kartor östeuropa!

Hejsan!

Såja ska ut o cykla i sommar.
Någon som vet vart man kan få tag på bra kartmaterial till polen, slovakien och ungern?

Tack på förhand

Daniel

Öst eller central

Det verkar vara trevliga länder att cykla i, men jag tror att Polackerna, Slovakerna och Ungrarna kommer att bli ledsna i ögat om du kallar dom för Östeuropéer. Dom ser sig nog som centraleuropéer.
Här kan ju vara ett ställe att hitta centraleuropeiska kartor kanske
http://www.kartcentrum.se/index2.html
/Patric

Senast ändrad:
Det verkar vara trevliga länder att cykla i, men jag tror att Polackerna, Slovakerna och Ungrarna kommer att bli ledsna i ögat om du kallar dom för Östeuropéer. Dom ser sig nog som centraleuropéer.
Här kan ju vara ett ställe att hitta centraleuropeiska kartor kanske
http://www.kartcentrum.se/index2.html
/Patric

Gäller även för finländare...

Östeuropa är trevligt men jag har inte cyklat i de länder som du nämner. Har varit runt en del men inte där...

/Stellan
http://www.sandstorm.se

Hejsan!

Såja ska ut o cykla i sommar.
Någon som vet vart man kan få tag på bra kartmaterial till polen, slovakien och ungern?

Tack på förhand

Daniel

Polen tyckte jag var för platt att cykla igenom och likaså Ungern men Slovakien och Tjeckien var helt ok p.g.a mer kuperad terräng, särskilt området nära Tatra bergen, ge dig av så finns det massor av kartor att välja på efter vägen.

Vet inte om det galler ost-, jag menar centraleuropa men...

(och detta kanske du redan har koll pa) som regel nar man cyklar kan det vara bra att ha en extra karta; bil-/mackkartor ar oftast helt ok, i fall den forsta visar fel.
I alla fall i sydamerika ar det inte ovanligt med stader som inte finns, eller har fel namn. En karta jag anvander har till och med (delvis) fel strackning pa jag tror det var huvudleden mellan bolivia och chile. Kanske ar mer tillrattalagt i europa dock.
Pa flackland kan det ju ta ett tag innan man inser att man kommit fel.

Det brukar inte vara svart att fa tag pa okej kartor i landet i fraga. Problemet, aven om det inte brukar vara ett sa stort problem, ar val att dom inte ar pa svenska, eller ens engelska (lite surt om dom visar turistinfo etc).
Kartor kopta i (vast-) europa behover inte nodvandigtvis ha hogre kvalitet; den ovan ar fran tyskland och innerhaller alltsa ett antal fel, men det kan ju vara just det bolaget.

Hoppas det inte var mer problem an hjalp ;), och lycka till.
/j

Tja, anledningen till att jag refererade det som östeuropa e väl mest för att vi här hemma ser det som "östländer"..
Och Anledningen till att jag väljer att cykla den sträckningen är av tids/ekonomiska skäl. Ska ner mot bosnien, och vill inom Budapest.
dessutom är södra Polen väldigt spännande med tatra bergen och Zakopane. Ser med viss spänning även fram imot norra delen av slovakien, Ungern i sig är jag väl inte mycket för. Tycker det hela mest är ettt träsk.
Men av olika anledningar som ex tidspress =( så får man välja raka sträckan.

Angående kartkvaliteten först, så är den generellt betydligt bättre i vårt land i alla fall. Kartor kan du köpa i vilken bokhandel som helst på plats, utbudet är oftast helt enormt. I åtminstone Slovakien och Polen, så finns fina kartor med höjdkurvor i skalor från 1:250000-1:50000 över hela landet i flera olika utgåvor.

Angående själva cyklingen så tänk på att välja småvägar, för det körs friskt och vägarna är ofta smala och krokiga och inte sällan rejält knöliga i vägkanten.

...vilka vägar?

Med risk för att hijacka tråden ställer jag ändå min fråga då den är halvrelaterad till ursprungsfrågan.

Jag har kollat lite kartor, google maps, google earth, map24 osv, men jag lyckas inte förstå vilka vägar som är ok att cykla på. Jag har försökt jämföra med vägar här i krokarna var jag bor, men de enda vägarna jag hade kunnat tänka mig att cykla är de smala vita (om det säger någon något). Men att följa dem är som att vara en mus i en labyrint; inte direkt en rak väg för att nå målet och risken att cykla fel är enorm.

