Kaskasatjåkkaglaciären

Jag funderar på hur turen trån Tarfala över sydöstra Kaskasatjåkkaglaciären (för att nå toppen) är. Har sökt i forumet men inte hittat speciellt mycket mer än att vissa faktiskt gått där. Någon skrev "glaciären är i princip sprickfri" eller motsvarande. Det är iofs uppmuntrande, men så har ju sagt om många glaciärer som bevisligen inte är sprickfria, så det är svårt att basera något på det.

Grundsten skriver att bestigningen "förutsätter glaciärvana" och "isutrustning brukar komma till användning".

Ni som gått denna tur, hade ni isutrustning, behövdes det inte, eller var ni lyckligt ovetande om att ni borde ha haft replag, stegjärn etc? Är glaciären numera så nedsmält att den faktiskt saknar sprickor? Är den så brant att den blir svår att passera utan stegjärn vid barsmält tillstånd?

Kan man runda glaciären vid östra kanten, dvs genom att följa linjen spikrakt mellan Tarfalajaure och Tarfalatjåkkas topp, tills man når ovanför glaciärtungan och sedan skråa nordväst till leden?

För att nå toppen utan ispassage kan man - antar jag - gå från Kaskavagge vindskydd rakt upp mot Tarfalatjåkka och sedan nå passet till Kaskasatjåkka?

Mycket tacksam för hjälp!

Jag gick ner den vägen för tre år sedan. Då var det en upptrampad stig över glaciären men jag valde ändå att gå längs den östra kanten just för att det inte kändes säkert att trampa på över glaciären ensam. Det behövdes inga stegjärn och om det hade behövts hade det gått att ta sig runt i stenskravlet, det är ju inte en så jättelång passage.

En alternativ väg utan ispassage är att gå upp via passet mellan Tarfalatjårro och Tarfalapakte och sedan följa kammen över Tarfalapakte och Tarfalatjåkka ner till sadeln mot Kaskasatjåkka. Fin tur med härlig hisnande utsikt mot Keb-massivet, Kaskasapakte och Tarfalajaure.

Jag gick ner den vägen för tre år sedan. Då var det en upptrampad stig över glaciären men jag valde ändå att gå längs den östra kanten just för att det inte kändes säkert att trampa på över glaciären ensam. Det behövdes inga stegjärn och om det hade behövts hade det gått att ta sig runt i stenskravlet, det är ju inte en så jättelång passage.

Okej, det låter ju bra.

Hur var sista biten från passet upp till topplatån? Den verkar vara brant (scrambling) på något enstaka ställe men annars lätt? Tydligt var man bör gå?

En alternativ väg utan ispassage är att gå upp via passet mellan Tarfalatjårro och Tarfalapakte och sedan följa kammen över Tarfalapakte och Tarfalatjåkka ner till sadeln mot Kaskasatjåkka. Fin tur med härlig hisnande utsikt mot Keb-massivet, Kaskasapakte och Tarfalajaure.

En mycket lockande tur just med tanke på utsikten, men lite längre också. Jag får den till 6 km från stuga till topp (2076 möh), medan turen över glaciären blir 4 km. Det är iofs inte så mycket längre, och höjdmetrarna måste ju tas förr eller senare ändå. Tål att tänkas på.

Jag har gått över glaciären 4-5 gånger och den har åtminstone då alltid varit barsmält och det har inte varit några problem att se de ganska få sprickor som finns samt glaciärbrunnar (finns åtminstone ett par "hål" som är 3-5 meter djupa). Jag har alltid haft stegjärn och då är det inga problem. Är det mycket stenras (=småsten på glaciären) så går det ganska bra att gå utan stegjärn. Har dock varit med om att stegjärnslösa haft problem med halkan. Det går också att gå i östra kanten vissa delar, men det kan ibland vara lite sumpigt/blött, dvs mjukt under gruset/stenskravlet.

Det är ju en del som går upp på toppen som en dagstur från Tarfalastugan (utan isutrustning) så jag tror inte turen ska innebära några större problem. Den väg som finns utmärkt på Högfjällskartan över Keb-området fungerar nog bra, ev. med smärre omvägar om det är halt.

Jag kan väl nämna också att vid ett tillfälle var snöfältet innan toppen helt barsmält och även om lutningen inte är särskilt kraftig så var det mycket halt att gå utan stegjärn, speciellt nervägen. Vandringsstavar kan duga för att stötta i ett sånt läge.

Okej, det låter ju bra.

Hur var sista biten från passet upp till topplatån? Den verkar vara brant (scrambling) på något enstaka ställe men annars lätt? Tydligt var man bör gå?

En mycket lockande tur just med tanke på utsikten, men lite längre också. Jag får den till 6 km från stuga till topp (2076 möh), medan turen över glaciären blir 4 km. Det är iofs inte så mycket längre, och höjdmetrarna måste ju tas förr eller senare ändå. Tål att tänkas på.

Var uppe på Kaskasatjåkka förra veckan. Tänkte först ta den via Tarfalatjåkka men när vi såg passet blev vi lite tveksamma, var en del snö och snön (eftermiddag) hade varit rutten och rätt lös. Bestigningsleden ska vara 0-1 enligt Rossipal. Så då tog vi den dagen därpå från Kaskasavagge från NÖ längs kanten mot N Kaskasatjåkka glaciären (dvs Ö om led 58 i Rossiplal). Bara något klättertag om man vill undvika en del lösa blockmarker dvs ungf 0-1.
Bra snöfält för nedrutschning väster om detta.

Snb10870mod.jpg

Tillägg

Det kan bli lite scrambling när man tar sej upp på kammen norr om glaciären (beroende på vägval - gå inte för långt åt vänster). Sista branten innan man kommer upp på det sluttande planet mot toppen kan man behöva leta lite efter rätt väg, där finns både lättare och svårare scramblingpartier. Jag har för mej att det är lättast om man håller sej till höger. I övrigt är det inga större problem att hitta rätt/lätt väg.

Okej, det låter ju bra.

Du har redan fått svar och jag kan instämma i det Landberg skriver. Det var inga större problem i varje fall.

Turen över Tarfalatjårro/pakte blir ju förstås lite längre men när man väl kommer upp så är det rätt lättgånget och man har som sagt fin utsikt hela vägen. Den här bilden är tagen när jag gick där 2005: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/462548.htm Det är en fin, lagom ansträngande dagsutflykt.

Jag gick turen 2004, jag var då fjorton år och jag var där med min jämngamla kompis och min pappa. Stugvärden sa att det inte var någon fara alls på glaciären och han var mycket kunnig på sin sak. Vi gick nästan precis som leden är utmärkt på högfjällskartan. Visst går det att gå runt men det blir oerhört mycket jobbigare kan jag tänka mig. Jag gick där 1 juli och då var det fortfarande bra med snö kvar och inga problem utan stegjärn. Problemet är som sagt på slutet där man får använda händerna lite, men inget du behöver vara orolig för.

Rekommenderar den här turen varmt, du lär inte bli missnöjd!

Oscar

Man får väl höra lite med stugvärden när man väl är på plats. Det känns iaf bra att det finns två vägar upp (normalväg + via Tarfalatjåkka). Om en månad när vi är där är antagligen mycket snö bortsmält på glaciärerna. Halt men med synliga sprickor. Vi har vandringsstavar men inte stegjärn så lutning och halka kan begränsa.

Tack för bra svar! Nu kan nog bara en faktiskt vandring tillföra någon information.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg