Keb i sommar

Hej,

Vill tacka för bra hjälp från detta forum tidigare. Upplever att jag får mer hjälp än jag ger, men det handlar väl också om att min erfarenhet inte är så stor. Nåväl, nu har jag ännu en fråga.

Ska till Keb i slutet av juli. Oklart vilket rutt vi går upp via. Tänker dock att jag behöver fundera över mitt klädval.

Var ifjol betydligt längre söderut i fjällen. Gick då med vanliga joggingskor, houdini liquid rock pants och t-shirt i ull eller annat funktionsmaterial. Till detta T&P regnställ. Fungerade utmärkt! Kände mig aldrig för kall eller exponerad för vind. Upplevde aldrig underlaget som för krävande. Vid vadning traskade jag bara rakt ut i vattnet med skor och allt. På med plastpåsar till de hade torkat igen. Skulle jag göra om samma tur skulle jag endast komplettera med vattentäta strumpor som ersättning för påsarna. Det enda som fick mig attt ifrågasätta skovalet var lervälling nere i skogspartier där skorna genast sög åt sig lera. Tänker att det är lättare att göra rent kängor i detta avseende.

Får dock för mig att Keb kräver något annat. Kanske mest pga vind och snö, inte så mycket pga underlaget i övrigt. Vad ska man satsa på? Ett par lundhagskängor + ex. Rugged Mountain Pants från Haglöfs. Eller bör jag skaffa något texmex-ställ? Eller överdriver jag behovet? Kan tilläggas att jag är ganska (väldigt) varm av mig vid rörelse, men också gärna ser att jag nu kompletterar med kläder som jag också har användning för på vintern (ex. vinterfjäll).

Hej,

Vill tacka för bra hjälp från detta forum tidigare. Upplever att jag får mer hjälp än jag ger, men det handlar väl också om att min erfarenhet inte är så stor. Nåväl, nu har jag ännu en fråga.

Ska till Keb i slutet av juli. Oklart vilket rutt vi går upp via. Tänker dock att jag behöver fundera över mitt klädval.

Var ifjol betydligt längre söderut i fjällen. Gick då med vanliga joggingskor, houdini liquid rock pants och t-shirt i ull eller annat funktionsmaterial. Till detta T&P regnställ. Fungerade utmärkt! Kände mig aldrig för kall eller exponerad för vind. Upplevde aldrig underlaget som för krävande. Vid vadning traskade jag bara rakt ut i vattnet med skor och allt. På med plastpåsar till de hade torkat igen. Skulle jag göra om samma tur skulle jag endast komplettera med vattentäta strumpor som ersättning för påsarna. Det enda som fick mig attt ifrågasätta skovalet var lervälling nere i skogspartier där skorna genast sög åt sig lera. Tänker att det är lättare att göra rent kängor i detta avseende.

Får dock för mig att Keb kräver något annat. Kanske mest pga vind och snö, inte så mycket pga underlaget i övrigt. Vad ska man satsa på? Ett par lundhagskängor + ex. Rugged Mountain Pants från Haglöfs. Eller bör jag skaffa något texmex-ställ? Eller överdriver jag behovet? Kan tilläggas att jag är ganska (väldigt) varm av mig vid rörelse, men också gärna ser att jag nu kompletterar med kläder som jag också har användning för på vintern (ex. vinterfjäll).

Gympadojor är inte superidealiskt för Kebnekaise - oavsett vilken led du tar. Det är blockterräng där du lätt vrickar fötterna av dig. Lundhagskängor fungerar säkert kanonbra, eller vilka andra (medelhöga som kortast) vandringskängor som helst, förutsatt att du känner dig bekväm i dem. Går du Östra leden eller annan sträcka som kräver glaciärvandring är det bara viktigt att skorna funkar med vandringskängkompatibla stegjärn. Dina Houdini-brallor funkar säkert, men dra med dig ett par skalbyxor som du kan dra över när det blåser, regnar eller snöar. Och självklart underställ, mössa och vantar.

Hoppas du får en grym tur!

Håll koll på hur och vilka områden som är avspärrade efter Herculesolyckan. Vrakområdet ligger ju rakt över leden söderifrån. Vet inte hur och när dom släpper på skyddsområdet dock. Kolla med LST.

// Jocke

Vill tacka för bra hjälp från detta forum tidigare. Upplever att jag får mer hjälp än jag ger, men det handlar väl också om att min erfarenhet inte är så stor.

Hej

Kul att du får hjälp här! Och inte ska du känna att du inte "ger tillbaka" - förr eller senare dyker det upp någon fråga som du kan hjälpa till med. Erfarenhet samlar man på sig - och delar med sig av. Jag har fjällvandrat i många år men inbillar mig inte på något sätt att jag kan allt. Att bolla idéer med andra som kanske har gjort just det som du funderar på är bara moget och säkerhetsmedvetet tänkande...

Så till dina frågor. Javisst kan vädret vara "värre" i mer toppig terräng, framför allt så verkar det (enligt mig) som att det ändrar sig fortare - man får mindre förberedelsetid. Vandrar man längre söderut där bergen inte skymmer all sikt så kanske man ser det där regnovädret komma, beslutar sig för att göra tidig kväll och hinner slå upp tältet och bara sitta där och mysa med en kopp varm choklad när det till slut bryter ut. Själv har jag hamnat i en sommarsnöstorm uppe vid "svarta sjön" (mellan Tarfaladalen och Koupervagge) där det verkligen visade sig vad man kunde och vad man hade med sig i ryggsäcken.

Jag har i princip samma kläder på mig under vandringen, i söder som i norr (om temperaturen är den samma). Det som skiljer är förstärkningsplaggen.
*Jag har med mig en tunn väst att ta på under regnstället vid behov (en sådan här http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/klader/lager/insulation/herr/barrier_ii_vest_sv-se.aspx fast i dammodell...)
* Mössan är en självklar följeslagare, liksom en snusnäsduk stor nog att vara både halsduk, myggskydd och mitella vid behov...
* Långkallsonger har jag velat fram och tillbaka på. Går jag sent på sommaren och gissar att det kan bli kallt så får de följa med som förstärkningsplagg att ha i sovsäcken. Har aldrig använt de under vandring...
* Jag klarar inte av att gå i fodrade byxor. Enda gången jag blir tvungen att ta på mig något annat är vid regn mer än enstaka skur, då drar jag regnstället över men det har lite att göra med kylan.
* Jag är kängfrälst. Litar inte riktigt på mina fötter på att de ska klara stenskravlet som verkar vara obligatoriskt på väg upp mot en topp. Andra tycker det är helt okej med lätta skor - finns många trådar här på forumet om det.
* Vissa vill ha handskar, mot kylan och för att minska skaderisken. Jag är varm av mig och det är sällan jag fryser om dem så länge jag rör på mig.

Jag har varit på toppen några gånger, men fler försök har fått avbrytas pga dåligt väder, skador (kamraters) och helt enkelt att det inte varit någon idé pga dimma/låga moln. Ena gången var det så varmt att det funkade bra med T-shirt och byxor (provade att vika upp dem eftersom det var så varmt, ett par skrubbsår senare vek jag ner dem igen), den andra gången blåste det isande och mössan+snushalsduken var mina bästa vänner.

På väg uppför Vierranvárri - stenigt! (Västra leden)
pvgupppvierranvarri.jpg

Oj vad långt det blev, om du inte orkar läsa allt så hoppa till sista raden:)

Gick upp på keb med tre kompisar i juli för ett par eller tre år sedan. Jättefint väder hela vägen från nikkalukkta till fjällstationen och förbi och upp för en bra bit. Sen kom vi till en topp och man skulle ner i en dal och upp för en topp igen innan man kom till stugorna. Där startade en snöstorm och temperaturen låg strax under nollan och blåste som bara den. Skydd mot vind och inga problem men vi var inte riktigt rustade men hade turen att ha en buff med som jag kunde täcka ansiktet med så näsan inte frös:)

En skaljacka och allt hade varit frid och fröjd.

Kan verkligen rekommendera handskar med! Gärna arbetshandskar/oömma handskar då det underlättar att kunna stötta sig med händerna i de av tidigare skribenter nämnda stenrösen och slippa frysa om man stöttar sig i en snödriva.

Under dagen var det lössnö så de vi mötte som var påväg ner hade pölsat och svettats, vi fick fin skare att gå på men den var i gengäld hal på sina ställen. Kommer ihåg att vi önskade att vi haft en pulka eller stjärtlapp att åka på, men det är nog inte att rekommendera vid närmare eftertanke.

Och så lättpackad du kan, tycker personerna på bilden ovan ser onödigt nedtyngda ut, dels gå man uppför och dels är det stukningsrisk, då är man glad för varje kilo man lämnat hemma. räcker med ett kök för att koka vatten samt en frystorkat påse att äta i toppstugan:) den nämnda skaljackan samt ett par liter vatten. Just det, hade nästan glömt. Naiva som vi var tänkte vi inte på vattentillgången (hade vandrat en vecka i närheten innan och tog vatten ur närmsta bäck och bar aldrig mer än 0,5 liter var) så när vi skulle laga till den frystorkade maten hade vi bara halva vattenmängden som behövdes och inte tillräåckligt med gas för att smälta massa snö... BIG mistake!

Summa summarum. Handskar, vatten och skydd mot vind och vått!

Tack för råden. Verkar som att rådet är kängor, men att byxor inte är lika viktigt. Jag får bege mig ut på jakt efter kängor, helt enkelt.

Kommer vara lättpackad i övrigt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
trulleman Fortfarande problem med keb gaiter? Kläder 5
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
skogsavenyn KM Horg Pants jmfrt med Keb Trousers (och Mithril?) Kläder 1
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
pelka storlek på keb trousers?? Kläder 0
dom_runner Bra vandringskänga för Keb och Spanien Kläder 2
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
tooomas Vandringsjacka för sommar-sensommar-höst Kläder 32
SLMT Perfekta jackan för vår, höst och sommar Kläder 7
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
Mattias1981 Skalkängor, Vår, Sommar o höst Kläder 6
hundhår Kängor/skor till vår och sommar, tips? Kläder 12
Timbo Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga! Kläder 14
Bo L Tips på friluftskläder, vår sommar Kläder 8
hakpet Skaljacka för både vinter och sommar Kläder 4
jag behöver en vår sommar jacka Kläder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg