Kartor mm

Hej, har intressant följt många diskussioner på denna sida, kul läsning. Vill informera om ett mycket kraftfullt GIS program som heter Manifold. (OBS jag har inga ägarintressen) Kolla på http://www.manifold.net. Jag har "tjatat" mig till så de supportar nu Svensk Projektion med senaste servicepacken. Programmet ligger i klass med de stora programmen för 20 - 60 tkr och kostar endast ca 2000 kr med dagens dollarkurs. Det finns mycket att läsa på deras hemsida om programmet för de som är intresserade. Rekommenderar det starkt för kart- gis intresserade. Nästa steg vore att få dem att supporta RIK formatet. Om inte "Kartex Proversion" kommer ut så man kan spara till tiff format.

Angående kartor:
Vore det inte intressant att skapa egna vektorkartor?
Visserligen ett styvt jobb men "många bäckar små" där man via en databas på en internetsida kan ladda hem
de kartor - punkter man vill ha gratis. Jag har funderat länge på det. Sverige är närmast ett U-land när det gäller program -kartutveckling på grund av dyra produkter jämfört med andra länder. Om flera satte igång med att "digitalisera" rasterkartor scannade eller dylikt med rätt registrering mot projektion skulle man inom snar framtid få fram en "bra" karta. Punktdatabas kan göras med olika innehåll - intressen där användare på lokal plats har ypperlig information. Om många skulle samarbeta skulle det kunna skapas en fantastisk databas. Kvaliteten måste vara bra på arbetet bör poängteras om det skall fungera. Om intresset är tillräckligt stort skulle jag kunna tänka mig att styra upp det, men som sagt det är ett drygt arbete men lärorikt för de som vill hänga på.
Happy mapping
Sören
 
bra ide!

Mmm.... har funderat lite på något liknande, man kan ju använda dels "gulasidornakartor" och de "nasakartor" som båda finns på nätet, men se till att de har ok punkter som fungerar med oziexplorer.
Jag har gjort en del kartor runt sthlm, vet inte hur exakta de är, men de rutter jag gjort tycks hamna på hyfsat rätt ställe...

Så, styr upp det du med nån central plats så bidrar jag gärna med ett gäng kartor.

//Eric
 
Håller med!

Vore inte en dum idee att ha en gemensam plats där vi kan dela kartor och utveckal kartor. Det går ju även att utveckal kartor till Gamin GPS:erna. Jag har inte gjort det själv, men har funderingar på att försöka.

Som sagt, många bäckar små, så skulle det kunna bli något intresant. Men vi måste ha någon stans att mötas, någon knutpunkt! Jag är på!

Mvh Anders
 
ide?

hallå... intresset verkar ju vara måttligt, men vad sägs om att enas om ett "internet-baserat-filarkiv" typ http://sdms.cafuego.net/

Det kanske finns bättre sådana, men det verkar hyfsat?

Vad säger ni? Jag kan hosta det om det behövs.
 
Kul

Det finns ett intresse trots allt men litet. Det är viktigt att komma med ett standardformat som de flesta program kan läsa eller konvertera. Jag själv använder mid/mif formatet som egentligen bara är en txt fil. Sen gäller det projektionen föreslår där rikets nät RT90 2.5 gon väst. Jag vet inte vad oziexplorer supportar för format eller vad den kan exportera. Jag använder själv Manifold 5.5 och MapInfo. Ett internet-baserat filarkiv låter inte så dumt.
Mvh
Sören
 
oziexplorer

Hallå,

Jag är inte särskilt hemma på de olika kartformaten, jag fixade några kartor genom att länka en bild med några kordinater för att kalibrera den i oziexplorer. Men .mif verkar fungera i oziexplorer, har du någon liten o smidig sådan du kan maila mig så kan testa den?

/eric
 
emaila karta

Eric du får svara på mitt mail eftersom jag inte kan skicka bifogade filer via denna sida.
Mvh
Sören
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
mikaelkr Om kartor Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
Crimper Kartor i tyvek Navigering 8
fluff Vilka kartor använder ni? Navigering 26

Liknande trådar