Kartor?

Finns det några bra kartor med t ex vandringsleder, rastplatser, toaletter, vindskydd och andra sevärdheter över Östergötland?
Gröna kartan i all ära men det saknas ju lite info tycker jag. :)

Jag sökte på nätet tidigare och det finns något som heter ostgotaleden.se eller något liknande. Jag kan inte påstå att jag tyckte att den sajten var bra men den ger kanske något? Annars har jag ofta hittat bra kartor över lokala turer på turistbyrån, de har ofta informationsmaterial kring naturreservat m m. Annars är det kanske "trial and error" som gäller :).

/Annika

Bokhandeln

Hittade en variant över Kinda med lederna markerade och så, men för övriga Östergötland är det inte så mycket.
Har varit inne på Östgötaleden också men den var lite torftigt tycker jag.
Men tänkte bege mig ut lite i helgen för att reka nya områden ;)

Jag har ett kartblad över det som kallas Östgötaleden.

Bladet är hopklippt för att få med leder runt Sommen, ut till Kisa/Gullringen och mot Rimforsa samt till Ödeshög.
50 000-del, alltså samma som terrängkartan. Information om vindskydd och sevärdheter på och invid lederna är påtryckt vilket tar bort en del av kartbilden, men inte så det stör om man håller sig till lederna.

Jag har haft den några år, köpte den från någon turistbyrå i Östergötland, vilken har jag glömt liksom vad den kostade. Tror att den fortfarande går att få tag i.

Jag tänker använda den som enda karta i påsk så jag planerar att gå från Boxholm till Ödeshög.

Hälsn. BM

Om du går in på http://gis.lst.se/gisvg/ och öpnnar informationskartan så finns det funktioner till höger där man kan välja att visa t ex vandringsleder. Men jag vet inte i vilken utsträckning de verkligen är inlagda?

swabr; sa:
Jag har ett kartblad över det som kallas Östgötaleden.

Bladet är hopklippt för att få med leder runt Sommen, ut till Kisa/Gullringen och mot Rimforsa samt till Ödeshög.
50 000-del, alltså samma som terrängkartan. Information om vindskydd och sevärdheter på och invid lederna är påtryckt vilket tar bort en del av kartbilden, men inte så det stör om man håller sig till lederna.

Jag har haft den några år, köpte den från någon turistbyrå i Östergötland, vilken har jag glömt liksom vad den kostade. Tror att den fortfarande går att få tag i.

Jag tänker använda den som enda karta i påsk så jag planerar att gå från Boxholm till Ödeshög.

Hälsn. BM

Jag gick tre etapper från Bjärka-Säby till Ulrika
i somras (september). Jag använde Östgötaledskartan,
därför att den har leden och dess
vattenställen inritade.

Det viktigaste, en källa strax norr om Svensbo, fattades, jag var överlycklig när jag upptäckte det,
eftersom det sparade många steg.

Markerad

Är leden väl markerad i terrängen? Alltså såpass bra att man skulle (nästan) kunna gå utan kartor?

Re: Markerad

BJK; sa:
Är leden väl markerad i terrängen? Alltså såpass bra att man skulle (nästan) kunna gå utan kartor?

Den är för det mesta väl markerad, brandgula fläckar
på trädstammar, t ex, eller c:a meterhöga stolpar
med färgade smala band.

Gå utan karta vore förstås inte tillrådligt
på en flerdagarstur. Speciellt vattnet kräver en hel del planering. Går man utan tält, och inte vill chansa,
behöver man veta var vindskydden finns, osv.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg