopervagges ingång finns nån tältplats i dalens norra del, dvs litegrann norr om huvudstigen. Ett tips är att jåkken inte behöver vadas utan den har faktiskt ett underjordiskt förlopp närmare sjön, dvs man ska gå hela tiden på jåkkens norra sida. Följ den till jåkken försvinner ner under stenarna.Kommer ni från rastskyddet Kuoperjåkka så är det en god ide att gå en kilometer till och över hängbron (mkt fint fotoställe).

Beträffande etappen Kuopervagge-Tarfala så är sluttningen upp UR kuopervagge storblockig och med mycket spetsiga block som man lätt skadar sig på. Här gäller det att se upp. Jag rekommenderar dubbla teleskopstavar som stöd. Vid passering av jåkken mitt i branten så får man se upp med bristande snöbryggor.

Väl uppe vid Svarta sjön så gäller det att hålla upp till höger så man hamnar rätt vid nerfarten mot Tarfala. Man vill gärna gå neråt i fallinjen men då hamnar man vid ett stup (otrevligt ställe vid dimma)Det är mycket lätt hänt att man kommer fel. Kommer ni fel, så vik av upp mot Kebnepaktes ostkam, då får ni överblick. Orienteringen i detta område i dimma är ganska seriös och glaciärsprickor får man också se upp med, de finns ganska nära där man går.

Det är otroligt fint att gå alldeles nära ett vilt uppsprucket isfall. Är vädret fint så ska man unna sig lång fotopauser under nedstigningen mot Tarfala.

En risk när man kommer från Kuopervagge är att det kan behövas stegjärn för att ta sig ner mot Tarfala och detta vet man ju inte när man kommer uppifrån. I värsta fall kan man tvingas vända.Försök ta reda på detta i förväg genom att ringa Keb 0980-55000. Jag misstänker att det är ganska ont om snö där i början av augusti. Det kan vara halkigt mao. Men när jag gick där i början av augusti 1998 så var det inga problem, men detta varierar som sagt.Vissa år krävs stegjärn.

MVH Mats Frank, Umeå

komplettering

Mitt tips är att ni kan vara ute i 10 dagar. Välj att komplettera eran proviant i Sälka. Jag tycker att Kuopervagge bör undvikas om vädret är riktigt regnigt. Avvakta hellre till nästa dag.Jag tycker att flickvännen måste förstås få se Tarfala, som är den mest extrema (mest alpina) dalgång som finns i Sverige.Att gå hela Kaskasavagge bort till rastskyddet innebär en mycket lång stenpromenad och det är nog inte så kul. Går ni Kuopervagge blir pinan aningen kortare.

Mellan singi och Sälka finns små trevliga badsjöar helt nära leden. Badtemperaturen kan vara ganska OK faktiskt !

Tips på dagplanering ungefär:
Dag 1: Nikka-Keb
Dag 2: Keb-Singistugorna
Dag 3: upp i singivaggi västerifrån
dag 4: dagstur upp mot Kebnekaise sydtopp (tälta där gräsmattorna breder ut sig vid de små jåkkarna)
dag 5: vandring till sälka
Dag 6: vilodag Sälka (superfin bastu med rökfärgade glasdörrar)
Dag 7: Sälka-Kuopervagge-Tarfala (för mig tog det 7 timmar).
Dag 8: Dagstur i Tarfala, finns mkt att se där
Dag 9: ner till Keb (en bastu kanske)
Dag 10: keb-Nikkaluokta

Ett alternativ är att ni direkt går upp till Tarfala och går turen åt andra hållet !!! på så vis undviker ni problemet med orienteringen. Det är lättare att hitta rätt väg när man kommer nerifrån Tarfala upp mot Svarta sjön än om man kommer uppifrån.

Hur det är att tälta i Kaffedalen vet jag inget om, men ligger det gott om snö kvar så är det ju suveränt att tälta på snön. Jag skulle nog försöka ta med snötältpinnar och göra så iställe för att sova på stenblocken.

MVH Mats

lite tankar...

Tack för alla tips!

Jag blev lite sugen på Mats Franks idé att gå åt andra hållet.
Att gå direkt från Nikka till Tarfala via Grundstens led M verkar ju som en höjdare och tydligen spektakulärt när man kommer fram till kanten och ser ner i Tarfala. Eventuellt tältar man första natten vid sjön Cievrrajávri. Från Tarfala går man sedan Kuopervagge enligt kartan och era beskrivningar (fast åt andra hållet, är det allmänt vedertaget som enklare?) om vädret är hyggligt annars dagstur i Tarfaladalen. Sedan Kuopervagge ut till Tjäktjavagge ev med tältning vid sjön i Kuopervagge för att hålla etapplängderna nere, eller vid Kuoperjåkka. Sedan in i Singisvagge och tältning på någon fantastisk plats där eller eventuellt en bit in i mynningen på Kaffedalen. Därefter toppbestigning och i mån av tid (nästa dag) sedan en dagtur i Singisvagge. Dessa dagar kan ju bytas så man får fint toppväder. Sedan ut genom västra öppningen på Singisvagge och enligt leden tillbaka till Keb och sedan till Nikka. På så vis slipper man gå på samma ställe flera gånger (keb-nikka) och med toppbestigningen i "slutet" har man möjlighet att vänta ut bra väder för toppförsök beroende på mat och tid då jag tror tidsåtgången för tillbaka färden är lättare att beräkna då man fått perspektiv på hur långt man orkar osv samt att det är led, jämfört med att vänta ut toppen när störredelen av turen och de svåraste partierna som kan kräva bra väder (Kuopervagge-Tarfala) återstår.
Denna variant känns just nu i alla fall som en bättre variant än min "första" idé. Lite mindre "farlig" men ändå spektakulär. Det känns som en ganska kort tur men jag tror det är bra med lite flextid och möjlighet till vilodagar och/eller dagturer. Dessutom blir det problem med passagen mellan Tarfala och Kuopervagge kan man ju alltid gå ner till Keb utan att behöva gå jättelångt tillbaka samma väg så att säga...
Kommentera gärna denna nya variant! Undrar nog mest över passagen mellan Tarfala och Kuopervagge, blir den bättre på detta håll? Tänkte även ringa och kolla vad de säger i Keb/Tarfalastugan om denna passage under årets omständigheter.

/Andreas

välj ej en för svår tur!!!

Hejsan Andreas!

I mina ögon så skulle jag nog försöka mig på något lättare än de rutter som diskuterats. Koupervagge och Kaskavagge är som sagt mycket steniga och blockiga, skulle inte ta med flickvännen dit på hennes första fjällvandring. Jag var själv i samma situation förra året, jag tog med min flickvän för första till fjällen. Vi gick då på kungsleden söderifrån upp mot kebenekaise, det var en mycket lättvandrad tur, men jag tycker det verkar bättre att välja en något för lätt tur första gången och öka chanserna att hon följer med i fortsättningen. Men jag håller med om att de turer som diskuterats låter lite mer spännande, än att bara gå kungsleden el. dyl.

Lycka till!

/fredrik

har funderat....

Jag har funderat i precis de banor som du gör...
Min tanke är naturligtvis at jag vill "visa upp" så fantastiska vyer/platser som möjligt för att på så vis få henne intresserad och sugen på fler turer. Naturligtvis får ju inte turen ta knäcken på henne eller mig heller för den delen, det kan ju vara jag som tröttnar fortast, även om jag normalt sett går snabbare än hon gör, kanske hon orkar längre vad vet jag. Jag tror att hon är en sådan som hellre går en kort lite svårare etapp än en lång lätt men det kan jag ju inte veta säkert. Risken tror jag är om det är dåligt väder då ju tekniskt lättare vandring är att föredra, dessutom uteblir ju mycket av det fantastiska om man inte ser ordentligt pga regn eller dimma. Om dessa omständigheter råder kanske det kan vara en tanke att planera om turen, men det är ju svårt då vädret ju växlar så fort. En Backupplan bör man väl alltid ha...
Inget är bestämmt definitivt och vi får väl se huhr det blir, hon måste ju få vara med och tycka också.
Jag tänkte skicka ner utskrifter av de olika diskussionerna här och en kart kopia till henne (som inte har tillgång till nätet) så hon kan sätta sig in i det hela lite själv.
Vi får väl se hur det blir men själv känner jag mig väldigt sugen på någon tur av de som beskrivs här.

Tack för dina kommentarer!

/Andreas

enligt guiderna...

Mailade Kebnekaisestationen och frågade om passagen Tarfala-Svartasjön-Guobirvagge och fick följande lovande svar...

"Hej Andreas, vi har bara hort att forhallandena skall vara goda, dessutom gar
det att kringa isen vid sidan om.

Lycka till/ Guiderna i Kebnekaise"

/Andreas

Dagsturer

Har följt ditt (Andreas) resonemang och tycker att du verkligen ser ut vilja förbereda dig bra :). Håller med Mats Frank om att det nog är "bättre" att gå till Tarfala först. Lägg dessutom gärna in en "vilodag" extra i Tarfaladalen, det är en ganska dryg första sträcka att gå dit på en dag för en ovan vandrare. Och det finns gott om fina dagsturer man kan göra i området, tex upp på Tarfalatjåkka och sedan en liten solstund i snöfältet mellan Tarfala och Kaskasatjåkka. Samma sak i området runt Sälka. IMHO är det dumt att stressa på när man är i fjällen. Vandra 1-2 dagar och ta "vilodagar" dvs dagsturer emellanåt så njuter du mer av färden.

/mats

PS! Även under goda förutsättningar tycker jag att nedgången till Tarfala är allt annat än enkel.

Förberedelserna halva nöjet...

Visst vill jag vara väl förberedd, sen är det ju kul att tänka framåt när man sitter i ett studentrum i Uppsala ensam utan vänner ;-) Dessutom har jag fått väldigt mycket bra idéer fårn er och jag tror turen nu är betydligt mer genomarbetad än min första.

Hur som helst så är jag nog helt inne på Mats variant att ta Tarfala först. Vad gäller vilodag i Trafala så blir det absolut en sådan om vi går hela sträckan på en dag. Jag har dock ställt in mig lite på att försöka tälta någonstans på fjället tex vid sjön Cievrrajávri för att nästa dag ha kort väg till Tarfala för "halv vilodag" eller eftermiddagstur. Tältningen på fjället mellan Nikka och Tarfala kanske blir väldigt exponerad men det borde funka hoppas jag. Någon som vet hur det ser ut? Verkar det inte funka blir det att gå hela vägen och ha vilodag i Tarfala.
Tänkte även ha en vilodag / dagtursdag i Singisvagge och eventuellt en vid Sälkastugorna beroende på hur långa (korta) etapper vi går får vi se hur det blir med ytterligare vilodagar, tror det är bra med korta etapper också. Sälkastugorna tror jag att vi hoppar över om det är så att vi får med all mat, annars provianterar vi där.

/Andreas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
svanbom Nikkaoulukta-Keb-Abisko i mitten av Juni. Tips! Fjällvandring 14
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9