Och så frågan: vilka vägar är det ok att cykla på?

Jag börjar tänka att jag struntar i att ta ut en väg innan, utan bara cyklar på och försöker ta mig fram ad hoc. Kanske är det det bästa och så som de flesta gör!? Tar ni ut vägen hemma innan en långtur? (Jag hade velat göra detta för den första veckoetappen, då det känns tryggare.)

Mvh
Mike

Med risk för att hijacka tråden ställer jag ändå min fråga då den är halvrelaterad till ursprungsfrågan.

Jag har kollat lite kartor, google maps, google earth, map24 osv, men jag lyckas inte förstå vilka vägar som är ok att cykla på. Jag har försökt jämföra med vägar här i krokarna var jag bor, men de enda vägarna jag hade kunnat tänka mig att cykla är de smala vita (om det säger någon något). Men att följa dem är som att vara en mus i en labyrint; inte direkt en rak väg för att nå målet och risken att cykla fel är enorm.

Och så frågan: vilka vägar är det ok att cykla på?

Jag börjar tänka att jag struntar i att ta ut en väg innan, utan bara cyklar på och försöker ta mig fram ad hoc. Kanske är det det bästa och så som de flesta gör!? Tar ni ut vägen hemma innan en långtur? (Jag hade velat göra detta för den första veckoetappen, då det känns tryggare.)

Mvh
Mike

Helt riktigt, ge dig av så ordnar det sig efter vägen, har funkat för mig alla gånger då jag gett mig av och aldrig slagit fel...........

Gratiskartor

Ett tips;kolla med resp ambassader om inte de kan skicka dugliga kartor och övrig info.Det gjorde jag innan jag startade cyjkling i de länder du ska besöka.Även resp länders turistbyråer brukar välvilligt ställa upp med bra och uppdaterad info.Jag har lite länkar på weben här som säkert kan ge en del i utbyte.
http://www.cyklisten.se
Ett annat tips är att bara grovplanera rutten här hemma tex från bibliotekets kartböcker,som du kan ta kopior på(viktsparande/billigt) och sedan köper du på dig kartor i land efter land vilka du sedan kan retunera hem för att spara vikt/plats i bagaget.

Trafiken och vägstandarden i tex Polen,Slovakien och Ungern är mkt varierande.Det kan ibland vara nödvändigt att färdas på de större vägarna om man inte har all tid i världen förstås...Många småvägar blir lätt en trist upplevelse pga dålig vägkvalite/underhåll plus att det dammar/ryker ngt alldeles fruktansvärt.Jag vet!

Observera också att det i Ungern är förbjudet att cykla på vissa vägar.Av den anledningen är det ytterliggare ett skäl att köpa sina kartor utanför Sverige.

Annars är det trevliga länder som väntar dig.Södra Polen,Slovakien är defenitivt en höjdare.
Vilka fler länder väntas du besöka?Missa för all del inte Rumänien!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NinjaNisse Tips och kartor för östeuropa Långcykling 3
yeahyeahyeah Kartor? Långcykling 3
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn Cykla Tyskland. Kartor? EURO VELO-rutter? Långcykling 5
Soffgrupp Karta/kartor för västra Arfrika Långcykling 7
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
Matilda3 Cykelkartor, vanliga kartor? + nån som vill med? Långcykling 14
Världsmästaren Skala på kartor + tyskland Långcykling 4
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
perosen Cykla i Estland? kartor Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
greendanger Kartor på nätet? Långcykling 5
chrille_g Kartor Långcykling 4
nilsjohan Kartor Långcykling 7
rikard_wiberg_hotmail.com kartor Långcykling 9
mothesta Kartor? Långcykling 0
Vilka kartor? Långcykling 6
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
cocosnot Cykla i östeuropa, rabiesvaccination? Långcykling 2
tt_85 Gaskök i östeuropa och adapters? Långcykling 6
subreal Sällskap i östeuropa i sommar? Långcykling 13
Emanuele kläder till östeuropa juli- agusti Långcykling 0
ihe vad förslags kök i östeuropa? Långcykling 4
mothesta Vintercykling i Östeuropa Långcykling 2
Banankontakt Webbkarta över östeuropa Långcykling 6
mothesta Till Istanbul genom Östeuropa 2003 Långcykling 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg