Kassera cykelhjälm?

Snålheten bedrar visheten

Vid en olycka ska man absolut byta hjälmen man kan inte veta när man kommer att rammla nästa gång och på vilken sida. dessutom så bildas det sprickor i materialet som man inte ser.

Jag flög över styret på vätternrundan 2000 och tackar hjälmen för bara ett hack i hakan annars hade jag nog haft en kraftig hjärnskakning och uppskrapad panna/ansikte. Hjälmen åkte i soptunnan när jag kom hem och jag åkte och köpte en ny. Jag riskerar inte min hälsa för sådana futtiga pengar.

Huvudet är det viktigaste man har 500-1000 spänn är en ganska billig försäkring mot permanenta hjärnskador.

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
snabbtest

ooops. Testade precis att bända och vrida lite i min hjälm och vad händer - jo rakt över hjälmen (från öra till öra) är det en stor spricka!!
MTB-hjälmar är nog lite klenare än vad jag tidigare trott. Hjälmen är från -96 så det är väl hur som helst dags att köpa ny ändå.

Jag tar således tillbaks allt jag tidigare sa om att hålla ihop hjälmen med klistermärken...

Kan lösa upp

texas_jens; sa:
jag kör hårt på teorin att man kan förstärka hjälmen med en massa klistermärken, typ som man gör med plasten på sin cross!!

Sätt aldrig på klistermärken på hjälmen, då du inte vet vilka kemikalier och lösningsmedel klistert innehåller.
/g

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carbide Petzl Myo på cykelhjälm? Mountainbike 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg