• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Katt-kurator sökes!

Hallå, ska såklart googla utanför Utsidan nån gång också, men börjar såklart här...

Grannen är bortrest sen 2 v, verkar som deras katt- och blomvattnare inte riktigt gör sitt jobb? Hittar nu 3 av 5 katter extremt gosiga och mat-tiggande.
Är människo-tonfisk OK? För salt?
Kan man mata en katt för mycket, särskilt om de varit hungriga länge?
(Myten om att labradorer äter tills de spricker men att katter aldrig gör det, sant/falskt?)

De har fått en burk tonfisk på 3 missar, och igår fick de lite rå köttfärs.

Och som bonusfrågor i samma ämne, hur många katter vill bo tillsammans i ett hus? Hur stort revir behöver de, ungefär? De har fördelen att de får gå både inne och ute, var från början bara 2 st, men nu flyttade 3 nya in och sen dess verkar de första 2 lite utstötta och olyckliga på nåt vis.
 
1. köp ett fullfoder till dom istället, spara kvittot till grannen, torrfoder..
2. katter brukar kunna ha fri tillgång om dom inte redan har en matlåsning, kommer ofta i samband med kastrering/sterilisering.. i så fall ger man dom enligt påsen på fullfodret. katter kan få leverproblem om dom får för lite mat.
3. jag har aldrig haft mer än 3 kattor, jag antar att Peter har fler..Fått för mig att han/hans fru föder upp main coon katter.. jag vet att många katter med full könsdrift skapar problem med urinmarkeringar..
 
Tack för snabbt svar, jag får studsa iväg till Ica och köpa lite riktigt kattkäk. Torrfoder alltså!

Sen ska man väl inte lägga sig i grannens kattaktiviteter/antal mer än nödvändigt, det är bara nu som de är helt speedade. De är vanligtvis snälla och gosiga och bajsar bara ibland i vårt grönsaksland...
 
Patric har gett mycket bra råd.
Jag har fem katter på 130 m2, då ingår ca 20 m2 in-nätad utealtan på övervåningen med tak samt kattlucka, så att de har tillgång året runt, jag o tanten tar även promenader i koppel ute på tomten så ofta vi kan.

Reviren räcker till bra, det finns plats för fler, kanske 2 till, men vi har satt stopp nu, vi vill ha kvalite på katternas liv, de ska borstas o duschas, kloklippas o ha en bra relation till oss som funkar, vi vill inte ha något kattstall...vi måste ha tid att sysselsätta dem ibland också.

Är det en liten lägenhet så brukar katterna turas om om sina platser, ungefär som i en ubåt, när den ena katten är vaken så ligger den andra på dess plats o tvärtom, men helst ska ju de ha fler platser o välja på.

Vi har ständigt torrfoder framme, samt vatten fontän, med kolrening i, men det måste bytas i alla fall var tredje dag, så vanliga vattenskålar är kanske enklast o bäst som bytes varje dag, vi köpte fontänen för att katterna dricker mer vatten när det är rinnande än stillastående, vilket är bra i hop med torrfodret.
Människotonfisk är ok, men försök i det längsta att undvika kryddor över huvudtaget, njurarna är känsliga på en DEL katter, inte alla.
Jag har haft två huskatter som nästan blev 25 år, det hade ständigt torrfoder framme och fick några gånger burkmat per dag, de åt allt, grillat,skinka,pizza,leverpastej,räkost,bläckfisk rå,strömming, etc...de borde levt bara några år med den kosten enligt foderexperterna...

Reviret har de nog av, då de är ute som du skriver, okastrerade hanar kräver stort revir och brukar "flytta hemifrån" när det är för många hanar som konkurerar o plats.
Hör av dig om du undrar nåt mer, och kram till dig Monica o Patric för att ni bryr er om katter.:)

Jag har fyra Maine Cooner och en huskatt, på bilden är det tjejen Hantaywee som leker på altan,namnet är indianskt, o betyder den kärleksfulle...
 

Bilagor

  • PICT0231.jpg
    PICT0231.jpg
    55.4 KB · Visningar: 319
OK, bra! Jag tror även att om grannen inte kommer hem under eftermiddagen ska jag leta reda på telefonnumret, det kanske inte är något man alltid uppskattar att någon främmande person pular i ens gullepluttar mat...

(Jag har såklart smygmatat en av dem med lyx-kattmat (sånt köper väl bara vi som inte har katt själv? små fåniga förpackningar med skrytsamt innehåll...) några gånger bara för att den är så söt, men en gång blev jag ertappad av grannens barn: "Va? Kattmat? Men det får den ju så dålig andedräkt av!!!", så det har jag slutat med... men nu är de lite onormalt sällskapssjuka och mjauiga, verkar hungriga helt enkelt!)
 
OK, bra! Jag tror även att om grannen inte kommer hem under eftermiddagen ska jag leta reda på telefonnumret, det kanske inte är något man alltid uppskattar att någon främmande person pular i ens gullepluttar mat...

(Jag har såklart smygmatat en av dem med lyx-kattmat (sånt köper väl bara vi som inte har katt själv? små fåniga förpackningar med skrytsamt innehåll...) några gånger bara för att den är så söt, men en gång blev jag ertappad av grannens barn: "Va? Kattmat? Men det får den ju så dålig andedräkt av!!!", så det har jag slutat med... men nu är de lite onormalt sällskapssjuka och mjauiga, verkar hungriga helt enkelt!)

Katter vet hur man fixar käk....
Katter som är ute ibland måste maskas av då o då.

Köp med gott samvete konsums blåvita el likn. det är bra kattmat.
Vi har alltid kört med de exklusiva dyraste sorterna, men det är inte nödvändigt.
Nyår o Jul får våra tissar de där små lyxbyrkarna som är dyra med färsk mat, men en del bara fnyser åt skiten, tom handskalade räkor och annat lyxigt, det ska vara örter o färskt vatten direkt ur kran, särskilt våran Bianca som är den fina damen i gänget hemma...
Vi har ju inte katterna som råttfångare precis, men VE den mus som smiter in i detta kattfulla hus...instinkten att döda är det inget fel på...
 
vi har lyxen att bo i skogen(inga bilar kan köra på dom) så våra kattor är ute på dagarna och inne på nätterna, vi har inkallning på dom.. jag vet att dom driver i sig, möss, sorkar, ormar, grodor, fåglar och allt annat dom hittar.. MEN vi ger dom riktigt bra fullfoder för att försäkra oss om att dom får i sig det dom behöver.. ja, dom avmaskas vid behov, man ska inte avmaska enligt kalender på något djur utan när dom behöver avmaskas..
 
Senast ändrad:
vi har lyxen att bo i skogen(inga bilar kan köra på dom) så våra kattor är ute på dagarna och inne på nätterna, vi har inkallning på dom.. jag vet att dom driver i sig, möss, sorkar, ormar, grodor, fåglar och allt annat dom hittar.. MEN vi ger dom riktigt bra fullfoder för att försäkra oss om att dom får i sig det dom behöver.. ja, dom avmaskas vid behov, man ska inte avmaska enligt kalender på något djur utan när dom behöver avmaskas..

Nästa "hållplats" är önskan om ett boende där huset är mindre, samt att det finns några uthus där som jag kan ha hantverk i, gärna vid en sjökant, med roddbåt, båthus o brygga.
Då skulle våra katter få vara ute o inne som dina Patric, det vore den ultimata drömmen för oss o katterna.
Men drömma kan man ju alltid...
 

Bilagor

  • husat.jpg
    husat.jpg
    8.8 KB · Visningar: 156
Senast ändrad:
Mina katter hälsar till dig Monica för du pysslar om katterna

Katter har ju så låg status, du hjälper till att höja den.
 

Bilagor

  • SANY0022.jpg
    SANY0022.jpg
    62.2 KB · Visningar: 143
Hur vet man när dom behöver avmaskas?
Det ser man på :
Avmagring
Masken kommer ut ur munnen när de spyr upp dem.
De syns i baken på dem

Det finns olika sorters mask, rundmask o bandmask.
Bandmasken är risgrynsstor när den sitter i pålsen runt analöppningen.
Rundmaskarna, upp till 10 cm, ser ut som tunna spaghetti.

Avmaskning av utekatter bör ske regelbundet för att det inte ska hinna gå för långt, katten mår inte bra av att gå ner i kondition av angreppen.
Katten får dålig trälig päls, äter o äter, men går inte upp i vikt ändå,
Avmaskning kan man utföra utan skada för djuret upp till fyra gånger per år, normalt gör man det ca två gånger per år, tex vår o höst.

Loppor kan vara mellanvärd för bandmaskarna, då katten kan slicka i sig loppor då den gör ren pälsen, vanligaste mellanvärden är förstås, råttorna,mössen ute.
Dessa värdar kan även bära på både rund o bandmask, de är då mellanvärd för bandmasken, men inte rundmasken.

En del rund och hakmaskar kan i faktiskt tränga rätt igenom huden, så de behöver inte alltid gå genom födan för att nå kattens inre.
Som tur är än så länge så har vi inte någon risk för hjärtmask i sverige

Även innekatter som aldrig varit ute kan ha mask o andra parasiter, de följer med modersmjölken.
Även kattmödrar som enbart varit inne bär på vissa parasiter, så att om man vill ge sin kattunge störst chans att växa sig fin, så skall den avmaskas trots att man ej ser spår av maskangrepp på kattungen.

Det är näst intill omöjligt för en katt att aldrig drabbas av mask under sin livstid..
Men som sagt, avmaska alltid en kattunge ordentligt.

Hoppas jag mindes allt rätt, annars får ni justera mina rader så att det inte blir fel.
Det här med avmaskningen är kontroversiellt, apoteket vill att man enbart avmaskar när man vet säkert, vissa veterinärer likaså, o så finns det de som anser o har märkt en betydligt bättre kondition etc hos avmaskade katter utan utan att man vet om de har mask, så diskutionerna pågår, man kan givetvis ana att maskmedelproducenterna förespråkar det ena...framför det andra, å andra sidan, de som har katterna är ju inte blinda så ....?
 
Senast ändrad: