Karta/kartor för västra Arfrika

God afton kamrater!

Jag skall med största sannolikhet trampa runt i Västra Afrika i sommar och behöver tips på kartor.

Jag ska cykla i The Gambia, Senegal, Guinea x2, Sierra Leone, Ev. Liberia & Mali.

Hittils har jag bara Michiline 741 som är från en gammal planerad resa.

Min luddiga fråga är;

Hur små är de minsta vägarna som finns på kartan? Är de streckade 'vägarna' de där pyttesmå stigarna som man drömmer om att följa till avlägsna byar och pyttesmå gränsposter?

Vad rekomenderar ni för kartor annars?

Gambia, Senegal och Mali är lugnt med 741 då jag ska cykla genom dem snabbast möjligt, åker dit pga billigare flyg...

För att förtydliga; Det är inte GPS-kartor jag är ute efter utan vanliga papperkartor.
Hoppas på svar!

Kollar på min, extremt slitna, 741:a, och påpekar följande:

Kolla vägen mellan t ex Mopti i Mali och Ouahigouya i Burkina. Den vägen går via Douro och koporokendi-na och ser bra ut. Sanningen är att det ofat är helt omöjligt at cykla där - ibland får du till och med leta efter vägen. Jag tror att den riktiga vägen mellan dessa städer går en aning längre söderut, för jag träffade på en större grusväg mitt ute i ingenstans. Så här är det ofta. 741an är känd för att vara överoptimistisk.

Många av vägarna i Sahara finns ju öht inte utan baseras på att det en gång i tiden fanns kamelkaravander som passerade.

Samma sak mellan t ex Quebo och Boe i Guinea-Bissau. Det är ingen väg utan en getstig. (som var mycket trevlig att cykla på) Även om vi ofta kom vilse - hamnade ju t o m i grannlandet Guinea flera gånger om av misstag.

Men kartorna går att köra efter - men vägarna är nästan alltid mindre än vad kartan säger.

Jag hade enbart 741an samt denna: http://www.amazon.com/Coastal-West-Africa-Travel-Map/dp/3831771766

De kompleterade varandra på ett bra sätt.

edit: Jag hade en ITM-karta över Sierra Leone som jag köpte på kartbutiken, eller vad de heter numera, i Stockholm samt så fick Helen tag på en karta över Guinea-Bissau i Bissau. Jag letade efter samma karta med hittade aldrig butiken. Kanske hamnade jag på ett sunkhak och tog en öl i stället.

Men de finns där någonstans, uppenbarligen. Om de hjälpte oss ngt kommer jag inte ihåg.

Jag använder Michiline 741 i Guinea och jag tycker den funkar ganska bra även om det inte är det bästa att använda en karta i skala 1:4 000 000 när man cyklar. De vägar som är markerade helröda dvs huvudvägar är i regel med asfalt. De andra vägarna är bara grus eller röd lera. De som är markerade halvstora eller små ser jag ingen skillnad på när jag cyklar. Kanske är det mindre trafik på de mindre vägarna men jag är inte säker.

Om du cyklar mitt på dagen när det är som varmast så slipper du trafiken och har vägen för dig själv :)

/Stellan

http://www.sandstorm.se

Många av vägarna i Sahara finns ju öht inte utan baseras på att det en gång i tiden fanns kamelkaravander som passerade.

Jag cyklade vägen mellan Timbouctou och Gao och enligt kartan så är det en medelstor väg. Jag hade ibland problem att hitta den men gillade området väldigt mycket.

255.jpg

Vägen ca 10 mil öster om Timbouctou.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Trafikverkets karta över Svenska vägar och deras vägbeläggning. Här är en länk :-) Långcykling 1
DoktorGlas Karta som anger 2+1-väg Långcykling 11
hannulan Karta centralasien Långcykling 0
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Jote Karta för hemsida Långcykling 4
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
aaskov Karta. Långcykling 3
yeahyeahyeah Kartor? Långcykling 3
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn Cykla Tyskland. Kartor? EURO VELO-rutter? Långcykling 5
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
Matilda3 Cykelkartor, vanliga kartor? + nån som vill med? Långcykling 14
Världsmästaren Skala på kartor + tyskland Långcykling 4
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
perosen Cykla i Estland? kartor Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
azur kartor östeuropa! Långcykling 12
greendanger Kartor på nätet? Långcykling 5
chrille_g Kartor Långcykling 4
nilsjohan Kartor Långcykling 7
rikard_wiberg_hotmail.com kartor Långcykling 9
NinjaNisse Tips och kartor för östeuropa Långcykling 3
mothesta Kartor? Långcykling 0
Vilka kartor? Långcykling 6
Anette Grinde Rekommenderar Ölands norra/västra kust.. Långcykling 0
Thorén Resväg västra/sydvästra Kina Långcykling 2
hjan Cykling på södra och västra Teneriffa Långcykling 0
salevik Cykel i västra Skottland? Långcykling 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg