Kattegattleden i sommar

Kommer eventuellt cykla denna själv i sommar. Någon som har erfarenhet av den? Var bor man lämpligast osv?
 
Cyklade den 2015 från Göteborg till Helsingborg. Det bästa boendet är campingplatser om du har tält ,det är ont om andra platser att tälta på.
Kattegattsled är en trevlig cykelled med boende och matställen tätt längs leden.
 
Finns en del vandrarhem längs med leden. Jag cyklade Hgb- Gbg tog in på ett vandrarhem i Halmstad och en vid Åsa camping (?). Bästa jag gjort sommaren 2015
 
Jag har bara cyklat mellan Falkenberg och Ängelholm och det har varit fina vägar. Jag bor i Halmstad och har gjort dagsturer med lätt packning. Det finns några kortare sträckor med grus men inte värre än att det går utmärkt även med racercykel (för den som inte är superpedant med sin kålfiberram).

Den stora utmaningen med packning är när man skall över Hallandsåsen på Bjäre-halvön. Det är rejält brant, kan vara bra att veta. Ett tips är att man om man har tid kan ta "omvägen" runt Bjärehalvön, det är rikigt vackert landskap. Man undviker inte heller då en tuff backe men den är något flackare. Torekov och Hovs Hallar är fint. Det finns flera campingar på Bjäre och annat boende. Lågpris är det nog inte ;).

Hur lång tid det tar beror på cykelvana och kondition... Från 5mil per dag till hela leden på en heldag :cool:

för mer tips sök efter Kattegattleden på happyride.se - där finns beskrivningar av turen på både racer och med barn i vagn efter cykeln.

Om du funderar så är det bra att åka - jag har svårt att tänka mig en bättre cykelturistled i Sverige. Hmm, kanske skulle köra hela vägen själv i sommar, nu blir jag ju sugen!

/Andreas
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg