Katt på fjällvandring

I tidigare inlägg på Forum fick jag mild kritik för att ha lämnat spåret, eller "tråden" som det kallas. Och med katt på fjällvandring är jag lite nyfiken på hur den mindre expeditionsmedlemmen klarar ett långvarigt regnväder. En transportväska stoppar för en hel del, men blir allting blött.... Och Morgan får inte frysa alltför länge. Kyla är visst det största hotet mot en katt.

I tidigare inlägg på Forum fick jag mild kritik för att ha lämnat spåret, eller "tråden" som det kallas. Och med katt på fjällvandring är jag lite nyfiken på hur den mindre expeditionsmedlemmen klarar ett långvarigt regnväder. En transportväska stoppar för en hel del, men blir allting blött.... Och Morgan får inte frysa alltför länge. Kyla är visst det största hotet mot en katt.

Det finns vilda katter som överlever i sibirien så det består endast av hot mot komfort i sådant fall.

Det finns vilda katter som överlever i sibirien så det består endast av hot mot komfort i sådant fall.

Jag tror nog att det är frågan om olika sorters katter som har olika fysiska förutsättningar.

Jämför tex med hästar: -En shetlandponny stortrivs när den får springa fritt på en äng, medan en sjöhäst blir ganska kortlivad på samma äng.

Toppen! Nu får ni mig att komma för sent till jobbet efter lunchen! Vår katt är rätt ofta med ute. Hon har en liten låda som jag sätter fast med snölåset. Sele och flexikoppel. Faktum är att hon börjar utveckla vissa hundtendenser - hon markerar numera (ibland) för kantareller! Sover gör hon vid fotändan av min sovsäck. Jag bär henne nog 90% av tiden, hon gillar inte sele och jag vågar inte släppa henne, trots att hon kommer på inkallning... Lycka till! Anna

Jag har uppfattat katten som ett tåligt husdjur, men veterinären som blev tillfrågad om Morgan skulle klara en fjällvandring, nämnde detta med kyla som en nackdel. Att bli utskrattad av en grupp vandrare på Drottningleden, gjorde dock katten lite generad.. Här en bild på när han tog skydd hos matte.
F ö vill jag nämna att det finns 1 390 000 kattdjur i landet, men bara 780 000 hundar. Varför syns så få uppe i fjällvärlden, eller håller jag på att skapa en ny trend. Med hänsyn till vår svarta "panter" är det inte omanligt att vistas i hans sällskap. Morgan är lugn och behaglig, men kan visa upp en imponerande aktivitet när det gäller.

Bilagor

• Morgan.jpg
    Morgan.jpg
    134.3 KB · Visningar: 640
Jag tror nog att det är frågan om olika sorters katter som har olika fysiska förutsättningar.

Jämför tex med hästar: -En shetlandponny stortrivs när den får springa fritt på en äng, medan en sjöhäst blir ganska kortlivad på samma äng.

Jag hoppas du förstår att sibiriens vinterlandskap är liiiite annorlunda jämfört med svenskt sommarfjäll.

Förövrigt så är den sibiriska katten att jämföra med norsk skogskatt.

Det är bra grabbar, att vi får utrett vad de olika rastyperna står för, och norsk skogskatt är en ganska sympatisk skapelse.

Men när det gäller Morgan Nilsson, är han av den brittiska rasen Bombay. Han utmärks av en vacker och glänsande päls och när han jamar är det med klar och tydlig röst. Morgan har också en väl utvecklad självkänsla, men är likväl lyhörd för tillsägelser.

En katt på fjällvandring måste vara "intelligent", för annars spårar vandringen alldeles ur. I somras blev jag häpen när vi släppte ut Morgan på natten för att katten behövde kissa. Utan vare sig sele eller band, kom han sedan snällt tillbaka och gick in i tältet och lade sig i min sovsäck. Så uppträder en smart katt som förstår stundens allvar.

Senast ändrad:
Tillrättaläggande:
På bilden ovan ser det ut som om Morgan bär en röd rosett i ett band kring halsen. Det vore otänkbart eftersom katten är av det "rätta virket", och att vi aldrig skulle kunna tänka oss att spöka ut honom på det viset. Bandet är en del av en vindtygsjacka, som hänger på min frus ryggsäck.

I stilla begrundan inför Mohtserejuenies skönhet i fjärran, med snödrivan över Krueviejohkes bäckfåra under fötterna. Vi befinner osspå Murtsertoppens västra sida, Hemavan, juli -08. Morgan sitter i sin gamla transportväska uppe på ryggsäcken. Ibland jamar han för att få ett gensvar från bäraren, som gått sig trött och sitter och vilar. Katten väger 4 kilo och resten alldeles för mycket.

Bilagor

• Morgan-04.jpg
    Morgan-04.jpg
    143.5 KB · Visningar: 506
Kall katt-

är sur katt. Vår värmeälskande burma Tussie (nåja, hennes finnamn är Lilla Gråbos Mizzie) är uppvuxen i samma bärsjal som lillflickan. Är det otäckt väder tar jag ofta och stoppar katten i en liten ringsjal undermin egen jacka. Liten täckjacka avsedd för hund bär hon också utan protester! Anna

Hej Anna! Jag tror inte att katten kändes sig kall, utan det var nog mer för att blev för lite "action" när jag satt och filosoferade över fjällvärldens oerhörda majestät. Och strax ovanför oss hade vi en renhjord, och jag tror att Morgan kände vittringen och ville hälsa. Tyvärr gick renarna undan när vi kom, och jag vågade inte släppa katten fri om han skulle börja jaga och skingra den stora hjorden. Morgan är ganska tuff när han sätter igång.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pqrstuv Vandra med katt Fjällvandring 11
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg