Kartfodral

Efter en vandring runt sylarna (min första i fjällen) så insåg jag att en massa vikande av kartan slet oerhört på den. Nu när jag kom hem så klippte jag isär den för att sedan laminera bitarna.

Det funkar helt ok, men ibland känns det som om man vill ta fram kartan och veckla upp hela för att kunna se bättre.

Så min idé var att köpa ett kartfodral. Dock gick jag hem igen när såg priserna. Fodralet som jag vill ha är den typen som är "bara" plast, med ett påsytt band i varje långsida och en D-ögla i varje hörn.

Så, nu till min fråga. Jag ser att fodralet inte skulle vara några problem att fixa själv, men vart får jag tag på plasten?
Den skall antingen gå att svetsa/limma, eller så får jag sy och göra sömmen vattentät.

Förslag på dragkedja som tål vatten tas också emot..

Tack

/Stefan Karlsson

Känner du någon orienterare?

om man springer orientering brukar man få mängder av plastfickor i alla upptänkliga storlekar. Jag brukar vika ner kartan i en sådan plastficka och tejpa igen med silvertejp. Detta har alltid funkat bra för mig så slipper man lägga ut hutlösa summor för något som fixa enkelt och lätt.

Detta är inget svar på din fråga, men det har med saken att göra. Hoppas att det är OK.

Istället för kartfodral kör jag med kopior. Inför varje tur drar jag ett antal kopior på de delar av kartan som jag kommer att ha användning för. Kopiorna använder jag sedan för de löpande kartkonsultationerna, medan den riktiga kartan (som naturligtvis ligger i ryggsäcken) åker fram när jag vill ha lite större överblick.
Jag tycker att detta funkar bra. Bäst är kanske att kopian gör att jag kan rita ut turen direkt på kartan medan jag är ute. (Denna skiss för jag sedan över till en fräsch kopia när jag kommer hem.)

Clas Ohlson och Slöjd- Detaljer

Plast finns att köpa på Clas Ohlson och Slöjd- Detaljer (http://www.slojd-detaljer.se/). Jag tyckte oxå nämligen att kartfodral var dyrt så jag kollade upp det. Men plasten är inte helt billig, så lite band, D- öglor och tid så blev det inte heller så billigt så det blev till att köpa ett. Jag hade tänkt mig att rulla och försluta med kardborreband (på nåt sätt).
Kopierat från Slöjd- Detaljer:
Klarplast Artnr:66 12 70
Glasklar mjuk, seg vinyl lämlig till att sy eller limma. Vid sömnad rekomenderas jeansnål och långa stygn. Även lämplig till fönster på tält, båtkapell och segel m.m. Ark om 1350 x 1000 mm, tjocklek 0,4 mm.
Pris: 150,00 kr/ST
Det är ju ett stort ark (Clas Ohlson 1270x660) så det blir ju en del över. Har du nån kapell/segelmakare i närheten kanske du kan få köpa en bit av dom.

/Stina

Kapellväv

Kapellväv, som Stina skriver, funkar bra. Dock blir denna plast ganska styv i sträng kyla (vinter). Ett billigare, slit-och-släng-alternativ kan vara vanliga plastmappar eller plastpåsar och tejp. Annars tycker jag det vid vandring funkar bra att plasta kartan med självhäftande plast (den blanka plasten brukar hålla bättre än matt, enligt min erfarenhet).
Man kan också klippa bort delar av kartan för att minska vikandet och slitaget.

Mer om kartfodral finns här:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=5007

Sök även här på ”kartfodral”, och du hittar en hel del.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg