kavskajak för oss

Hej!
Jag är på jakt efter en kajak som är framtagen för oss som är lite kortare, 160. I veckan provade jag point 65 X-lite, himla trevlig modell. Någon som testat något annan liknande kajak?

Marie

Mina två favvo i detta härad;
Nigel Dennis Kayaks: Romany (Low Wolume)
Nigel Foster (/Rowe): Silhouette

Båda är väldigt låga och fina i däck, vilket man uppskattar då man inte är så lång. Dessa två hör inte till de billigaste och de kan kanske upplevas som lite speciella (speciellt bra tänker jag och andra...).

Även North Shore gör mindre (lägre) modeller. Det finns fler ändå...

Fosterskutorna säljs (exempelvis?) av Orust Kajak. NDK finns (tex?) hos Escape Kajacenter.
-p-

Kajak för kortvuxna

Hej!

Det viktigaste för mig när jag skulle köpa kajak var:

1) Den skulle vara hyfsat lätt, utan att kosta skjortan.

2) Havskajaktyp med vattentäta skott. Har en VKV Anita sedan tidigare, och hade tröttnat på att trycka in packningen med paddeln.

3) Inte för bred, en bred kajak är jobbig att paddla när man har korta armar. Ett par cm skillnad på bredden gör mycket mer än man tror.

4) Så lättdriven som möjligt. Alltså inte för kort, inte under 5 m.

5)och
6)och
7) PRISET!

Det blev en Trapper Response till slut. Den funkar bra för mig. (Också 160cm med korta armar o ben - ska jag byta namn till Havstaxen?)

Mistral

Hej
Näsets paddelklubb köpte en begagnad Northshore Mistral från Kayaksupport till långfärdsverksamheten.
Mistralen har vart mycket uppskattad av de som är runt 160 cm.
Jag tror att det bara är http://www.kayak.se som säljer Northshore nu för tiden.

Jag vet att Anna har Mistral i sin uthyrningsflotta.
Så det kan ju vara ett tips att hyra och prova ordentligt innan köp.Anna håller till på Tjörn se:
http://www.pan.se/kajak.html

Mvh Thorleif

Point Crunch?

Point Crunch borde väl passa dina behov. Samma mått som Lite fast i plast. Trapper Response är ganska stor...

point crunch

Hejsan!
Jag har testade point crunch innan jag testade jag testade X-lite. Den var trevlig när jag paddlade men X-lite kändes smidigare och nättare.

Tack för tipset dock!

Nigel x2 och North

Tack för ditt tips! Ska ev till Orust en sväng i sommar så det kan bli aktuellt med ett test.

Marie

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeppe69 Koster - tar vi oss vatten över huvudet? Paddling allmänt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg