Kassera cykelhjälm?

En kompis råkade tappa mitt bygellås rakt på toppen
av min nya Met hjälm. Det blev ett märke några mm djupt och ca 5mm i diameter. Är detta tillräckligt
för att behöva kassera hjälmen eller vågar man
använda den ändå?

MVH Erik

Hej! Jag tror tyvärr att det kan vara läge att kassera den. Är iofs ingen expert på området, men ett inslag i ett flera år gammalt tv-program gjorde intryck och har fastnat i minnet.

I inslaget som handlade om cykelhjälmar illustrerades huvudet av en vattenmelon som de satte ett vurpollon på. Sen "tappade" de vattenmelon + hjälm i asfalten från ca 1 meters höjd. Vattenmelonen var intakt, inte heller på cykelhjälmen syntes några skador. Sen gjorde de om experimentet och satte den "tappade" hjälmen på en ny vattenmelon och tappade på nytt hjälm + melon varpå melonen klövs mitt itu.

Sen är det klart att en skalle inte är som en vattenmelon - men det var ändå ett tänkvärt inslag tycker jag.
mvh
Anna

Vem vet.

Märket i sig låter inte så farligt frågan är väl vad som hänt med strukturen under märket dvs finns det dolda sprickor/försvagningar i det frigolitliknande stötdämpande materialet. Vem kan lämna några garantier på detta? Någon form av marginal måste antagligen även cykelhjälmstillverkare ha. Mina hjälmar brukar ha lite mmdjupa kläm och stötmärken vid kanterna efter några månaders användning speciellt om jag haft hjälmen i ryggsäck eller resväska (jag reser då och då med Inlines + hjälm i packningen).
Vid en riktig krasch så skulle jag hur som helst byta.

Jag har för vana att byta cykelhjälm när bästföredatumet är uppnått. Blev dock förvirrad när jag tittade på hjälmen jag köpte i våras. Den var stämplad JUL 2002 och det borde väl vara tillverkningsmånaden. Tidigare hjälmar jag köpt har varit märkta med bäst före datum.

Thure

Tror de flesta av oss har en jäkla massa livstid kvar när bäst före datumet gått ut...

Eller?

(Ursäkta det fullkomligt ovidkommande inlägget, men jag kunde bara inte hålla mig. Som vanligt.)

/ G

Låset tappades från ca en meters höjd. Det är ett märke i den utvändiga plasten alltså(som är hård). Syns inget inifrån i frigolit materialet. Det är en "in-molding" hjälm.

Fick också ett märke i min met-hjälm för några månadersedan när jag hade cyklat till en fest. någon fick för sig att prova hjälmen och då vardet någon annan som såklart skulle slå den i huvet som hade hjälmen på... Va jävligt förbannad på att jag fått en bukla i min 1000 kronors hjälm. men det var inte så mycket att göra åt. Skulle va bra å veta vad met säger om det. iofs tänker jag inte köpa en ny än på ett tag. Dessutom blev min cykel stulen igår så cykla man man ju inte heller göra.. //Martin

Hjälm

Jag tycker att om det känns som du skulle vilja byta ut hjälmen så gör det - annars cykla som vanligt...

Eller tag kontakt med någon cykelaffär.

säker

Om du inte är säker är det nog bäst att byta. Menar bättre göra av med lite cash än att skada huvet.. eller hur.
Thomas.

Egen vurpa

Olika aktiviteter kräver olika nivå på skyddet. Jag tycker du kan använda sunt förnuft för att avgöra när du kan använda din "trasiga" hjälm.

Jag har haft samma cykelhjälm sedan 1996, den har otaliga gånger tappats i golv, fått stötar o dyl. Allt som fått folk att utbrista att jag borde byta hjälmen.

Dum som jag är så har jag inte gjort det utan kört på. 2001 händer slutligen vurpan. En plastkasse in i framhjulet vid cykling på hård grusväg och vips tippar cykeln och jag landar på sidan och hjälmen skyddar huvudet från att åka i backen.
Större delen av fallet dämpades av höger arm och axel (huvudet föll inte precis fritt från 1 meter mao). Min förvånade tanke var ungefär "Vad skönt med hjälm, då kan man ta lite last där" och hjälmen fick ligga kvar mot gruset tills jag låg helt still. Lite repor på plastskalet (och uppskrapad arm förstås), men ansiktet helt fritt från bulor och skrapsår! Jag var mycket nöjd med min hjälm den dagen och använder den fortfarande dagligdags!

De gamla melontestet "bevisar" onekligen att en typ av hjälm inte klarar två fria fall med vattenmel från 1m höjd. Men jag inbillar mig att det är sällan som man får den typen av slag mot huvudet (obs! Jag cyklar inte downhill el dyliga galenskaper). Min egen erfarenhet känns så mycket starkare än försäljarnas rekommendationer om att köpa ny hjälm så fort som möjligt. En skadad hjälm kan skydda mot mindre slag och är inte nödvändigtvis värdelös.

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
jag kör hårt på teorin att man kan förstärka hjälmen med en massa klistermärken, typ som man gör med plasten på sin cross!! Om man dessutom täpper igen alla hål med klebbor så slipper man vinddraget oxå!! ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carbide Petzl Myo på cykelhjälm? Mountainbike 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg