Kartex vs Fugawi

Är mest intresserad av hur man kan hantera tracks i Lantmäteriets Terrängkarta..
När man laddat upp ett track till Kartex 3.05 går det bara att se med en färg (fesig grå som knappt går att urskilja-går ej att byta färg), med en och bara en linjebredd på spåret, med eller utan nummer på varje punkt (med är helt oanväntbart om man har tätt mellan punkterna..spåret blir detaljerat som en 20-filig motorväg). Vidare går det bara att ha ett track öppet i taget, det går inte att räkna ut hastigheter, avstånd, höjdkurvor och annat mer eller mindre nyttigt (men desto roligare). Whyyyy?
Är det lika illa i Kartex 4?
Är det några kvasikodare på Datorteket i Gävle som skrivit programmet eller är det bara ett typexempel på avsaknad av konkurrens?!
Fast det kanske finns lite konkurrens i form av Fugawi. Kanske värt två tusen bagis..fast nu hör jag att Fugawi inte stödjer den nya RIK-formatet (RIK3). Kommer det att göra det i framtiden?

/Ola - missnöjd pirat ;)

dexecupen; sa:
Är det några kvasikodare på Datorteket i Gävle som skrivit programmet eller är det bara ett typexempel på avsaknad av konkurrens?!

/Ola - missnöjd pirat ;)

De som skrev programmet är säkert utmärkta lantmätare. Tyvärr verkar inte heller vara yrkesfolk som har kodat Kartmotorn, vilket bl a visar sig i form av sega prestanda. Så'nt ska man iofs inte lasta den enskilde kodaren för men det är dåligt av ledningen att inte låta proffs sköta utvecklingen, när man tar betalt som om produkten hade hållit proffesionell klass.

Detta föranleder frågan: är det någon av de som har haft kontakt med LM, som har fått något svar på varför LM har ett eget, inkompatibelt kartformat? Det kan ju knappast vara något självändamål att låsa folk till ett undermåligt program (Kartex), i stället för bra så'na som Ozi eller Fugawi, utan förklaringen kanske ligger i licensbestämmelser för själva kartmaterialet?

Eller vill man helt enkelt ha en extra hacka (ca 1200 för 'kartmotorn') av de användare som vill köra kartmaterialet i bra program?

Det sista faller ju lite på licensvillkor som avskräcker utvecklare från att anpassa sig till kartmotorn - jag har hört att man måste köpa ett större antal kartmotorer i förskott för att få licens.

/jörn

Vad då långsamt ?

Även om jag i många stycken är kritisk till Lantmäteriverket och Kartex kan jan inte hålla med att Kartex är slött. Både sök ortnamn (59000 ortnamn i databasen) och sök koordinat hoppar ögonblickligt till sökt ställe på kartan. ”Drag med handen” funkar bra så länge man har ideal skala. Men varför finns det ingen skrollningslist ? Att däremot öppna en trackfil är väldigt segt.
Rik-formatet hur det nu är konstruerat vete skjutton, men om man klipper ut en bit i Kartex 3.05 och sparar den biten i rik-format, så finns fortfarande X och Y(positionen) kvar, vilket faktisk är smart. Men klipper man ut motsvarande bit i Kartex 4 och sparar kartbilden i rik-formatet, blir det bara skit om det överhuvudtaget går att läsa filen. Möjligheten att spara i tiff, bmp, Paintbrush samt de för mig okända filformaten (ARC/INFO, TERAGON) har helt försvunnit.

Så till den ursprungliga frågan. Kartex 4 är lite bättre än Kartex 3.05 på att hantera trackfiler. Man behöver inte klicka bort Kartmarkring varenda gång, och så kan man öppna flera trackfiler, men jag får alla trackfiler i samma färg på bildskärmen.
Däremot är det som jag skrivit, flera saker som blivit sämre Kartex 4 i än Kartex 3.05 vilket jag måste anse vara en prestation (ironi). Att ta bort bra och fungerande funktioner när man gör en programrevision hör verkligen till ovanligheterna.

Som jag skrivit många gånger tidigare. Det är för mig fullständigt obegripligt att produktansvarig för Kartex 3,05 kunna släppa ut en sådan inte ens halvfärdig produkt till försäljning. Och ännu mer obegripligt är, att när man ska göra en programrevision (Kartex 4), låter bli att åtgärda flera av de kända problemen och oegentligheterna, tar bort bra och fungerande funktioner, stoppar in funktioner som ingen(?) efterfrågat.

På Lantmäteriverket verkar man helt sakna kännedom om kundernas önskemål.

Nu orkar jag inte länge, men min slutsats är: Köp inte skiten (Kartex 4), du blir bara förbannad, det blev i alla fall jag.

Per Brune

Re: Vad då långsamt ?

Brune; sa:
Även om jag i många stycken är kritisk till Lantmäteriverket och Kartex kan jan inte hålla med att Kartex är slött. Både sök ortnamn (59000 ortnamn i databasen) och sök koordinat hoppar ögonblickligt till sökt ställe på kartan.

Kartex är inte särskilt slött, jag tänker på kartmotorn som körs tillsammans med Ozi (?) och Fugawi. Att det blir slött beror på ett grundläggande fel i sättet att konstruera fristående programkomponenter.

Rik-formatet hur det nu är konstruerat vete skjutton

Det finns ett felmeddelande antyder att LM använder LZW-kompression, samma som i GIF-filer, vilket skulle vara lite komiskt i sammanhanget eftersom det skulle vara ett patentintrång (Unisys har patentet).

cul8r
/Jörn

en fråga

är det någon som vet något/har provat chartwrites produkter? tänkte närmast på jaktstigen, är det ett bra kartprogram eller funkar det bara för anteckningar etc?
det borde ju vara ett bra program med tanke på det relativt höga priset.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
Kalle.it OziExplorer, Kartex eller Fugawi?!? Navigering 1
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
Sarano Kartex Rutnät Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2
Brune Ny Kartex version Navigering 4
coolmanq Ort-databas Norge till Kartex? Navigering 3
niking Rutnät bugg i Kartex. Navigering 2
Stordrulen Några om Pocket Kartex 4 Navigering 4
Stordrulen Navman pin 570 & Pocket kartex Navigering 2
Karl.mittiskogen Kartex och GlobalSat BU-353 GPS Navigering 1
Ante_99 Pocket Kartex till HTC Touch Navigering 0
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
löven Koordinatfel -Kartex Navigering 13
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Brune Kartex blir avgiftsfritt Navigering 11
Crazydee Garmin12 och kartex????? Navigering 6
lax90 Pocket Kartex lagring på "storage card" Navigering 3
svlcm Ny ver av Kartex (5.3) Navigering 0
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
Jonas.O Editera spårfil i kartex? Navigering 1
Brune Kartex lever Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
Brune Räknefel i markera kartyta, i Kartex 5 Navigering 2
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
avslLM Kartex i framtiden Navigering 1
Metis GPSmap 60c + Kartex 5 Navigering 3
nr23se Kartex problem. "Ej tillåten använding av..." Navigering 4
el_lobo Hjälp med kartex +ozie Navigering 2
matte_upp Kartex och eTrex Navigering 6
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Store Pocket Kartex för Pocket PC Navigering 6
Lasse Nilsson Kartex 5, med mera. Navigering 6
anderskarlsson Kartex Navigering 3
S Jonstorp Transformation i Kartex/Swe Trans Navigering 3
Krux Kartex 4 Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
Roni Kartex+Magellan meredian Navigering 0
ekis Kartex 4 Navigering 4
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg