Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring?
Dum fråga möjligen, men går leden Katterjåkk - Stour Kärpel, längst norska gränsen, på svenska sidan hela tiden..? Så att man inte behöver oroa sig för att av misstag bryta gränsrestriktioner..? Eller går den in på norska sidan? (Är gränsen ens markerad i terrängen på något sätt..? Staket?? Rösen??)
Finns ingen dum fråga, speciellt i denna speciella tiden.
Tyvärr saknas leden på den norska kartan som din karttjänst visar för norsk området.
Om du kollar svenska kartan istället https://minkarta.lantmateriet.se/ ser du att leden svänger in i Norge för typ 1 km (när jag var där sist gick även vinterleden över på norska sidan, kan inte riktigt tror att den nu går längs gränsen...). Som mest rör du dig 200 m väster om gränsen och du rundar ett röset.
Så lite svårt att inte vara medveten att man har korsat gränsen, men personligen (!) skulle jag inte oroa mig om denna fel här. Om man nu träffar på någon annan person under denna passagen har den visst gort samma misstag och sen ser jag bäcken Dossaganjohka som en slags naturliga/logiska gräns.
Men ja man följer inte lagen till 100% om man följar leden...