Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är det någon som har koll på kombinationen Kartex och SILVAs multinavigator?? Eller vad är möjligheterna att få in Lantmäteriets kartor i SILVAS Global map??
Den enda koll jag har är att i Kartex 4 finns Silva Multi-Navigator med i listan för GPS-modeller. Då jag kontaktade LM angående att nyare modeller, t.ex Garmin GPS V, inte finns med, sade LMs support att Kartex inte kan kommunicera med Silva. Förvåningen var stor då jag sade till dem att Silva fanns med i droplistan.
Enligt supporten ska stöd för Silva komma i en framtida uppdatering av Kartex 4. Jag vet dock ej när den ska komma.
/Leif
Är det någon som har koll på kombinationen Kartex och SILVAs multinavigator?? Eller vad är möjligheterna att få in Lantmäteriets kartor i SILVAS Global map??
Det som går är att med kartex 3.05 är att klippa ut bitar på 15X15 km (på den gröna kartan) och spara dessa i bitmap-format (*.bmp) och klistra in dem i Global Map Planner.
Dock anser jag att global map planner är ett tämligen värdelöst kartprogram, som bara duger åt till att ladda ner de sällsynta programuppdateringarna till Silva Multinavigator... Det kan man nu förstå nu när Global Map Planner är utvecklad av ett företag som är avknoppad från Lantmäteriet...
I tidigare inlägg (se arkivet) har jag haft högar av förslag på förbättringar av både Multinavigatorn och Global Map planner. Som svar fick jag följande tips av Christer Svensson, försäljningschef på Silva. Han rekommenderade Fugawi och det gör jag med. Fugawi (svensk version 3) kan läsa kartex-format (åtminstone kartex 2 och kartex 3). Det är bara att konstatera att det är en enorm kvalitetsskillnad mellan Fugawi och Global Map Planner till Fugawis fördel.