Var idag med frun (som en gång i tiden tävlat i orientering) och promenade runt i det vackara Sandsjöbacka naturresrvat söder om Gbg. GPS-nerden har ned sin pryl trots att här har jag gått ganska många gånger.
Att gå och prata samtidigt gick inte bra, och vi missar att stora stigen viker av och fortsätter upp i en liten dalgång, inser att vi är vilse och försöker använda orienteringskarta jag tagit med för att hitta rätt. Det går inte så bra, men med tur hittar vi en kraftledning att följa norrut och kommer fram.
Ikväll tittade jag på hur vi gick och konstaterade att vi inte var där vi trodde när GPS-spåret plottades i kartprogrammet. Tittar på kartan och upptäcker att kartan är från 1984! Då fanns inte kraftledningen vi hittade...
Sensmoral: Kolla kartdatumet! (1984 och WGS84 är ju inte samma sak )
Fråga:
Finns det bättre orienteringskartor att köpa nu+
Ett lagom stort äventyr med några trevliga timmar i skogen var det i alla fall!
/Andreas
Att gå och prata samtidigt gick inte bra, och vi missar att stora stigen viker av och fortsätter upp i en liten dalgång, inser att vi är vilse och försöker använda orienteringskarta jag tagit med för att hitta rätt. Det går inte så bra, men med tur hittar vi en kraftledning att följa norrut och kommer fram.
Ikväll tittade jag på hur vi gick och konstaterade att vi inte var där vi trodde när GPS-spåret plottades i kartprogrammet. Tittar på kartan och upptäcker att kartan är från 1984! Då fanns inte kraftledningen vi hittade...
Sensmoral: Kolla kartdatumet! (1984 och WGS84 är ju inte samma sak )
Fråga:
Finns det bättre orienteringskartor att köpa nu+
Ett lagom stort äventyr med några trevliga timmar i skogen var det i alla fall!
/Andreas