Tips
Hej Ola!
Jag och två kamrater klättrade SV-kammen i augusti 2002. Tältade stod i passet ovanför Svarta sjön. Vi hade kalasväder med endast lätta kläder under dagen.
Efter toppen valde vi nedfart mot Lillietoppen. Det blev tre firningar (två om man är modig/duktig nedåtklättrare) om cirka 25 meter med ett 60 metersrep. Vi behövde 2 rep eftersom vi var tre stycken. Jag ledde alla repor med två halvrep och mina kamrater följde i varsin ända. Jag säkrade bägge samtidigt med en Reverso.
Den högsta hammaren var cirka 45 meter. Den synes att ha firats i två steg (klättrades i ett svep). Det fanns gott om gamla firningsstationer på SV-kammen. Bra att minnas dessa på vägen upp samt ta med eget material för nybygge/back-up.
Vi hade med oss följande utrustning (urval):
Hjälm + Friktionsskor
WC Rocks, 1 set
DMM, Wallnut, 7-8
DMM, Peenut 4
HB offset, 6-10
WC hexor, 3-9
60 cm slingor, 9 stycken (bra förlängare)
Några 120 cm slingor per man
Beal 60m Verdon II, 2 stycken
Dessutom (minns Brander/Söneby 2000):
Isyxa, 1 per man
Enklare stegjärn per man
Isskruvar, 4 stycken
Kommentar kring utrustning efter turen:
Kändes som mängden säkringar var lagom. Vi byggde ordentliga standplatser för varje hammare (in- och utsteg). Det blev en del runouts i alla fall men mest beroende på bitvis dåliga säkringsmöjligheter. Vid ett tillfälle saknade jag min blågröna Alien. Men friends behövs inte/går inte att använda pga lös/blockrik klippa.
Bra med 60m rep för att kunna fira längre på endast ett rep (slipper den dumma knuten som fastnar och drar ned lös sten). Alltid bra med två rep i stora berg. Man kan lugnt leda på ett enkelrep (om man är två personer) och ha ett halvrep i ryggan som back-up. Detta sätt spar säkert tid då hanteringen blir enklare.
Lycka till!
/Örjan :-D