Kartex 5 är uppdaterat

Re: Om kundnytta

tobbedj; sa:

De jämförelser du gjort är väldigt selektiva. Jag har i olika sammanhang hänvisat till USA, Danmark, Australien, England m fl länder men du väljer istället att jämföra med Belgien, Frankrike Österike m m . Varför gör du detta urval när du veta att "mina" länder är betydligt lägre prissatta?????

Kan det ha att göra med vem din arbetsgivare är?

Ännu en sarkasm som jag tycker mig ha rätt till.............!

Ge mig istället en jämförelse med dessa länder! Hela Danmark i 1:25.000 för 500 kr jämfört med Sverige i 1:50.000 eller 1;100.000 för kanske 60.000 kr! Visst är Danmark mindre, men............!

Re: Re: Om kundnytta

olhe; sa:
Ge mig istället en jämförelse med dessa länder! Hela Danmark i 1:25.000 för 500 kr jämfört med Sverige i 1:50.000 eller 1;100.000 för kanske 60.000 kr! Visst är Danmark mindre, men............!
Du får gärna göra detta jobb själv. Jag har tidigare förklarat varför de länder som ingår i min jämförelse blev just dessa.

Skicka mig ett mejl i stället så kan jag ge dig information som gör att du möjligen förstår sammanhangen bättre, utan att vi behöver gräla offentligt.

/torbjörn

tobbe@djuvfeldt.se
tobbe@lm.se

LM

Alla bör väl känna till, att när staten har ett finger med i det hela, skall varningsklockor ringa. Statliga företag har alltid försökt att "leka" riktiga företag. Det har alltid slutat med ett praktgarv. Låt lantmäteriet hålla på med sina kartor, för det är det enda de kan. Att de sedan har en prissättning på sina produkter som inte rimmar med marknadens krav, visar bara att det är ett statligt monopol. Vi får nog tyvärr fortsätta leva med detta. Det var likadant med Telia! De trodde att det kostade mer att ringa till en person 30 mil bort än till grannen. Det är lika tokigt som att tro att det sliter mer på ögonen att titta på ett hus 200 meter bort än att titta på sina egna skor. Telia insåg till slut att det var lika bra att ha ett pris för nationella samtal. De hade upptäckt efter 50 år att samtalen inte längre kopplades av en telefonist. Vi får se när lantmäteriet upptäcker att det är privata kunder som vill köpa deras kartor. Nu verkar det som om de trodde att det bara var deras statliga och kommunala kollegor som använder dessa. Det tror sjutton att de då kan ta vilket pris som helst, eftersom deras kunder handlar för skattebetalarnas pengar. Kära Torbjörn! Gör något radikalt åt era priser istället för att byråkratisera dig i utredningar och enkäter. Ska det vara så svårt att bara sänka priserna. Jag lovar Dig att det händer inte ett skit om er budget inte går ihop. Man kommer ALDRIG att lägga ner lantmäteriet.

Fel tråd

Jag inser att detta egentligen är fel plats och jag startade ju tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32564 för att samla den här sortens diskussioner på ett ställe. Men eftersom samma diskussion ständigt kommer upp igen, ungefär som maten hos en idisslare, så får jag väl svara på plats då.

Gör något radikalt åt era priser istället för att byråkratisera dig i utredningar och enkäter. Ska det vara så svårt att bara sänka priserna. Jag lovar Dig att det händer inte ett skit om er budget inte går ihop. Man kommer ALDRIG att lägga ner lantmäteriet.
Jag har i andra bemötanden avkrävt den som kommer med ett påstående, att försöka beskriva vilken information om vilken sakkunskap som ligger i botten av det påstående som förs fram.

Jag gör samma sak igen: På vilka grunder kan du lova det du säger? Är du generaldirektör för Lantmäteriet eller ansvarigt statsråd på Miljödepartementet? Det finns enligt min mening yttest få personer som kan lova något kring en politiskt styrd verksamhet.

Och den som förstår hur styrningen sker av statliga organisationer inser också att det är att jämföra äpplen och päron (eller pumpor och ärtor) med varandra om man tror att Lantmäteriet kan agera som ett litet privatföretag.

Saker och ting måste ibland få ta tid, och om du tycker att detta är onödig byråkrati så kan du tänka en stund på vad som skulle kunna hända i offentliga verksamheter om enskilda beslutsfattare skulle göra vad som faller dem in utan några kontrollfunktioner.

Sedan är det ju iofs rätt smickrande om du tror att jag sitter i den ställningen att jag ensam kan göra de förändringar du vill se.

Den som har följt de diskussioner jag för i andra trådar på forumet har kunnat läsa att det pågår arbete internt på Lantmäteriet för att hitta lösningar för att kunna sänka priserna.

Jag tänker dock inte lägga ut information om detta för allmän läsning på Utsidan innan det finns beslut om vilka åtgärder som ska utföras. Det skulle skapa felaktiga förväntningar och besvikelse i det fall det slutliga beslutet inte blir som det var tänkt från början.

/torbjörn

Re: LM

troell; sa:
Alla bör väl känna till, att när staten har ett finger med i det hela, skall varningsklockor ringa. Statliga företag har alltid försökt att "leka" riktiga företag. Det har alltid slutat med ett praktgarv.

Ja, se bara på avregleringen av elmarknaden vad billigt det blev! ;)

Förresten är det väl fritt att starta ett kartföretag som producerar billigare kartor. Konstigt att ingen kommit på det?

Re: Re: LM

b_100; sa:
Ja, se bara på avregleringen av elmarknaden vad billigt det blev!
Utan höjda skatter, elcertifikat och annat som staten lagt på sedan dess ser det inte alls så illa ut.

Sedan krävs det ju att folk aktivt byter ifrån den statligt ägda prisledaren för att de skall tvingas sänka sina priser till konkurrenternas nivå.

Därmed inte sagt att en avreglering med nödvändighet måste leda till lägre priser men om man skall använda exempel bör jämförelsen vara ärlig.
[Ändrat av PR 2005-09-24 kl 20:04]

Holländska kartpriser har inte nämnts. Här ett litet klipp från ett Garminforum i afton:

"The maps in the iQue are awesome to work with and to navigate. What I would like now to have the topo maps of Holland loaded into the iQue for hiking. It's not foreseeable though that they will find their way to the iQue through the Mapsource product line, like the ones for Belgium and Germany. So I try to get them in raster format for Fugawi, but one file (map sheet) that covers an area of 10x12.5 km costs 50 euro. The whole series for Holland costs 15500 euro..... But I have a friend working at the cadastre who sneakily copies a file every now and then to CD for me!"

Hög prissättning leder till piratkopiering har det sagts, det kan väl det här citatet ge belägg för.

Torbjörn, keep up the good work. Det är inte lätt att som tjänsteman tvingas argumentera med utgångspunkt från politiska beslut. Den öppna diskussion du erbjuder tror jag många av oss sätter mycket stort värde på.

Funktioner som har tillkommit efter version 3 som jag uppskattar:

1. Enklare att zooma ut och in.

2. Kartgrupper. Klart att det är ett krångel att editiera text-filen själv för att få det att fungera, men sedan är det klart smidigt att Kartex självt byter kartor vid zoomning och panorering.

3. Ritverktygen (använder nästan bara pennan) är smidiga vid planering av tex fjällvandringar. Man ser sträckan och kan spara planeringen till senare tillfällen.

4. Integrerad reseplanering.

Önskelista för framtida Kartex versioner:
1. Jag skulle vilja ha är bra svensk höjddata och 3D möjligheter som i tex. GoogleEarth.

2. Möjligheten att klicka på en sjö och få reda på hur långt dess strandlinje är, bra för tex skridskoåkare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
Sarano Kartex Rutnät Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2
Brune Ny Kartex version Navigering 4
coolmanq Ort-databas Norge till Kartex? Navigering 3
niking Rutnät bugg i Kartex. Navigering 2
Stordrulen Några om Pocket Kartex 4 Navigering 4
Stordrulen Navman pin 570 & Pocket kartex Navigering 2
Karl.mittiskogen Kartex och GlobalSat BU-353 GPS Navigering 1
Ante_99 Pocket Kartex till HTC Touch Navigering 0
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
löven Koordinatfel -Kartex Navigering 13
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Brune Kartex blir avgiftsfritt Navigering 11
Crazydee Garmin12 och kartex????? Navigering 6
lax90 Pocket Kartex lagring på "storage card" Navigering 3
svlcm Ny ver av Kartex (5.3) Navigering 0
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
Jonas.O Editera spårfil i kartex? Navigering 1
Brune Kartex lever Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
Brune Räknefel i markera kartyta, i Kartex 5 Navigering 2
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
avslLM Kartex i framtiden Navigering 1
Metis GPSmap 60c + Kartex 5 Navigering 3
nr23se Kartex problem. "Ej tillåten använding av..." Navigering 4
el_lobo Hjälp med kartex +ozie Navigering 2
matte_upp Kartex och eTrex Navigering 6
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Store Pocket Kartex för Pocket PC Navigering 6
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
Lasse Nilsson Kartex 5, med mera. Navigering 6
anderskarlsson Kartex Navigering 3
S Jonstorp Transformation i Kartex/Swe Trans Navigering 3
Krux Kartex 4 Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
dexecupen Kartex vs Fugawi Navigering 4
Roni Kartex+Magellan meredian Navigering 0
ekis Kartex 4 Navigering 4
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3
olhe Kartex 4 och nya RIK - en sammanfattning Navigering 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg