Keb och oskuld

Östra eller västra leden för den oerfarne?

Keb är självfallet både möjligt och intressant för nybörjaren. I inläggen ovan nämns två vägar.
Den östra som går hyfsat fort (ca 10 tim vill jag minnas) och den västra som tar längre tid.
Jag har gått bägge vägarna i början på 90-talet
Jag ser att priset ökat, och anledningen till det är vad jag förstår, att säkerhetskraven ökat.
För 2-3 år sedan vill jag minnas att 2 personer omkom (vid två olika händelser, b l a en guide) i samband med turer runt Keb.
Jag har gjort ett 20-tal turer i Kebfjällen, några Sarekturer (flerveckorsturer) samt några Härjedals/Jämtlandsturer (och även Norgebesök med Skandinaviens högsta berg i Jotunheimen).
Många gånger med bestigning av både kända och okända toppar.

När det gäller Kebs östra led kommer jag alltid att betrakta mig som oerfaren.

M a o det är värt 450 :- för "njutningen" av att gå upp och ned, i förhoppningsvis proffessionellt sällskap. Det är både Du och Dina barn värda.

Lycka till önskar Björn

Jag gick upp i augusti 2002. Riktigt varmt och knappt några mygg. Gick västra leden. Kom iväg sent, fick inte tag på några stegjärn, för dom var slut på fjällstationen. Därför blev det rätt spännande på den superhalkiga toppen. Inte svårt på något sätt, men jobbigt. Gäller att hålla hyfsat marschtempo också. Vissa hann inte upp den dan. Vissa gjorde toppturen på 13-14 timmar. För mig gick det på 11. Jag hade knallat några gånger i fjällen förut och den viktigaste erfarenheten, tycker jag, är att man då vet var man får blåsor/skavsor och då är man ruggigt noggrann med att tejpa fötterna rätt. Stället på västra leden där man kan rutscha på snötäcket var direkt livsfarligt att rutscha på eftersom väldigt mkt snö var bortsmält längst ner och mkt stenar var framme. Men det kan ju ha berott på att det var augusti och därtill en väldigt varm sommar. Sen knallar man över en jokk på västra leden, en lit bit nedanför ovan nämnda snötäcke. Den var skitlätt att ta sig över på uppvägen, men på kvällen hade den stigit nån decimeter eller mer (varm dag) vilket gjorde att det var massa folk med kängor som stod och visste inte hur dom skulle ta sig över när jag kom dit. Själv hade jag stövlar och traskade bara över. Annars är stövlar inte nåt man kan rekommendera på den ishala toppen. En äldre man såg rätt skraj ut och masade på mage sista metrarna upp på toppen. Nån nämnde tidigare om folk som hade omkommit. Det var just före/efter jag var där. En vecka tidigare hade en guide halkat och omkommit, tror det var vid toppen, men jag är inte säker. Nån vecka efter dog nån vid östra leden, vid nån glaciärspricka har jag för mig. Gör jag om en toppbestigning så blir det inte utan stegjärn, det är ett som är säkert.

Det ska...

nog inte vara några problem. Jag har jobbat däruppe och då får man äran att se ALLA olika sorters fjällvandrare. Tonårsgäng m tjejer eller/och killar. Äldre mamma-gäng, yngre mamma-gäng, riktiga fjällrävar mm mm mm.

Ha riktiga kläder med Er på turen och använd sunt förnuft när Ni ska upp, lyssna på andras erfarenheter. DEt där kommer bli Kul för Er!

/Martin

som så många andra instämmer jag. ta det försiktigt så är det ingen fara, tvärtom en jäkligt skön upplevelse.

vill ni ha inspiration har jag lite fotografier därifrån som jag tog när jag var där med min flickvän (som aldrig tidigare vandrat) sommaren 02. hon gick upp trots den skoskaven som syns på bilden.. http://www.jonatanforsberg.net -> photo

själv funderar jag på en vinterbestigning i mars eller april.

/j

8863; sa:
Jag undrar om det är fullt möjligt/vettigt att bestiga Keb om man aldrig tidigare fjällvandrat?

Frågan gäller en 43-årig far med en kille 15-år och en tjej 17-år.

Det ska inte vara något konstigt. Mina föräldrar tog mig på Marmolada när jag var åtta.

Men, håll ett öga på vädret, Östra leden är lättast, fast några meter är lite luftiga, men det föreligger knappast någon objektiv fara (om det inte är tjock dimma så man går bort sig).

På höjd brukar det vara lite mygg, om ens några, men jag kommer ihåg att jag noterade att det kröp saker i toppdrivan när jag var upp mitt i sommaren en fin sommardag.

Per

Ta med dig godis och ta Västra leden första gången. Känns lite tröstlöst när man tagit sig upp för första berget och förstår att man ska gå ned i en dal och sedan börja ta sig upp för ett ännu högre för att komma till toppen. Men som sagt var ta med godis för det kommmer du bli sugen på.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg