Kartdatum / koordinatsystem...

I den senaste uppgraderingen av GPS Utility ( http://www.gpsu.co.uk ) anges att ett nytt svenskt koordinatsystem ("grid") har lagts till, som ska vara mer noggrant. Anledningen anges vara att det baserar sig på WGS84 istället för RT90.

Jag är ingen mästare på koordinatsystem, kartdatum etc., så jag undrar varför det skulle bli bättre noggranhet med WGS84 istället för RT90, eftersom RT90 fortfarande är standardnätet i Sverige?

Jag har också läst nånstans att Sverige (LMV) är på väg att gå över till UTM/WGS84; är det nån som vet om det har skett och om det i så fall är därför som det nya rutnätet är bättre? Eller vet nån annars om bytet är på gång?

Som sagt, ingen mästare på detta, nej... :)

>> Stefan N

Omvandlingar

Det där med RT90 kontra WGS 84 är nog något snarlikt det Garmin gjort i senare uppdateringar av firmware till exempelvis Vistan. De har också infört en ny omvandling till Rikets nät/RT 90, som verkar mycket nära den User Grid som LMV föreslår på sin hemsida.

Anders

Omvandlingar

Jag instämmer i Anders Perssons gissning, det rör sig förmodligen om att man infört en noggrannare omvandling.

När det gäller frågan om Sverige gått över till WGS 84 är svaret: Inte ännu, men Lantmäteriet har lagt ett förslag som är ute på remiss. Den officiella beteckningen på det nya systemet är inte WGS 84 utan SWEREF 99. Skillnaden mellan SWEREF 99 och WGS 84 ligger än så länge på några decimeter. Skillnaden ökar med drygt 2 cm/år på grund av kontinentalplattornas rörelser.

Tack för info!

Då är det sannolikt alltså "bara" en bättre beräkning som gjorts. Ska bli spännande att se vad som händer om LMV byter till Sweref 99, hur våra GPS-er och gamla data kommer att passa i det nya!

>> Stefan N.

clindh

Forumvärd
Det är inga stora skillnader det handlar om. Från Lantmäteriets sajt: (http://www.lm.se/geodesi/)

SWEREF 99 är den nu gällande realiseringen av det europeiska systemet ETRS 89 i Sverige. Det finns även en äldre realisering, SWEREF 93, som kan betraktas som utgången i och med införandet av SWEREF 99 (2001-05-26).

Avvikelsen mellan SWEREF 93 och SWEREF 99 är 5-6 cm. WGS 84 och SWEREF 99 avviker för närvarande med några decimeter från varandra.

För många GPS-tillämpningar i Sverige kan därför SWEREF 99, WGS 84 och det tidigare systemet SWEREF 93 betraktas som samma sak.

Annars uppdatering

Med tanke på att de flesta moderna mottagare kan uppdateras, hade det säkert dykt upp just uppdateringar, om det hade varit nödvändigt. Nu verkar det ju som om det inte behövs, eftersom skillnaden mellan SWEREF 99 och WGS 84 är betydligt mindre än onoggrannheten i våra vanliga mottagare.

Anders

Arstuga; sa:
I den senaste uppgraderingen av GPS Utility ( http://www.gpsu.co.uk ) anges att ett nytt svenskt koordinatsystem ("grid") har lagts till, som ska vara mer noggrant. Anledningen anges vara att det baserar sig på WGS84 istället för RT90.

Jag är ingen mästare på koordinatsystem, kartdatum etc., så jag undrar varför det skulle bli bättre noggranhet med WGS84 istället för RT90, eftersom RT90 fortfarande är standardnätet i Sverige?

>> Stefan N

För att få rätt på koordinaterna måste man både ha rätt kartdatum och rätt projektion. Varje punkt i terrängen (3-dimensionell) kan projiceras till en 2-dimensionell koordinat enligt olika projektioner. Ett koordinatsystem (grid) är allstå en projektion.

Om man har en koordinat (lat/long) i kartdatumet WGS84 och vill omvandla den till en koordinat i kartdatumet RT90 enligt projektionen "Rikets nät" (rutnätet på Gröna Kartan) gör man följande:

1) WGS 84 lat/long översätts till sk geocentriska koordinater, som är x/y/z-koordinater mätta från jordens centrum. Nu har vi allstå geocentriska i WGS 84.

2) De geocentriska WGS 84-koordinaterna översätts till geocentriska RT90-diton. Jordens centrum är *inte* samma punkt i WGS84 som i RT90. Enklast gör man översätter man koordinaterna genom att addera/subtrahera värden till dem (3-parameters-transformering). Jag misstänker att det är så Garmin gör. Noggranheten blir sisådär, t ex blir det ett fel på 17 m i nord/syd-koordinat i norra Skåne.

Bra noggranhet får man däremot om man använder 7-parameters-transformering. Vad man i princip gör där, är en omskalning + rotation + 3-parameters-transformering av koordinaten.

Nu har man alltså en geocentrisk RT90-koordinat.

3) Den geocentriska RT90-koordinaten (3-dimensionell) projiceras till en 2-dimensionell Rikets nät-koordinat. Nu har vi våra svenska xy-koordinater. Puh...

Baserar man Rikets Nät-projektionen på WGS84-koordinater blir noggranheten *SÄMRE*, inte bättre. Däremot finns det ju en "fix" som beskrivs i ett annat inlägg här, som gör att resultatet blir bättre med korrekta koordinater i fel kartdatum (WGS84) än med slarvigt transformerade koordinater i rätt kartdatum (RT90).

Kort sagt:
Att xy-koordinater blir mer rätt med fel kartdatum beror på att programmakaren inte har lyckats med att göra en korrekt transformation mellan WGS84 och RT90.

Den som vill se beräkningen i detalj kan gå in på http://msts.e-buzz.net/html/access.html och ladda ner "Koordinatomvandling", en Excel-kalkyl som omvandlar mellan Rikets Nät och WGS84.

/Jörn - sömnig efter att ha lött GPS-kablar i garaget

Undrar hur de gör nu?

Det hade varit skojigt att veta hur Garmin gör numera. I senare versioner av Vista (från 2.22 tror jag det var) finns både Rikets nät/RT 90 och något som oegentligt kallas RT 90/RT 90. Det sistnämnda ger XY koordinater som stämmer mycket bra med lantmäteriets egen omvandling, men det är ändå inte identiskt med de värden man får med den User grid som LMV föreslår på sin sida.

Hur de nu har burit sig åt vet jag inte, men punkterna blir sällan fel på mer än någon eller några meter.

Anders

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg